İlk ve Acil Yardım
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IAY101
Ders İsmi: Acil Sağlık Hizmetleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Nilay Bektaş Mağralı
Dersi Veren(ler):




Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dünya da ve Türkiye de Acil Sağlık Hizmetleri Konusunda Bilgi Sahibi Olmak Acil sağlık hizmetleri ile ilgili Yasa Ve Yönetmelikleri Tanımak
Dersin İçeriği: Sağlık Hizmetlerini değerlendirmek, Acil Sağlık Hizmetlerini değerlendirmek, Ambulans ve Acil sağlık araçlarını değerlendirmek, Türkiye’de Ambulans donanımlarını ayırt etmek, Türkiye’de Acil servis Yapısı ve işleyişini değerlendirmek, Türkiye’de Acil sağlık hizmetlerinde formları kullanmak, Paramediğin Yetki ve sorumluluklarını değerlendirmek, Görev Organizasyonu yapmak, Kendi güvenliğini sağlamak, Hasta/yaralı güvenliğini sağlamak, Ambulans ve acil sağlık hizmetlerinde haberleşmeyi sağlamak

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hastane öncesi acil sağlık sistemleri konusunda bilgi sahibi olma
2) Dünyada acil sağlık hizmetlerinin gelişimi konusunda bilgi sahibi olma
3) Hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde iletişim ve haberleşme konusunda yeterli olabilme
4) Hastane öncesi acil sağlık himetlerinde görev yapan personelleri bilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri Ders notları
2) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinin Gelişimi Ders notları
3) Hastane Öncesi Acil Sağlık Sistemleri Ders notları
4) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinin Organizasyonu Ders notları
5) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde İnsan Gücü Ders notları
6) Acil Sağlık Araçları (Ambulanslar) Ders notları
7) Acil Sağlık Araçları ( Ambulanslar) Ders notları
8) ARA SINAV Ders notları
9) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Doğru İletişim Ders notları
10) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Haberleşme Ders notları
11) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Sağlığı Ve Güvenliği Ders notları
12) Hastane Öncesi Acil Sağlık Personelinin Sahip Olması Gereken Temel Özellikler Ders notları
13) Hastane Öncesi Acil Sağlık Personelinin Mesleki Görev Ve Sorumlulukları Ders notları
14) Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları
Diğer Kaynaklar: Acil Sağlık Hizmetlerinin Yapısı MEGEB Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları İçinde, Ankara, 2011. Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği Sağlık Bakanlığı Ankara 2004. Ambulanslar ve Acil Sağlık Araçları ile Ambulans Hizmetleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, Sağlık Bakanlığı Ankara 2012. Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi, Ali EKŞİ, İZMİR, 2015.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İlk ve Acil Yardım alanındaki kaynaklardan ve eğitiminden aldığı bilgileri meslek hayatında değerlendirir ve uygular.
2) Alan terminolojisini etkin kullabilir.
3) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili teknolojileri kullanır.
4) İlk ve Acil Yardım ile ilgili konularda sahip olduğu teknolojik bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
5) Hasta/yaralıyı değerlendirebilir ve sorununu saptayabilir.
6) Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyabilme, uygun şekilde kullanabilme ve bakımını yapabilir.
7) Birey ve halk sağlığı iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
8) Meslektaşları, hastaları ve hasta yakınları, hekimler ve tüm sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İlk ve Acil Yardım alanındaki kaynaklardan ve eğitiminden aldığı bilgileri meslek hayatında değerlendirir ve uygular. 5
2) Alan terminolojisini etkin kullabilir. 4
3) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili teknolojileri kullanır. 2
4) İlk ve Acil Yardım ile ilgili konularda sahip olduğu teknolojik bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. 4
5) Hasta/yaralıyı değerlendirebilir ve sorununu saptayabilir. 3
6) Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyabilme, uygun şekilde kullanabilme ve bakımını yapabilir. 1
7) Birey ve halk sağlığı iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 1
8) Meslektaşları, hastaları ve hasta yakınları, hekimler ve tüm sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Problem Çözme
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Sözlü sınav
Ödev
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 5 10 50
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 150