Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR322
Ders İsmi: Nörolojik Rehabilitasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Gülenay Yıldırım
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste merkezi ve periferik sinir sistemi hastalıklarında klinik özellikler, nörolojik rehabilitasyonda kullanılan ölçme değerlendirme yöntemleri ve fizyoterapi rehabilitasyon yaklaşımlarını öğretmek amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Bu ders serebrovasküler atak ve rehabilitasyonunu, beyin tümörleri ve spinal kord yaralanmalarında rehabilitasyon yaklaşımlarını, ekstrapiramidal hastalıkların rehabilitasyonunu, periferik nöropatileri, servikal disk herni rehabilitasyonunu, nöromüsküler hastalıkları ve rehabilitasyonunu içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Farklı nörolojik hastalıkların klinik özelliklerini tanımlayabilme
2) Nörolojik rehabilitasyonda kullanılan değerlendirme yöntemlerini tartışabilme
3) Merkezi ve periferik sinir sistemi hastalıklarının belirtilerini sorgulayabilme
4) Nörolojik hastalıklarda klinik karar verme sürecinde tedavi programını planlayabilme
5) Nörolojik hastalıklarda planladığı tedavi programını uygulayabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Nörolojik rehabilitasyona giriş Ders notları
2) Temel prensipler, hasta değerlendirme Ders notları
3) Serebrovasküler atak ve rehabilitasyonu I Ders notları
4) Serebrovasküler atak ve rehabilitasyonu II Ders notları
5) Beyin tümörleri ve spinal kord yaralanmalarında rehabilitasyon yaklaşımları Ders notları
6) Ekstrapiramidal sistem hastalıklarında rehabilitasyon yaklaşımları: Parkinson, Multiple Skleroz Ders notları
7) Ara sınav -
8) Periferik sinir sistemi hastalıkları ve rehabilitasyonu- Periferik nöropatiler Ders notları
9) Motor nöronopatiler ve rehabilitasyonu Ders notları
10) Servikal ve lumbar disk hernisinde rehabilitasyon yaklaşımları Ders notları
11) Konuşma ve yutma problemlerinde rehabilitasyon Ders notları
12) Nöromüsküler hastalıklarda rehabilitasyon yaklaşımları ve değerlendirme I Ders notları
13) Nöromüsküler hastalıklarda rehabilitasyon yaklaşımları ve değerlendirme II Ders notları
14) Genel tekrar, Vaka tartışması Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Algun C. Uygulamalı Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon. Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları: Ankara 1991.
2- Edwards S. Neurological physiotherapy: A problem-solving approach Elsevier Health Science 2002
3- Armutlu K, Spasticity and its managements with physical therapy applications in Multiple sclerosis patients. Nova Publisher 2009
Diğer Kaynaklar: İlgili Literatür

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sağlıkla ilgili yeterli beceriye sahip olabilme
2) Temel bilgileri kullanarak analiz edebilme
3) Kanıta dayalı çözüm önerisinde bulunabilme
4) Uygulama işlemlerinde beceri kazanabilme
5) Fizyoterapide özel konular hakkında bilgi edinebilme
6) Doğru iletişim için iletişim yöntemleri hakkında fikir sahibi olabilme
7) Hayat boyu öğrenmeye ve kendini geliştirmeye açık olabilme
8) Profesyonel sosyal, etik ve sorumluluklara duyarlı olabilme
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve yaşadığı topluma örnek olabilme
10) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilme
11) Mesleki görevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olabilme
12) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacı olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli uygulamaları yürütebilme
13) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahip olabilme
14) Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi ihtiyacı olan bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapabilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlıkla ilgili yeterli beceriye sahip olabilme 4
2) Temel bilgileri kullanarak analiz edebilme 3
3) Kanıta dayalı çözüm önerisinde bulunabilme 4
4) Uygulama işlemlerinde beceri kazanabilme 3
5) Fizyoterapide özel konular hakkında bilgi edinebilme 4
6) Doğru iletişim için iletişim yöntemleri hakkında fikir sahibi olabilme 5
7) Hayat boyu öğrenmeye ve kendini geliştirmeye açık olabilme 4
8) Profesyonel sosyal, etik ve sorumluluklara duyarlı olabilme 5
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve yaşadığı topluma örnek olabilme 4
10) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilme 5
11) Mesleki görevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olabilme 4
12) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacı olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli uygulamaları yürütebilme 4
13) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahip olabilme 4
14) Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi ihtiyacı olan bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapabilme 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Rapor Teslimi 1 16
Final 1 20
Toplam İş Yükü 120