Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR126
Ders İsmi: Biyomekanik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Gülenay Yıldırım
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin fiziksel aktivite, tedavi egzersizleri ve spor biyomekaniği ile ilgili prensipleri bilmesi ve yerine göre kullanabilmesini sağlanmak;
Kas iskelet sistemi elemanlarının biyomekaniği hakkında temel bilgileri vermek
Dersin İçeriği: Bu derste, fizik ve biyoloji ışığında egzersiz, fiziksel aktivite ve spor yaparken gerekli olan normal vücut biyomekaniği, düzgün hareketin gerçekleştirilme prensipleri ve yaralanmalardan korunma prensipleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) 1. Biyomekanik kavramını tanımlar.
2) 2. Vücut biyomekaniği, düzgün postür ve anormal postür ilişkisini açıklar.
3) 3. Kinetik ve Kinematik kavramlarını tanımlar.
4) 4. Tedavi egzersizlerini kinetik ve kinematik prensipler kapsamında açıklar.
5) 5. Vücut mekaniğinin korunması, gravite merkezi ve denge ilişkisini açıklar.
6) 6. Günlük yaşam hareketleri ve sporda kullanılan hareketleri kinetik ve kinematik prensipler kapsamında inceler.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Biyomekaniğe ve Biyomekanik Prensiplere Giriş; Tanımlamalar Biyomekanide Anatomik Terminoloji ders notları
1) Biyomekaniğe ve Biyomekanik Prensiplere Giriş; Tanımlamalar Biyomekanide Anatomik Terminoloji ders notları
2) Vücut Mekaniği ve Postüral Kontrol ders notları
3) Kinemaktik: Hareket tipleri, pozisyon, hız, sürat, hızlanma yavaşlama, yer değiştirme ders notları
4) Egzersiz ve Spor Aktiviteleri Kinematik Değerlendirme ders notları
5) Kinetik: Ağırlık, Kütle, Kuvvet , Sonuç-net kuvvet, Moment Kuvvet-tork; Egzersiz Esnasında Vücuda Etki Eden Eksternal ve İnternal Kuvvetler ders notları
6) Egzersizde ve Spor Aktivitelerinde Kinetik Değerlendirme ders notları
7) Arasınav
8) Biyolojik Maddelerin Özellikleri ders notları
9) Biyolojik Maddelere Binen Yükler: Kas, Tendon, Ligament ve Kemiklerin Yanıtı ders notları
10) Kolumna Vertebralis Biyomekaniği ders notları
11) Farklı Pozisyonlarda Kolumna Vertebralise Binen Yükler ve Yüklerin Hesaplanması ders notları
12) Akışkan mekaniği: Fizik kurallar, Yüzme Biyomekaniği ders notları
13) Yürümenin Biyomekaniği ders notları
14) Koşmanın Biyomekaniği ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: lecture notes
Diğer Kaynaklar: 1. İnal HS. – Egzersiz ve Sporda Biyomekani. 2. Basıkı, Papatya Yayınlar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Sağlıkla ilgili yeterli beceriye sahip olabilme
2) Temel bilgileri kullanarak analiz edebilme
3) Kanıta dayalı çözüm önerisinde bulunabilme
4) Uygulama işlemlerinde beceri kazanabilme
5) Fizyoterapide özel konular hakkında bilgi edinebilme
6) Doğru iletişim için iletişim yöntemleri hakkında fikir sahibi olabilme
7) Hayat boyu öğrenmeye ve kendini geliştirmeye açık olabilme
8) Profesyonel sosyal, etik ve sorumluluklara duyarlı olabilme
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve yaşadığı topluma örnek olabilme
10) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilme
11) Mesleki görevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olabilme
12) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacı olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli uygulamaları yürütebilme
13) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahip olabilme
14) Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi ihtiyacı olan bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapabilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlıkla ilgili yeterli beceriye sahip olabilme 2
2) Temel bilgileri kullanarak analiz edebilme 1
3) Kanıta dayalı çözüm önerisinde bulunabilme 1
4) Uygulama işlemlerinde beceri kazanabilme 1
5) Fizyoterapide özel konular hakkında bilgi edinebilme 3
6) Doğru iletişim için iletişim yöntemleri hakkında fikir sahibi olabilme 1
7) Hayat boyu öğrenmeye ve kendini geliştirmeye açık olabilme 2
8) Profesyonel sosyal, etik ve sorumluluklara duyarlı olabilme 2
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve yaşadığı topluma örnek olabilme 1
10) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilme 1
11) Mesleki görevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olabilme 2
12) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacı olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli uygulamaları yürütebilme 1
13) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahip olabilme 2
14) Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi ihtiyacı olan bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapabilme 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 14 1 14
Ödevler 1 10 10
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 90