Psikoloji (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSY445
Ders İsmi: Psikosomatik Hastalıklar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Betül BUZLUK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin bu ders sonunda Pierre Marty tarafından geliştiren Psikosomatik kuramın temel kavramlarını genel hatlarıyla öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu derste psikosomatik psikopatolojinin ne olduğu, tarihsel gelişimi ve temel kavramları ele alınacaktır. Psikosomatik tıp ile olan ilişkisi açıklanacak ve Freud sonrası gelişen bu klinik yaklaşımdaki önemli kuramsal terimleri ve tedavi tekniği ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler, Pierre Marty tarafından geliştirilen Psikosomatik kuramın temel kavramlarını tanıyacak ve psikosomatik hastalıkların Freud sonrası gelişen klinik yaklaşımı içindeki yerini kavrayabileceklerdir.
2) Öğrenciler, psikosomatik psikopatolojilerin tarihsel gelişimini, kuramsal açıklamalarını ve tedavi yaklaşımlarını öğrenerek, psikosomatik tıp ile arasındaki ilişkiyi değerlendirebileceklerdir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikosomatiğin kavram olarak açıklanması ve tarihsel süreç içinde ruh beden ve zihin ilişkisinin ele alınması Slayt, Ders Kitabı
2) Freud'un eserlerinde psikosomatiğin ele alınması - Freud, 1895 - güncel nevrozların nevrasteniden ayrıştırılmasının nedenleri üzerine Slayt, Ders Kitabı
3) Freud, Groddeck, Franz Alexander - psikosomatik tıp kuramının ele alınması, psikosomatik hastalıkların incelenmesi Slayt, Ders Kitabı
4) Psikanalitik psikosomatik kurama giriş, Claude Smadja’nın kavramları (les modeles psychanalytique de la psychosomatique, 2001) Slayt, Ders Kitabı
5) Winnicott - zihnin ruh ve beden arasındaki ilişkisi, Winnicott'un eserlerinde psikosomatiğe bakış, Human Nature isimli eserinden de çalışılacaktır Slayt, Ders Kitabı
6) Psikanalitik psikosomatik kuramın kavramlarının ele alınması - nesnesiz depresyon, işlemsel yaşam, işlemsel düşünce ve zihinselleştirme kavramları Slayt, Ders Kitabı
7) Psikosomatik hastalıklara ilişkin ruhsal psikanalitik değerlendirme, nesne ilişkileri ve erken dönem yaşantılarının ele alınması Slayt, Ders Kitabı
8) Psikosomatik kurama göre bebeğin ruhsal gelişimi, deri benlik kavramının ve erken dönem nesne ilişkilerinin ele alınması Slayt, Ders Kitabı
9) Bebeklik ve çocukluk döneminde sık karşılaşılan psikosomatik hastalıklar ve psikanalitik yaklaşım Slayt, Ders Kitabı
10) Ergenlik döneminde ortaya çıkan psikosomatik hastalıklar ve terapötik müdahale Slayt, Ders Kitabı
11) Yetişkin psikosomatiği ve ölüm dürtüsünün akıbeti, André Green'in negatif kavramı ve ölüm dürtüsü Slayt, Ders Kitabı
12) Psikanaliz ve psikosomatik, psikosomatik hastalıklara psikanalitik yaklaşım, terapötik çalışmanın özellikleri Slayt, Ders Kitabı
13) Ergen ve yetişkin psikosomatiği Slayt, Ders Kitabı
14) Derse ilişkin genel bir değerlendirme ve farklı güncel psikosomatik yaklaşımların ele alınması, Joyce McDougall'ın eserlerine ilişkin kısa bir gözden geçirme Slayt, Ders Kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Slaytlar, Ders Kitabı - Slides, Textbook
Diğer Kaynaklar: Ders Kitapları
Psikanaliz Yazıları, Psikosomatik Sayısı, No: 11, 2005
Psikanaliz Buluşmaları, sayı 3, Psikosomatik Sayısı, Bağlam Yayınları, 2008.
Psikanaliz Konuşmaları, Tevfika Tunaboylu İkiz, Bağlam yayınları, 2005
La Psychosomatique, Giancarla Tombini, Franco Baldoni, In Press, 2005
Yansıtma, Psikopatoloji ve Projektif testler, Psikosomatik Sayısı, Bağlam Yayınları, 2005.

Ek Kaynaklar: Ders Slaytları


Course Books Psikanaliz Yazıları, Psikosomatik Sayısı, No: 11, 2005 Psikanaliz Buluşmaları, sayı 3, Psikosomatik Sayısı, Bağlam Yayınları, 2008. Psikanaliz Konuşmaları, Tevfika Tunaboylu İkiz, Bağlam yayınları, 2005 La Psychosomatique, Giancarla Tombini, Franco Baldoni, In Press, 2005 Yansıtma, Psikopatoloji ve Projektif testler, Psikosomatik Sayısı, Bağlam Yayınları, 2005.

Additional Materials: Lesson Slides

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir.
2) Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir
3) Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir.
4) Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir.
5) Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir.
6) Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir.
7) Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir.
8) Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir.
9) Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir.
10) Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır.
11) Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır.
12) Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür.
13) Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir.
14) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder.
15) Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır.
16) Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir.
17) İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür.
18) Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır.
19) Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir.
2) Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir
3) Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir.
4) Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir.
5) Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir.
6) Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir.
7) Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir.
8) Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir.
9) Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir.
10) Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır.
11) Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır.
12) Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür.
13) Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir.
14) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder.
15) Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır.
16) Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir.
17) İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür.
18) Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır.
19) Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 116