İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IAED101
Ders İsmi: Basic Design I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 4 4 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Merve Yücetürk
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin, gözleme, algılama, yorum getirebilme, görsel ifade gücünü arttırabilme ve problem karşısında çözüm geliştirme yeteneğini kazanabilmesi ve tasarım etkinliğinin temel prensiplerini kullanmalarını sağlamaktır. İki ve üç boyutlu ortamlarda ve farklı malzemelerle tasarım yapabilmeleri için, düzen üzerine düşünmeleri, sistem kurma stratejileri geliştirmeleri ve zihinsel el becerileri ile birlikte biçimin algısal değerlerinin farkındalığını kazanmaları beklenmektedir
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, temel tasarım öğe ve ilkelerini kullanarak iki boyutlu soyut çalışmalar yapılmasını takiben bu çalışmaların üçüncü boyuta nasıl dönüştürüleceği irdelenecektir. Öğrencinin biçimleniş ilkeleri ile algı ilkeleri arasındaki ilişkiyi keşfedeceği, tasarım yeteneğinin arttırılmasını amaçlayan uygulamalara yer verilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sanat ve tasarıma dair evrensel değerleri ve temel ilkeleri sınıflandırabilme ve uygulayabilme
2) Objeleri, çevreyi, sanat eserlerini ve tasarım objelerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Stüdyo çalışma disiplini edinme ve uygulayabilme
Öğrenme Yetkinliği
1) Kontrollü ve sürekli olan bireysel eğitim aracılığıyla bireysel ürünleri nesnel bir bakış açısıyla değerlendirebilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) İki ve üç boyutlu kompozisyonlarda bileşenleri ve özelliklerini belirleyebilme.
2) Bileşenler arasındaki ilişkileri ve bileşenlerin kompozisyonun bütünüyle ilişkisini, bir bütün oluşturacak şekilde düzenleyebilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Bir tasarım problemi çözerken çok boyutlu değişkenleri kontrol ederek ilişkiler ağı oluşturabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel tasarıma giriş: Dersin amacı, kapsamı, yöntemi. Tasarım kavramı ve tarihsel süreci, iç mimarlık ve tasarım ilişkisinin anlatımı; 2 ve 3 boyutlu egzersizler, pafta, eskiz, maket konuları ile ilgili genel bilgiler. Araç ve gereç çeşitliliği hakkında bilgi edinilmesi.
2) Tasarım Elemanları: Nokta, çizgi, düzlem, kompozisyon nedir? Şekil, biçim, form, derinlik, oran-orantı, ölçek Bağlamdan soyuta Uygulama 1
3) Tasarım Elemanları: Nokta, çizgi, düzlem, hacim, soyutlama ve kompozisyon nedir? Tasarım İlkeleri: Zıtlık, uyum, denge, benzerlik, ritim, merkezçillik, çizgisellik/aksialite/ışınsallık, karmaşıklık, devamlılık/süreklilik/akıcılık, dolu-boş, bütünlük, vurgu, çeşitlilik, düzenli-düzensiz, yayılma, yakınlık-uzaklık, geçirgenlik, geçişlilik, büyüme.
4) Tasarım Elemanları: Nokta, çizgi, düzlem, hacim ve kompozisyon nedir? Tasarım İlkeleri: Zıtlık, uyum, denge, benzerlik, ritim, merkezçillik, çizgisellik/aksialite/ışınsallık, karmaşıklık, devamlılık/süreklilik/akıcılık, dolu-boş, bütünlük, vurgu, çeşitlilik, düzenli-düzensiz, yayılma, yakınlık-uzaklık, geçirgenlik, geçişlilik, büyüme. Uygulama 2
5) Tasarım Elemanları: Hacim, biçim ve şekil, ölçü, oran, aralık konularının anlatımı İki boyutlu kompozisyonun üçüncü boyuta çıkarılması Tasarım İlkeleri: Tekrar, hiyerarşi, simetri/asimetri, baskınlık, devamlılık, süreklilik, akıcılık, vurgu. Uygulama 3
6) Görsel Algılamada Belirliliği Sağlayan İlkeler, Biçim-zemin anlatımları ve ilişkileri Gestalt Kuramı ve Algı; Tasarım Sürecinde Görsel Analiz ve Türetme Uygulama 4
7) Tasarım İlkeleri: Dolu-boş, ekleme-çıkarma, Karmaşıklık, devamlılık/süreklilik/akıcılık, dolu-boş, bütünlük, vurgu, çeşitlilik, düzenli-düzensiz, yayılma, yakınlık-uzaklık, geçirgenlik, geçişlilik, büyüme Doluluk-Boşluk Ekleme- Çıkarma
8) Doluluk-Boşluk Ekleme- Çıkarma
9) VİZE - Tasarım öğeleri ve ilkelerini kullanarak 2D-3D tasarım
10) Tasarım Elemanları: Renk, doku, ışık ve hareket konularının anlatımı. Uygulama 5
11) Düzlemsel İlişkiler: Yatay düzlem, Dikey düzlem, L-düzlem, U-düzlem. Strüktür ve Denge
12) Tasarım elemanlarını ve ilkelerini kullanarak Modüler Kurgu Uygulama 6
13) Final Ödev Çalışması
14) Final Ödev Çalışması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık tasarım problemi ödevleriyle ilgili kavramlar problem tanımı kâğıdında kısaca açıklanacaktır.
Concepts related to weekly design problem assignments will be briefly explained in the problem definition.
Diğer Kaynaklar: Berger, J., 2020. Görme Biçimleri, Metis Yayıncılık, İstanbul.

Ching, Francis D.K., 2014. Architecture: Form, Space and Order. John Wiley High Education. (Çeviri, Nobel Yayın, 2019)

Güngör, İ.H., 2005. Temel Tasar (Görsel sanatlar ve Mimarlık için), Esen Ofset Matbaası, Istanbul.

Divanlıoğlu, H.Demir, 1997. Temel Tasar ve Tasarın Öğe ve İlkeleri, Birsen1986, Yayınevi.

Özol, A.,2012. Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler, Pastel Yayıncılık.

Rasmussen, S.E., 1962. Exper iencing Architecture, MIT Press, (Çeviri, Remzi Kitabevi, 2018)

Uzun, Güngör,2016. Temel Tasarım , Çukurova Üniversitesi Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

3

4

6

7

Program Kazanımları
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme.
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme.
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
4) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme.
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme.
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme.
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme.
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme.
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme.
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme.
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme.
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme.
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
4) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme.
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme.
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme.
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme.
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme.
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme.
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme.
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 6 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 6 84
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 8 8
Juri 1 8 8
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 248