İletişim ve Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ILT228
Ders İsmi: Tipografi 2
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Su SEZER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tipografinin temellerini öğretmeyi ve öğrencilerin bu alanda yetkinlik kazanmalarını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders, öğrencilere tipografinin temel prensiplerini tanıtarak görsel iletişim ve tasarımdaki rolünü inceler. Öğrenciler; tipografik anatomi, yazı tipi sınıflandırması, hiyerarşi ve hem dijital hem de basılı medyada tipografinin kullanımı hakkında kapsamlı bir anlayış kazanacaklardır. Uygulamalı alıştırmalar ve projeler aracılığıyla öğrenciler, mesajları etkili bir şekilde ileten görsel olarak ilgi çekici tasarımlar yaratma becerilerini geliştireceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler tipografinin tarihsel gelişimi, temel kavramları ve kullanılan terimlerle ilgili bilgi sahibi olurlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler, farklı yazı tiplerini tasarım bağlamında nasıl seçeceklerini ve kullanacaklarını öğrenirler.
2) Öğrenciler, tipografik hiyerarşi oluşturarak bilgi akışını yönlendiren etkili tasarımlar yapmayı öğrenirler.
3) Öğrenciler, tipografinin metin ve görsellerle nasıl dengeleneceğini, kompozisyonel uyumun nasıl sağlanacağını öğrenirler.
4) Öğrenciler, tipografinin dijital ve basılı medya üzerindeki uygulamalarını deneyimlerler.
5) Öğrenciler, tipografinin okunabilirlik ve anlaşılabilirlik açısından nasıl optimize edileceğini öğrenirler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Harflerin yapısal özelliklerini tanır ve tipografi tasarımında bu bilgiyi nasıl kullanacaklarını öğrenirler.
2) Tipografinin duygu ve anlam yaratmada nasıl kullanıldığını kavrarlar ve estetik olarak etkileyici kompozisyonlar oluşturmayı öğrenirler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Amaç: Tipografik deneyimin tasarım üzerindeki etkisini keşfetmek. İçerik: Farklı yazı tiplerinin ve düzenlerin etkileri. Konular: Yazı tipi kullanımı, düzenleme teknikleri. Etkinlik: Farklı yazı tipleri ve düzenlerle örnek tasarımlar oluşturma.
2) Amaç: Farklı medya türlerinde tipografi uygulamalarını incelemek. İçerik: Dijital ve basılı mecralarda yazı tipi kullanımı. Konular: Web tasarımı, basılı materyaller. Etkinlik: Çeşitli medya türlerinde yazı tipi uygulamaları analizi.
2) Amaç: Farklı medya türlerinde tipografi uygulamalarını incelemek.
3) Amaç: Tipografinin marka kimliğindeki rolünü anlamak.
3) Amaç: Tipografinin marka kimliğindeki rolünü anlamak. İçerik: Başarılı marka örnekleri ve yazı tipi etkisi. Konular: Marka kimliği, yazı tipi seçimi. Etkinlik: Marka kimliğinde kullanılan tipografiyi analiz etme.
4) Amaç: Renk teorisinin tipografi üzerindeki etkilerini derinlemesine incelemek. İçerik: Renk kombinasyonları ve yazı tipleri ilişkisi. Konular: Renk teorisi, tipografik uygulamalar. Etkinlik: Renk uyumu ile ilgili tipografik örnekler oluşturma.
5) Amaç: Tipografinin duygusal etkilerini keşfetmek. İçerik: Farklı yazı tiplerinin yarattığı duygular. Konular: Duygusal tasarım, yazı tipi seçimi. Etkinlik: Duygusal etki yaratan tasarımlar oluşturma.
6) Amaç: Dijital tasarımda etkileşim ve tipografi ilişkisini incelemek. İçerik: Web ve mobil uygulamalarda yazı tipi kullanım stratejileri. Konular: Etkileşim tasarımı, dijital tipografi. Etkinlik: Dijital platformlarda yazı tipi kullanımına dair örnek inceleme.
7) Amaç: Yaratıcı düşünme süreçlerini tipografik projelere uygulamak. İçerik: Yaratıcı teknikler ve beyin fırtınası yöntemleri. Konular: Tasarım süreci, yaratıcılık geliştirme. Etkinlik: Beyin fırtınası seansı ile tipografik proje fikirleri üretme.
8) Amaç: Tipografinin duyusal algılar üzerindeki etkilerini araştırmak. İçerik: Farklı yazı tipleri ve düzenlerin algı üzerindeki etkileri. Konular: Duyusal algı, yazı tipi deneyimi. Etkinlik: Yazı tiplerinin duyusal etkilerini test eden uygulamalar.
9) Amaç: Farklı hedef kitlelere yönelik tipografik stratejiler geliştirmek. İçerik: Demografik analizler ve yazı tipi seçim kriterleri. Konular: Hedef kitle analizi, tipografik uygunluk. Etkinlik: Hedef kitleye uygun yazı tipi seçim stratejileri geliştirme.
10) Amaç: Kendi tipografik stilinizi oluşturma sürecini öğrenmek. İçerik: Kişisel tarzın geliştirilmesine yönelik uygulamalar. Konular: Tipografik stil, kişisel ifade. Etkinlik: Kendi tipografik stilinizi geliştirmek için çalışma yapma.
11) Amaç: Tipografi tasarımında etik sorunları ele almak. İçerik: Tasarımcıların sorumlulukları ve etik kurallar. Konular: Etik tasarım, sosyal sorumluluk. Etkinlik: Etik durumları tartışarak çözüm önerileri geliştirme.
12) Amaç: Tipografik tasarımları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmek. İçerik: Analiz ve geri bildirim yöntemleri. Konular: Eleştirel analiz, değerlendirme kriterleri. Etkinlik: Örnek tasarımları eleştirel bir şekilde inceleme.
13) Amaç: Kendi tipografik projenizi geliştirmek için stratejiler oluşturmak. İçerik: Proje tasarımı ve planlaması. Konular: Proje geliştirme süreci, stratejik planlama. Etkinlik: Kendi tipografik projeniz için bir taslak oluşturma.
14) Sunum

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri,

Namık Kemal Sarıkavak
Diğer Kaynaklar: İletişim ve Tipografi - Gültekin Erdal

Temel Tipografi: Geometrik, Optik, Organik Formlar - Nilüfer Yeşilyurt

Görsel Tipografi Sözlüğü - Paul Harris, Gavin Ambrose

Grafik Tasarımda Tipografi: Grafik Tasarım Temelleri Dizisi: 05 - Paul Harris, Gavin Ambrose

Tam Benim Tipim: Bir Font Kitabı - Simon Garfield

Modern Sanat ve Yeni Tipografi - Emre Becer

Tipografinin Temelleri - Paul Harris, Gavin Ambrose

Tipografi Fikirler Kitabı: 40 Ustadan İlhamlar - Steven Heller, Gail Anderson

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

7

8

4

6

Program Kazanımları
1) İletişim ve tasarım alanının tarihsel gelişimi konusunda bilgi kazandırma.
2) İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisine sahip olma.
3) Görsel iletişime yönelik kavramsal tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme.
4) İletişim Tasarımı alanındaki karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için gerekli mesleki ve teknik uygulamalar kullanma konusunda girişimci, yaratıcı ve yenilikçi beceriler gösterebilme.
5) İletişim alanındaki mesleki gelişmeler, yenilikler ve alana ilişkin sözlü, yazılı ve dijital iletişim araçları adına bilgi kazandırma.
6) İletişim ve tasarım alanıyla bağlantılı olan disiplilerarası alanlarda bilgi sahibi olma
7) İletişim ve tasarım araçları ve yöntemlerine ilişkin bilgi sahibi olma
8) İletişim ve tasarım alanına dair edinilen bilgiler dahilinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri etkileşimli bütünlük içinde kullanabilme
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, yorumlayabilme, tasarlayabilme yeteneğine sahip olma
10) İletişim Tasarımı alanındaki bir çalışmanın proje döngüsünü tamamlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerin iletişim sorun ve gereksinimleri dahilinde yaratıcı yöntemler bularak çözümleyebilme,
11) Geleneksel ve yeni medya ortamlarında görsel ve içerik çalışmaları yürütebilme, geliştirebilme ve yönetebilme
12) Tasarımda değişen estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme ve bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırma
13) Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirme
14) Küresel ve yerel görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim ve tasarım alanının tarihsel gelişimi konusunda bilgi kazandırma.
2) İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisine sahip olma.
3) Görsel iletişime yönelik kavramsal tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme.
4) İletişim Tasarımı alanındaki karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için gerekli mesleki ve teknik uygulamalar kullanma konusunda girişimci, yaratıcı ve yenilikçi beceriler gösterebilme.
5) İletişim alanındaki mesleki gelişmeler, yenilikler ve alana ilişkin sözlü, yazılı ve dijital iletişim araçları adına bilgi kazandırma.
6) İletişim ve tasarım alanıyla bağlantılı olan disiplilerarası alanlarda bilgi sahibi olma
7) İletişim ve tasarım araçları ve yöntemlerine ilişkin bilgi sahibi olma
8) İletişim ve tasarım alanına dair edinilen bilgiler dahilinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri etkileşimli bütünlük içinde kullanabilme
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, yorumlayabilme, tasarlayabilme yeteneğine sahip olma
10) İletişim Tasarımı alanındaki bir çalışmanın proje döngüsünü tamamlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerin iletişim sorun ve gereksinimleri dahilinde yaratıcı yöntemler bularak çözümleyebilme,
11) Geleneksel ve yeni medya ortamlarında görsel ve içerik çalışmaları yürütebilme, geliştirebilme ve yönetebilme
12) Tasarımda değişen estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme ve bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırma
13) Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirme
14) Küresel ve yerel görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 10 4 40
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 136