Bilgisayar Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | BIL409 | ||||||||
Ders İsmi: | Doğal Dil İşleme | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. Zehra AKSOY | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Doğal Dil İşleme (NLP) dersi, öğrencilere insan dilinin bilgisayarlar tarafından anlaşılması ve işlenmesi için gerekli olan temel prensipleri ve teknikleri öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler, doğal dil işleme alanında kullanılan algoritmalar, kütüphaneler ve araçlar hakkında bilgi edinerek, dilin makine öğrenmesi ve derin öğrenme yöntemleriyle nasıl işlenebileceğini öğrenirler. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini analiz etme, metin verilerini işleme, dil modelleme, metin sınıflandırma ve duygu analizi gibi konuları kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Doğal dil işleme nedir? Tarihçe ve önemi | |
2) | Dilin temel yapısı | |
3) | Metin ön işleme | |
4) | Temel NLP teknikleri | |
5) | Dil modeli nedir? | |
6) | Kelime temsilleri | |
7) | Ara sınav | |
8) | Derin öğrenme ile NLP | |
9) | Metin madenciliği | |
10) | Doğal dil işlemede etik | |
11) | NLP alanındaki güncel araştırmalar | |
12) | NLP araçları ve kütüphaneleri | |
13) | Genel değerlendirme ve sınav hazırlığı | |
14) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Speech and Language Processing, Daniel Jurafsky, James H. Martin |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 3 | 36 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 18 | 6 | 108 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 150 |