İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIST101
Ders İsmi: Principles of Ataturk and History of Turkish Revolution I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. BORAY SOYDAN
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrenciye, Türk İnkılabı’nı zorunlu kılan tarihsel koşulları, Anadolu'nun işgaline karşı ortaya çıkan Mustafa Kemal Paşa liderliğindeki direniş hareketini ve bu hareketin askeri, siyasi ve diplomatik boyutlarına ilişkin temel bir formasyon kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde yapılan ıslahatların başarısızlığının nedenleri ile bunların Atatürk dönemindeki inkılâplara etkisi örneklerle açıklanmalıdır.
Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde devleti kurtarma adına ortaya atılan ideolojilerden Türkçülük, İslamcılık, Osmanlıcılık, Garpçılık (Batıcılık), Sosyalizm gibi akımlar tanıtılmalı, Kurtuluş Savaşı’nın; Mustafa Kemal tarafından işgalleri bitirmek, ulusal-halk egemenliğine dayalı bir devlet kurma süreci olarak yönetildiği işlenmelidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Islahat, İhtilal, İnkılâp gibi kavramları açıklayarak Osmanlı Devleti döneminde yapılan ıslahatları gerekçeleri ve sonuçları ile öğrenir.
2) Osmanlı Devleti’nin gerilemesinin nedenlerini kavrar ve Batı’daki gelişmeler çerçevesinde değerlendirme yapar.
3) Osmanlı Devleti’nin son yüzyılındaki önemli toprak kayıplarını simgeleyen Trablusgarp, Balkan Savaşları ve I. Dünya Savaşı'nın nedenlerini ve sonuçlarını kavrar.
4) İşgallere karşı Saray ve Hükümet ile Anadolu halkının bakışı hakkında bilgi sahibi olur ve bu konuda karşılaştırma yapar.
5) Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’dan Ankara’ya uzanan Ulusal Bağımsızlık Savaşı'nın örgütlenme faaliyetlerini kavrar.
6) Misak-ı Milli’nin bugün halen niçin önemli ve vazgeçilmez bir belge olduğu hakkında değerlendirme yapar.
7) TBMM’nin açılmasının hem demokrasi hem de yeni bir devletin kurulması açısından ne anlama geldiğini ifade eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Osmanlı Devleti’nin son yüzyılındaki yeniliklerle, Atatürk dönemi devrimleri arasında karşılaştırma yapar.
2) Osmanlı Devleti’nin son yıllarında gündeme gelen fikir akımlarını öğrenir ve bu akımlar arasında karşılaştırma yapar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Amaçları Temel Kavramlar
2) Osmanlı Devleti’nin Siyasal ve Toplumsal Yapısı Osmanlı Devleti’nin Yıkılışına Neden Olan İç ve Dış Nedenler
3) Osmanlı’da İlk Reform Girişimleri III. Selim ve II. Mahmut Yenileşmeleri
4) Tanzimat Fermanı’nın İlanı ve Tanzimat Dönemi Yenileşmeleri Islahat Fermanı ve Siyasal Olaylar
5) Yeni Osmanlılar I. Meşrutiyet’in İlanına Giden Süreç
6) II. Abdülhamid’in Tahta Çıkışı Kanun-i Esasi’nin İlanı
7) II. Abdülhamid Dönemi ve Yenileşmeler İttihat ve Terakki Cemiyeti
8) II. Meşrutiyet’in İlanı İttihat ve Terakki Cemiyeti İktidarı
9) II. Meşrutiyet’in Fikir Hareketleri Trablusgarp ve Balkan Savaşları
10) I. Dünya Savaşı’nın Nedenleri Osmanlı Devleti’nin Savaştığı Cepheler
11) Mondros Mütarekesi – Şark Meselesi Mütareke Dönemi Cemiyetleri
12) Mustafa Kemal’in Samsun’a Çıkışı
13) Milli Mücadele Dönemi Kongreleri
14) Mustafa Kemal’in Ankara’ya Geçişi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Fatma ACUN – Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi – Siyasal Kitabevi
• Ayten SEZER ARIĞ – Türk İnkılap Tarihi ve Atatürk – Siyasal Kitabevi
• Temuçin Faik ERTAN - Başlangıcından Günümüze Türkiye Cumhuriyeti Tarihi - Siyasal Kitabevi

ATATÜRK, Mustafa Kemal, Nutuk, (3 C.), 11. Basım, Çağdaş Yayınları, İstanbul, 1982.
AKŞİN, Sina, İstanbul Hükümetleri ve Milli Mücadele, (2C), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 2004.
AKŞİN, Sina, Jön Türkler ve İttihat ve Terakki, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1987.
ARMAOĞLU, Fahir, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi 1914-1980, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 2004.
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Ankuzem Yayınları, Ankara, 2009.
GÖKBİLGİN, M. Tayyib, Milli Mücadele Başlarken Mondros Mütarekesinden Sivas Kongresine, (2C), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1959.
GÜNEŞ, İhsan, Birinci Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Düşünsel Yapısı, Eskişehir, 1985.
KIRÇAK, Çağlar, Meşrutiyetten Günümüze Gericilik, (2 C) Basım, İmge Kitabevi, Ankara, 1994.
MERAY, Seha L – OLCAY, Osman, Osmanlı İmparatorluğunun Çöküş Belgeleri (Mondros Bırakışması, Sevr Antlaşması, İlgili Belgeler), Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara, 1977.
OLCAY, Osman, Sevres Andlaşmasına Doğru (Çeşitli Konferans ve Toplantıların Tutanakları ve Bunlara İlişkin Belgeler), Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara, 1981.
ORBAY, Rauf, Cehennem Değirmeni Siyasi Hatıralarım, I, Emre Yayınları, İstanbul, 1993.
ÖZTOPRAK, İzzet, Türk ve Batı Kamuoyunda Milli Mücadele, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1989.
RENOUVIN, Pıerre, Birinci Dünya Savaşı 1914-1918, 3. Basım, Çeviren: Adnan Cemgil, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1982.
SELEK, Sabahattin, Anadolu İhtilali, (2C), 8. Basım, Kastaş AŞ Yayınları, İstanbul, 1987.
SONYEL, Salahi R, Türk Kurtuluş Savaşı ve Dış Politika I Mondros Bırakışmasından Büyük Millet Meclisi’nin Açılışına Kadar, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1973.
ŞAPOLYO, Enver Behnan, Kemal Atatürk ve Milli Mücadele Tarihi, Rafet Zaimler Yayınevi, 3. Basım, İstanbul, 1958.
TAÇALAN, Nurdoğan, Ege’de Kurtuluş Savaşı Başlarken, Milliyet Yayınları, 1970 TANSEL, Selahattin, Mondros’tan Mudanya’ya Kadar, (4 C), 3. Basım, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1991.
Tarih 4 Türkiye Cumhuriyeti, Maarif Vekâleti Yayınları, İstanbul, 1931.
TBMM Gizli Celse Zabıtları.
TBMM Zabıt Ceridesi.
TEVETOĞLU, Fethi, Milli Mücadele Yıllarındaki Kuruluşlar, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1988.
TUNAYA, Tarık Zafer, Türkiye’de Siyasi Partiler 1859-1952, 2. Basım, İstanbul, 1995.
TURAN, Şerafettin, Mustafa Kemal Atatürk Kendine Özgü Bir Yaşam ve Kişilik, Bilgi Yayınevi, Ankara, 2004.
TURAN, Şerafettin, Türk Devrim Tarihi I-II- III-IV-V, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1991, 1999.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

6

7

8

9

3

4

Program Kazanımları
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme.
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme.
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
4) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme.
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme.
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme.
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme.
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme.
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme.
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme.
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme.
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme.
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
4) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme.
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme.
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme.
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme.
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme.
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme.
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme.
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Ödevler 6 12
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 44