İletişim ve Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ILT425
Ders İsmi: Siber Kültür
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Çılga DOĞUKANLI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı dijital çağda sosyal, teknik ve siyasi gelişmelerin çeşitli yönlerini kapsayan siberkültürü keşfetmek.
Dersin İçeriği: Özgür ifade, özgür yazılım, MOOS (Multı-User Object Oriented System, sanal gerçeklik, anime, ve siberpunk. Tüm bunlar, genellikle yeni bir "siber kültür" oluşumuyla ilişkilendirilen geniş bir toplumsal, teknik ve siyasi fenomenler kümesinin parçalarıdır. Bu seminerde, bilgi teknolojilerindeki son gelişmelerin - özellikle bilgisayar ve İnternetin - toplum, birey, kimlik, mülkiyet ve cinsiyet gibi çağdaş kavramlarının değişmesi ile nasıl ilişkilendirildiğini keşfedeceğiz. Film, kurgu ve World Wide Web gibi çeşitli popüler ve akademik kaynakları inceleyerek, siberkültür gelişimini teknoloji ile Batı toplumu arasındaki karmaşık ilişkinin daha geniş tarihine yerleştireceğiz.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler, siber kültürün sosyal, teknik ve siyasi boyutlarını eleştirel bir şekilde analiz edebileceklerdir.
2) Bilgi teknolojilerindeki gelişmelerin birey ve toplum üzerindeki etkilerini anlayacak ve bu bağlamda güncel kavramlar hakkında derinlemesine bilgi sahibi olacaklardır.
3) Film, kurgu ve diğer medya formlarını kullanarak siber kültürün tarihsel gelişimini ve teknolojinin Batı toplumu üzerindeki etkisini tartışabileceklerdir.
4) Farklı kaynaklardan elde ettikleri bilgileri entegre ederek, siber kültürdeki yenilikleri ve değişimleri değerlendirme yeteneği kazanacaklardır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, dersin işleyiş, kavram ve konularının açıklanması. Sibernetik, Siborg, Siber uzay (siber ortam) siberpunk
2) Sibernetik: enformasyon Çağı, postmodernizm, posthuman, sibernetik, kimlik, özne Manuel Castells, Ağ Toplumunun Yükselişi - Manuel Castells, The Rise of the Network Society Katherine Hayles, Sibernetik - Katherine Hayles, Cybernetics
3) Sibernetik: enformasyon Çağı, postmodernizm, posthuman, sibernetik, kimlik, özne Alternatif Bilişim Derneği, Türkiye’de Dijital Gözetim. - Alternative Informatics Association, Digital Surveillance in Turkey.
4) Sanal Bedenler: Cyborg, Transhumanizm, Stelarc Donna Haraway, Siborg Manifestosu - Donna Haraway, A Cyborg Manifesto Eugene Thacker, Biomeda - Eugene Thacker, Biomeda
5) Sanal Bedenler: Ghost in the Shell
6) Sanal Gerçeklik: Antikiteden Bugüne
7) Yapay Zekâ: Antikiteden Bugüne Bilinçli Makinelere Giden Yol - Yapay Zekanın Dünü-Bugünü-Yarını - Michael Wooldrige The Road to Conscious Machines - The Past, Present, and Future of Artificial Intelligence - Michael Wooldrige
8) Yapay Zekâ
9) Ara Sınav
10) Sanal mekanlar: Siber uzay, MOOS
11) Sanal mekanlar: Siber uzay, MOOS Gösterim: Jeffrey Shaw’ın sanatı ve çalışmaları Screening: The Art and Works of Jeffrey Shaw
12) Siberpunk: hackers, distopia
13) Siberpunk: hackers, distopia Blade Runner Film Gösterimi Film Screening
14) Öğrenci Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Chris Gray, Cyborg Citizen
Mark Poster, Postmodern Virtualities
Katherine Hayles, How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics
Pramond Nayar: An Introduction to New Media and Cybernetics

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İletişim ve tasarım alanının tarihsel gelişimi konusunda bilgi kazandırma.
2) İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisine sahip olma.
3) Görsel iletişime yönelik kavramsal tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme.
4) İletişim Tasarımı alanındaki karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için gerekli mesleki ve teknik uygulamalar kullanma konusunda girişimci, yaratıcı ve yenilikçi beceriler gösterebilme.
5) İletişim alanındaki mesleki gelişmeler, yenilikler ve alana ilişkin sözlü, yazılı ve dijital iletişim araçları adına bilgi kazandırma.
6) İletişim ve tasarım alanıyla bağlantılı olan disiplilerarası alanlarda bilgi sahibi olma
7) İletişim ve tasarım araçları ve yöntemlerine ilişkin bilgi sahibi olma
8) İletişim ve tasarım alanına dair edinilen bilgiler dahilinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri etkileşimli bütünlük içinde kullanabilme
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, yorumlayabilme, tasarlayabilme yeteneğine sahip olma
10) İletişim Tasarımı alanındaki bir çalışmanın proje döngüsünü tamamlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerin iletişim sorun ve gereksinimleri dahilinde yaratıcı yöntemler bularak çözümleyebilme,
11) Geleneksel ve yeni medya ortamlarında görsel ve içerik çalışmaları yürütebilme, geliştirebilme ve yönetebilme
12) Tasarımda değişen estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme ve bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırma
13) Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirme
14) Küresel ve yerel görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim ve tasarım alanının tarihsel gelişimi konusunda bilgi kazandırma.
2) İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisine sahip olma.
3) Görsel iletişime yönelik kavramsal tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme.
4) İletişim Tasarımı alanındaki karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için gerekli mesleki ve teknik uygulamalar kullanma konusunda girişimci, yaratıcı ve yenilikçi beceriler gösterebilme.
5) İletişim alanındaki mesleki gelişmeler, yenilikler ve alana ilişkin sözlü, yazılı ve dijital iletişim araçları adına bilgi kazandırma.
6) İletişim ve tasarım alanıyla bağlantılı olan disiplilerarası alanlarda bilgi sahibi olma
7) İletişim ve tasarım araçları ve yöntemlerine ilişkin bilgi sahibi olma
8) İletişim ve tasarım alanına dair edinilen bilgiler dahilinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri etkileşimli bütünlük içinde kullanabilme
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, yorumlayabilme, tasarlayabilme yeteneğine sahip olma
10) İletişim Tasarımı alanındaki bir çalışmanın proje döngüsünü tamamlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerin iletişim sorun ve gereksinimleri dahilinde yaratıcı yöntemler bularak çözümleyebilme,
11) Geleneksel ve yeni medya ortamlarında görsel ve içerik çalışmaları yürütebilme, geliştirebilme ve yönetebilme
12) Tasarımda değişen estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme ve bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırma
13) Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirme
14) Küresel ve yerel görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 110