Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI469
Ders İsmi: Psikolojik Testler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Mehmet Akif Elen
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencilerin, psikolojik testlerle ilgili temel bilgi ve kavramları açıklaması; zeka, kişilik, tutum, ilgi testlerinin birey ve gruplara dönük olarak nasıl kullanılması gerektiği konusunda değerlendirme yapması; testlerle ilgili uygulamaların yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Ders içeriği ders akışında belirtilen konuları kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Psikolojik testlere ilişkin temel kavramları açıklayabilir.
2) Psikolojik testlere ilişkin ilkeleri açıklar.
3) Psikolojik testlerin ortaya çıkmasını etkileyen tarihsel süreci açıklayabilecektir.
4) Psikolojik testlerin geçmişten günümüze gelişimini açıklar.
5) Günümüzde psikolojik testlerin önemini bilir.
6) Psikolojik testlerin geliştirilmesi, kullanımı ve uygulanmasında izlenen süreçleri açıklayabilecektir.
7) Psikolojik testlerin nasıl geliştirildiğini bilir.
8) Psikolojik testlerin kullanımında önemli olan etik kuralları bilir.
9) Psikolojik testlerin değerlendirilme sürecini ve etik kuralları açıklar.
10) Psikolojik testler açısından etik kuralların önemini açıklar.
11) Türkiye'de kullanılan test türlerini açıklayabilecektir.
12) Zeka, başarı ve yetenek testlerini tanımlayabilir.
13) Öğrenciler kişilik, ilgi ve tutum testlerini tanımlayabilir.
14) Bireysel ve gruba yönelik testleri açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikolojik Testlerin Tarihçesi, Tanımı, Sınıflandırması ve İşlevleri Ders Kitabı
2) Psikolojik Testlerin Çeşitleri, Likert Tipi Derecelendirme Ölçekleri Ders Kitabı
3) Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanteri, Hamilton Depresyon Ölçeği: Uygulama, Değerlendirme ve Puanlamasının Yapılması, Fizyoloji ve Davranış Ders Kitabı
4) Psikolojik Testlerin Geliştirilmesi (Dilsel Eşdeğerlilik, Geçerlilik, Güvenirlik, Standardizasyon), SMMT Uygulaması Ders Kitabı
5) Psikolojik Test Raporu Nasıl Yazılır, SMMT ve Kaygı Envanterlerine Ait Uygulama Süpervizyonu Ders Kitabı
6) Çocuklarda Kullanılan Gelişim Envanterleri, AGTE'nin Tanıtılması ve Uygulama Örneği Ders Kitabı
7) Ara Sınav
8) Bireysel ve Grup Testleri, AGTE Süpervizyonu, Gessel Gelişim Testi Uygulaması Ders Kitabı
9) Yarı Yapılandırılmış Psikolojik Testler, Beier Cümle Tamamlama Testi ve Louissa Düss Psikanalitik Hikayeler Testi Ders Kitabı
10) Zeka Testleri (Wisc-IV ve Wais-R Testlerinin Tanıtılması) Ders Kitabı
11) Kişilik Testleri (MMPI ve Diğer Kişilik Testlerinin Tanıtılması) Ders Kitabı
12) Projektif Testler (Rorschach, CAT, TAT) Ders Kitabı
13) Psikolojik Testlerin Kullanımında Etik Kurallar Ders Kitabı
14) Final Değerlendirme Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Özgüven, İ. E.(2000). Psikolojik Testler, Ankara: Pdrem Yayınları.
Özgüven, İ. E. (2002). Bireyi Tanıma Teknikleri, Ankara: Pdrem Yayınları.
Öner, N. (2006). Türkiye'de kullanılan psikolojik testlerden örnekler: Bir Başvuru Kaynağı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
Erkuş, A. (2016). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme-I Temel Kavramlar ve İşlemler. İstanbul: Pegem Akademi Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. İstanbul: Pegem Akademi Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Program Kazanımları
1) Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir.
2) Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir.
3) Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir.
4) Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir.
5) Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir.
6) Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir.
7) Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir.
8) Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir.
9) Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir.
10) Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır.
11) Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır.
12) Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür.
13) Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir.
14) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder.
15) Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır.
16) Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir.
17) İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür.
18) Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır.
19) Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir.
2) Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir.
3) Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir.
4) Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir.
5) Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir.
6) Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir.
7) Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir.
8) Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir.
9) Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir.
10) Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır.
11) Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır.
12) Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür.
13) Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir.
14) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder.
15) Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır.
16) Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir.
17) İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür.
18) Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır.
19) Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100