Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Temel tasarıma giriş: Dersin amacı, kapsamı, yöntemi. Tasarım kavramı ve tarihsel süreci, iç mimarlık ve tasarım ilişkisinin anlatımı; 2 ve 3 boyutlu egzersizler, pafta, eskiz, maket konuları ile ilgili genel bilgiler. Araç ve gereç çeşitliliği hakkında bilgi edinilmesi. |
|
2) |
Tasarım Elemanları: Nokta, çizgi, düzlem, kompozisyon nedir? Şekil, biçim, form, derinlik, oran-orantı, ölçek Bağlamdan soyuta
Uygulama 1
|
|
3) |
Tasarım Elemanları: Nokta, çizgi, düzlem, hacim, soyutlama ve kompozisyon nedir?
Tasarım İlkeleri: Zıtlık, uyum, denge, benzerlik, ritim, merkezçillik, çizgisellik/aksialite/ışınsallık, karmaşıklık, devamlılık/süreklilik/akıcılık, dolu-boş, bütünlük, vurgu, çeşitlilik, düzenli-düzensiz, yayılma, yakınlık-uzaklık, geçirgenlik, geçişlilik, büyüme.
|
|
4) |
Tasarım Elemanları: Nokta, çizgi, düzlem, hacim ve kompozisyon nedir?
Tasarım İlkeleri: Zıtlık, uyum, denge, benzerlik, ritim, merkezçillik, çizgisellik/aksialite/ışınsallık, karmaşıklık, devamlılık/süreklilik/akıcılık, dolu-boş, bütünlük, vurgu, çeşitlilik, düzenli-düzensiz, yayılma, yakınlık-uzaklık, geçirgenlik, geçişlilik, büyüme. Uygulama 2
|
|
5) |
Tasarım Elemanları: Hacim, biçim ve şekil, ölçü, oran, aralık konularının anlatımı
İki boyutlu kompozisyonun üçüncü boyuta çıkarılması
Tasarım İlkeleri: Tekrar, hiyerarşi, simetri/asimetri, baskınlık, devamlılık, süreklilik, akıcılık, vurgu.
Uygulama 3 |
|
6) |
Görsel Algılamada Belirliliği Sağlayan İlkeler, Biçim-zemin anlatımları ve ilişkileri Gestalt Kuramı ve Algı; Tasarım Sürecinde Görsel Analiz ve Türetme
Uygulama 4
|
|
7) |
Tasarım İlkeleri: Dolu-boş, ekleme-çıkarma, Karmaşıklık, devamlılık/süreklilik/akıcılık, dolu-boş, bütünlük, vurgu, çeşitlilik, düzenli-düzensiz, yayılma, yakınlık-uzaklık, geçirgenlik, geçişlilik, büyüme
Doluluk-Boşluk Ekleme- Çıkarma
|
|
8) |
Doluluk-Boşluk Ekleme- Çıkarma |
|
9) |
VİZE - Tasarım öğeleri ve ilkelerini kullanarak 2D-3D tasarım |
|
10) |
Tasarım Elemanları: Renk, doku, ışık ve hareket konularının anlatımı.
Uygulama 5
|
|
11) |
Düzlemsel İlişkiler: Yatay düzlem, Dikey düzlem, L-düzlem, U-düzlem. Strüktür ve Denge |
|
12) |
Tasarım elemanlarını ve ilkelerini kullanarak Modüler Kurgu
Uygulama 6
|
|
13) |
Final Ödev Çalışması |
|
14) |
Final Ödev Çalışması |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Haftalık tasarım problemi ödevleriyle ilgili kavramlar problem tanımı kâğıdında kısaca açıklanacaktır.
Concepts related to weekly design problem assignments will be briefly explained in the problem definition. |
Diğer Kaynaklar: |
Berger, J., 2020. Görme Biçimleri, Metis Yayıncılık, İstanbul.
Ching, Francis D.K., 2014. Architecture: Form, Space and Order. John Wiley High Education. (Çeviri, Nobel Yayın, 2019)
Güngör, İ.H., 2005. Temel Tasar (Görsel sanatlar ve Mimarlık için), Esen Ofset Matbaası, Istanbul.
Divanlıoğlu, H.Demir, 1997. Temel Tasar ve Tasarın Öğe ve İlkeleri, Birsen1986, Yayınevi.
Özol, A.,2012. Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler, Pastel Yayıncılık.
Rasmussen, S.E., 1962. Exper iencing Architecture, MIT Press, (Çeviri, Remzi Kitabevi, 2018)
Uzun, Güngör,2016. Temel Tasarım , Çukurova Üniversitesi Yayınları.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme. |
|
2) |
Disiplinler arası ortak çalışabilme. |
|
3) |
Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme. |
|
4) |
Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme. |
|
5) |
Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme. |
|
6) |
Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. |
|
7) |
Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. |
|
8) |
İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme. |
|
9) |
Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme. |
|
10) |
İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme. |
|
11) |
Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme. |
|
12) |
Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme. |
|
13) |
İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme. |
|
14) |
Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme. |
|