Dersin Amacı: |
Dersin amacı dijital çağda sosyal, teknik ve siyasi gelişmelerin çeşitli yönlerini kapsayan siberkültürü keşfetmek. |
Dersin İçeriği: |
Özgür ifade, özgür yazılım, MOOS (Multı-User Object Oriented System, sanal gerçeklik, anime, ve siberpunk. Tüm bunlar, genellikle yeni bir "siber kültür" oluşumuyla ilişkilendirilen geniş bir toplumsal, teknik ve siyasi fenomenler kümesinin parçalarıdır. Bu seminerde, bilgi teknolojilerindeki son gelişmelerin - özellikle bilgisayar ve İnternetin - toplum, birey, kimlik, mülkiyet ve cinsiyet gibi çağdaş kavramlarının değişmesi ile nasıl ilişkilendirildiğini keşfedeceğiz. Film, kurgu ve World Wide Web gibi çeşitli popüler ve akademik kaynakları inceleyerek, siberkültür gelişimini teknoloji ile Batı toplumu arasındaki karmaşık ilişkinin daha geniş tarihine yerleştireceğiz. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanıtımı, dersin işleyiş, kavram ve konularının açıklanması. |
Sibernetik, Siborg, Siber uzay (siber ortam) siberpunk |
2) |
Sibernetik: enformasyon Çağı, postmodernizm, posthuman, sibernetik, kimlik, özne |
Manuel Castells, Ağ Toplumunun Yükselişi
- Manuel Castells, The Rise of the Network Society
Katherine Hayles, Sibernetik
- Katherine Hayles, Cybernetics |
3) |
Sibernetik: enformasyon Çağı, postmodernizm, posthuman, sibernetik, kimlik, özne |
Alternatif Bilişim Derneği, Türkiye’de Dijital Gözetim.
- Alternative Informatics Association, Digital Surveillance in Turkey. |
4) |
Sanal Bedenler: Cyborg, Transhumanizm, Stelarc |
Donna Haraway, Siborg Manifestosu
- Donna Haraway, A Cyborg Manifesto
Eugene Thacker, Biomeda
- Eugene Thacker, Biomeda |
5) |
Sanal Bedenler: Ghost in the Shell |
|
6) |
Sanal Gerçeklik: Antikiteden Bugüne |
|
7) |
Yapay Zekâ: Antikiteden Bugüne |
Bilinçli Makinelere Giden Yol - Yapay Zekanın Dünü-Bugünü-Yarını - Michael Wooldrige
The Road to Conscious Machines - The Past, Present, and Future of Artificial Intelligence - Michael Wooldrige |
8) |
Yapay Zekâ |
|
9) |
Ara Sınav |
|
10) |
Sanal mekanlar: Siber uzay, MOOS |
|
11) |
Sanal mekanlar: Siber uzay, MOOS |
Gösterim: Jeffrey Shaw’ın sanatı ve çalışmaları
Screening: The Art and Works of Jeffrey Shaw |
12) |
Siberpunk: hackers, distopia |
|
13) |
Siberpunk: hackers, distopia |
Blade Runner
Film Gösterimi
Film Screening |
14) |
Öğrenci Sunumları |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İletişim ve tasarım alanının tarihsel gelişimi konusunda bilgi kazandırma. |
|
2) |
İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisine sahip olma. |
|
3) |
Görsel iletişime yönelik kavramsal tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme. |
|
4) |
İletişim Tasarımı alanındaki karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için gerekli mesleki ve teknik uygulamalar kullanma konusunda girişimci, yaratıcı ve yenilikçi beceriler gösterebilme. |
|
5) |
İletişim alanındaki mesleki gelişmeler, yenilikler ve alana ilişkin sözlü, yazılı ve dijital iletişim araçları adına bilgi kazandırma. |
|
6) |
İletişim ve tasarım alanıyla bağlantılı olan disiplilerarası alanlarda bilgi sahibi olma |
|
7) |
İletişim ve tasarım araçları ve yöntemlerine ilişkin bilgi sahibi olma |
|
8) |
İletişim ve tasarım alanına dair edinilen bilgiler dahilinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri etkileşimli bütünlük içinde kullanabilme |
|
9) |
Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, yorumlayabilme, tasarlayabilme yeteneğine sahip olma |
|
10) |
İletişim Tasarımı alanındaki bir çalışmanın proje döngüsünü tamamlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerin iletişim sorun ve gereksinimleri dahilinde yaratıcı yöntemler bularak çözümleyebilme, |
|
11) |
Geleneksel ve yeni medya ortamlarında görsel ve içerik çalışmaları yürütebilme, geliştirebilme ve yönetebilme |
|
12) |
Tasarımda değişen estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme ve bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırma |
|
13) |
Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirme |
|
14) |
Küresel ve yerel görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirme |
|