Dersin Amacı: |
Bu ders, hijyen ve sanitasyon ile gıda güvenliği kavramlarının anlaşılması, temel gıda mikrobiyolojisi, gıda kaynaklı tehlikeler ve hastalıkların öğretilmesi, mutfak alanında hijyen ve personel hijyeni gibi hijyen esaslarının öğretilmesi, ISO 2200 ve HACCP gibi gıda güvenlik sistemlerinin kavranması ve bu sistemlerin uygulanışı konusunda bilgi sahibi olunmasını amaçlamaktadır.
|
Dersin İçeriği: |
Hijyen ve Sanitasyon dersi, gıda güvenliği, hijyen ve sanitasyon kavramları, gıda kaynaklı hastalıklar, gıda mikrobiyolojisi, mutfak alanında hijyen, yiyecek akış sürecinde hijyen, personel hijyeni, pest kontrol, su hijyeni, gıda güvenlik sistemleri konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Gıda Güvenliği, Hijyen ve Sanitasyon
|
Hijyen ve Sanitasyon, Mustafa Tayar, U.Ü. Ders Notları; Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni, Prof. Dr. Nilüfer Koçak, Detay Yayıncılık |
2) |
Gıda Mikrobiyolojisi
|
Temel Gıda Mikrobiyolojisi, Bibek Ray, Arun Bhunia. Çeviri Ed: Dilek Heperkan, Nobel Yayıncılık |
3) |
Gıda-Mikroorganizma İlişkisi
|
Temel Gıda Mikrobiyolojisi, Bibek Ray, Arun Bhunia. Çeviri Ed: Dilek Heperkan, Nobel Yayıncılık |
4) |
Gıda Kaynaklı Tehlikeler
|
Hijyen ve Sanitasyon, Mustafa Tayar, U.Ü. Ders Notları; Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni, Prof. Dr. Nilüfer Koçak, Detay Yayıncılık |
5) |
Gıda Kaynaklı Hastalıklar
|
Temel Gıda Mikrobiyolojisi, Bibek Ray, Arun Bhunia. Çeviri Ed: Dilek Heperkan, Nobel Yayıncılık; Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni, Prof. Dr. Nilüfer Koçak, Detay Yayıncılık; Hijyen ve Sanitasyon, Mustafa Tayar, U.Ü. Ders Notları |
6) |
Temizlik ve Dezenfeksiyon
|
Hijyen ve Sanitasyon, Mustafa Tayar, U.Ü. Ders Notları |
7) |
Mutfak Alanında Hijyen
|
Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni, Prof. Dr. Nilüfer Koçak, Detay Yayıncılık |
8) |
Yiyecek Akış Sürecinde Hijyen |
Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni, Prof. Dr. Nilüfer Koçak, Detay Yayıncılık |
9) |
Personel Hijyeni
|
Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni, Prof. Dr. Nilüfer Koçak, Detay Yayıncılık; Hijyen ve Sanitasyon, Mustafa Tayar, U.Ü. Ders Notları |
10) |
Pest Kontrol
|
Hijyen ve Sanitasyon, Mustafa Tayar, U.Ü. Ders Notları; Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni, Prof. Dr. Nilüfer Koçak, Detay Yayıncılık |
11) |
Su Hijyeni
|
Hijyen ve Sanitasyon, Mustafa Tayar, U.Ü. Ders Notları; Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni, Prof. Dr. Nilüfer Koçak, Detay Yayıncılık |
12) |
HACCP İlkeleri
|
Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni, Prof. Dr. Nilüfer Koçak, Detay Yayıncılık; Prof. Dr. Sıdıka Bulduk, Yrd. Doç. Dr. Emre Özgür Bulduk, Detay Yayıncılık |
13) |
ISO 22000 İlkeleri
|
Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni, Prof. Dr. Nilüfer Koçak, Detay Yayıncılık; Prof. Dr. Sıdıka Bulduk, Yrd. Doç. Dr. Emre Özgür Bulduk, Detay Yayıncılık |
14) |
Ön Gereksinim Programları
|
Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni, Prof. Dr. Nilüfer Koçak, Detay Yayıncılık; Prof. Dr. Sıdıka Bulduk, Yrd. Doç. Dr. Emre Özgür Bulduk, Detay Yayıncılık |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Gastronomi bilimi içerisinde yer alan kavramları, akımları ve bilgileri tanımlar. |
4 |
2) |
Yiyecek ve içecekleri tarih, ekonomi, güzel sanatlar, turizm, işletme ve mühendislik bilimleri ile geçmiş, şimdiki zaman ve gelecek arasında ilişkilendirerek değerlendirir |
4 |
3) |
Yiyecek ve içecek kültürünün sosyal, ekonomik ve kültürel boyutları ile gelişimini inceler. |
5 |
4) |
Temel beslenme ilkelerini alanında uygulayarak sağlıklı ve dengeli beslenme, besin öğeleri ve besin grupları, sağlıklı menü planlama, özel durumlara göre beslenme şekillerini tanımlar. |
5 |
5) |
Gıdaların kimyasal yapılarını tanımlayarak gıda maddelerinde bulunabilecek kimyasal tehditleri belirler ve duruma uygun gıda muhafaza tekniklerini uygular. |
3 |
6) |
Hijyen ve sanitasyon ile gıda güvenliği kavramlarını tanımlayarak temel gıda mikrobiyolojisi, gıda kaynaklı tehlikeler ve hastalıkları açıklar. |
1 |
7) |
Mutfakta ve yiyecek içecek işletmelerinde ortaya çıkabilecek iş kazalarını ve meslek hastalıklarını tanımlar, riskli ve tehlikeli durumlar karşısında temel ilk yardım ilkelerini uygular. |
5 |
8) |
Gastronomi turizminin dünyadaki ekonomik değerini, yönetimini ve pazarlamasını inceleyerek tanımlar ve bölgesel kalkınma için proje geliştirir. |
5 |
9) |
Yiyecek içecek sektörünün güncel durumuna bağlı olarak restoran işletmeleri için marka oluşturma, menü planlama, finansal yönetim süreçlerini yönetir. |
4 |
10) |
Ulusal ve uluslararası mutfak kültürlerinin kavramlarını, tekniklerini tanımlayarak uygular ve geliştirir. |
5 |
11) |
Dünyadaki çeşitli kültürlere ait ekmekçilik ve pastacılık ürünlerini ilgili kültüre uygun bir şekilde hazırlar ve sunar. |
5 |
12) |
Ulusal ve uluslararası gıda mevzuatlarını, yönetmeliklerini ve tebliğleri açıklayarak çalışma alanında uygular. |
2 |
13) |
Üretim ve sunum arasındaki tüm süreçleri bilerek gıda üretim sistemlerini denetler, olası bir sorunu tanımlayıp çözer. |
5 |
14) |
Çay ve kahvenin tarihsel süreci ve farklı bölgelerdeki çeşitlerini açıklayarak çeşitli demleme/yapım tekniklerini uygular. |
5 |
15) |
Satın alma ve stok yönetimi temel kavramlarını açıklayarak temel satın alma süreçlerini, tedarikçi seçimlerini ve prosedürlerini, stok çeşitlerini, stok değerleme yöntemlerini çalışma alanında uygular. |
4 |
16) |
Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihini, kültürünü ve üretim aşamalarını tanımlar. |
4 |
17) |
Menü planlama ilkeleri doğrultusunda yiyecek-içecek maliyet analizi ve kontrolü, fiyatlandırması yaparak yeni menü geliştirir. |
5 |
18) |
Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. |
5 |
19) |
Gastronomi alanında hâkim olan terminolojiyi kullanarak mesleği ile ilgili kaynakları okuyup anlar. |
3 |
20) |
Mutfak ile ilgili fiziksel ortamı planlar; ekipmanları, araç gereçleri ve teknolojileri kullanır, korur. |
1 |
21) |
Gastronominin sürdürülebilmesi için bilimsel çalışmalar yapar. |
5 |