Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR236
Ders İsmi: Müzik Terapi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Gülenay Yıldırım
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Fizyoterapide Müzik Terapi Dersinin içeriğinde; bilimsel bir disiplin olarak tanımı, ilgili temel kavramlar, tarihsel gelişimi ile müzikal yapının algılanmasıyla doğum öncesi yaşam evresinden başlamak üzere diğer yaşamsal dönemlerde de hayatımızın her anında yanı başımızda olan müziğin sağlıklı birey olmamızdaki rolü ve etkisi kapsamlı olarak incelenecek, Türk Müziği Makamları ile Batı Müziği eserlerinden oluşan örneklerle ele alınarak değerlendirilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Fizyoterapide müzik terapi kavramlarını, fizyoterapi ve müzik terapi ilişkisinin incelenmesini, beden ve ruh sağlığı üzerine müzik terapinin etkisini, ilgili makamları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Müzik terapi kavramlarını açıklayabilme
2) Müzik terapi ve fizyoterapi ilişkisini açıklayabilme
3) Müzik terapide makamların etkilerini bilebilme
4) Müzik terapinin beden ve ruh sağlığı üzerine olan etkilerini açıklayabilme
5) Müzik terapi uygulamalarını yapabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizyoterapide Müzik Terapi Dersinin Tanımı ve İlgili Kavramlar Ders notları
2) Hareket ve Müzik. Ders notları
3) Fizyoterapi ve Müzik Terapi İlişkisi Ders notları
4) Fizyoterapi Teknikleri ve Hareketleri Ders notları
5) Fizyoterapi Müzikleri Ders notları
6) Fizyolojik- Bedensel Çalışmalarda Türk Müziği ve Batı Müziği Etkisi Ders notları
7) Beden ve Ruh Sağlığımız / Zihinsel Engelli Bireylerde Müziğin Öğrenme Üzerindeki Etkisi Ders notları
8) ARA SINAV
9) Beden Perküsyonu Müzikleri - Beden Hareketleri – Anlamları ve Duyu Organları- İletişim Ders notları
10) Beden Hareketleri ve Çalıştırdığı Kas Grupları / Felçli Bireyler İçin Müzik Terapi Ders notları
11) GEZİ (Edirne Sultan 2. Bayezid Darüşşifa-Medresesi) Beden Sağlığını Bozan ve Hastalığa Neden Olan Hareketler Ders notları
12) Müzik Terapi Uygulamaları ve Bazı Ülkelerdeki Eğitimi Ders notları
13) Türkiye ve Diğer Ülkelerde Fizyoterapist Kuruluşlar – Dünya Fizyoterapistler Günü Ders notları
14) Fizyoterapi-Rehabilitasyon Öğrencilerine Öğütler Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Adnan Çoban- ‘’Müzik Terapi’’, Timaş Yayınları,2005 İstanbul
Daniel J. Levitin, ( Çvr: Ali Sinan Çulhaoğlu ‘’Müziğin Etkisindeki Beyin’’ Pegasus Yayınları, 2015.İstanbul
Öznur Tunca Yılmaz, ‘’Fizyoterapistler İçin El Kitabı’’, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2019
Ahmet Güneş-‘’ Otizm ve Otistik Çocukların Eğitimi’’, İlya yayınları 2009 İstanbul
Öznur Tunca Yılmaz,’’ Nöro rehabilitasyonda Müzik Terapi Yöntemleri’’ Hipokrat Kitabevi ‘’ Ankara, 2019
İnci Yüksel,’’ Klasik Masaj Teknikleri ‘’, Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2020

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sağlıkla ilgili yeterli beceriye sahip olabilme
2) Temel bilgileri kullanarak analiz edebilme
3) Kanıta dayalı çözüm önerisinde bulunabilme
4) Uygulama işlemlerinde beceri kazanabilme
5) Fizyoterapide özel konular hakkında bilgi edinebilme
6) Doğru iletişim için iletişim yöntemleri hakkında fikir sahibi olabilme
7) Hayat boyu öğrenmeye ve kendini geliştirmeye açık olabilme
8) Profesyonel sosyal, etik ve sorumluluklara duyarlı olabilme
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve yaşadığı topluma örnek olabilme
10) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilme
11) Mesleki görevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olabilme
12) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacı olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli uygulamaları yürütebilme
13) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahip olabilme
14) Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi ihtiyacı olan bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapabilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlıkla ilgili yeterli beceriye sahip olabilme 4
2) Temel bilgileri kullanarak analiz edebilme 3
3) Kanıta dayalı çözüm önerisinde bulunabilme 3
4) Uygulama işlemlerinde beceri kazanabilme 3
5) Fizyoterapide özel konular hakkında bilgi edinebilme 3
6) Doğru iletişim için iletişim yöntemleri hakkında fikir sahibi olabilme 3
7) Hayat boyu öğrenmeye ve kendini geliştirmeye açık olabilme 4
8) Profesyonel sosyal, etik ve sorumluluklara duyarlı olabilme 4
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve yaşadığı topluma örnek olabilme 4
10) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilme 3
11) Mesleki görevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olabilme 2
12) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacı olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli uygulamaları yürütebilme 2
13) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahip olabilme 3
14) Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi ihtiyacı olan bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapabilme 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ödevler 2 7 14
Ara Sınavlar 1 24 24
Final 1 24 24
Toplam İş Yükü 90