Psikoloji (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSY445 | ||||||||
Ders İsmi: | Psikosomatik Hastalıklar | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. Betül BUZLUK | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin bu ders sonunda Pierre Marty tarafından geliştiren Psikosomatik kuramın temel kavramlarını genel hatlarıyla öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste psikosomatik psikopatolojinin ne olduğu, tarihsel gelişimi ve temel kavramları ele alınacaktır. Psikosomatik tıp ile olan ilişkisi açıklanacak ve Freud sonrası gelişen bu klinik yaklaşımdaki önemli kuramsal terimleri ve tedavi tekniği ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Psikosomatiğin kavram olarak açıklanması ve tarihsel süreç içinde ruh beden ve zihin ilişkisinin ele alınması | Slayt, Ders Kitabı |
2) | Freud'un eserlerinde psikosomatiğin ele alınması - Freud, 1895 - güncel nevrozların nevrasteniden ayrıştırılmasının nedenleri üzerine | Slayt, Ders Kitabı |
3) | Freud, Groddeck, Franz Alexander - psikosomatik tıp kuramının ele alınması, psikosomatik hastalıkların incelenmesi | Slayt, Ders Kitabı |
4) | Psikanalitik psikosomatik kurama giriş, Claude Smadja’nın kavramları (les modeles psychanalytique de la psychosomatique, 2001) | Slayt, Ders Kitabı |
5) | Winnicott - zihnin ruh ve beden arasındaki ilişkisi, Winnicott'un eserlerinde psikosomatiğe bakış, Human Nature isimli eserinden de çalışılacaktır | Slayt, Ders Kitabı |
6) | Psikanalitik psikosomatik kuramın kavramlarının ele alınması - nesnesiz depresyon, işlemsel yaşam, işlemsel düşünce ve zihinselleştirme kavramları | Slayt, Ders Kitabı |
7) | Psikosomatik hastalıklara ilişkin ruhsal psikanalitik değerlendirme, nesne ilişkileri ve erken dönem yaşantılarının ele alınması | Slayt, Ders Kitabı |
8) | Psikosomatik kurama göre bebeğin ruhsal gelişimi, deri benlik kavramının ve erken dönem nesne ilişkilerinin ele alınması | Slayt, Ders Kitabı |
9) | Bebeklik ve çocukluk döneminde sık karşılaşılan psikosomatik hastalıklar ve psikanalitik yaklaşım | Slayt, Ders Kitabı |
10) | Ergenlik döneminde ortaya çıkan psikosomatik hastalıklar ve terapötik müdahale | Slayt, Ders Kitabı |
11) | Yetişkin psikosomatiği ve ölüm dürtüsünün akıbeti, André Green'in negatif kavramı ve ölüm dürtüsü | Slayt, Ders Kitabı |
12) | Psikanaliz ve psikosomatik, psikosomatik hastalıklara psikanalitik yaklaşım, terapötik çalışmanın özellikleri | Slayt, Ders Kitabı |
13) | Ergen ve yetişkin psikosomatiği | Slayt, Ders Kitabı |
14) | Derse ilişkin genel bir değerlendirme ve farklı güncel psikosomatik yaklaşımların ele alınması, Joyce McDougall'ın eserlerine ilişkin kısa bir gözden geçirme | Slayt, Ders Kitabı |
Ders Notları / Kitaplar: | Slaytlar, Ders Kitabı - Slides, Textbook |
Diğer Kaynaklar: | Ders Kitapları Psikanaliz Yazıları, Psikosomatik Sayısı, No: 11, 2005 Psikanaliz Buluşmaları, sayı 3, Psikosomatik Sayısı, Bağlam Yayınları, 2008. Psikanaliz Konuşmaları, Tevfika Tunaboylu İkiz, Bağlam yayınları, 2005 La Psychosomatique, Giancarla Tombini, Franco Baldoni, In Press, 2005 Yansıtma, Psikopatoloji ve Projektif testler, Psikosomatik Sayısı, Bağlam Yayınları, 2005. Ek Kaynaklar: Ders Slaytları Course Books Psikanaliz Yazıları, Psikosomatik Sayısı, No: 11, 2005 Psikanaliz Buluşmaları, sayı 3, Psikosomatik Sayısı, Bağlam Yayınları, 2008. Psikanaliz Konuşmaları, Tevfika Tunaboylu İkiz, Bağlam yayınları, 2005 La Psychosomatique, Giancarla Tombini, Franco Baldoni, In Press, 2005 Yansıtma, Psikopatoloji ve Projektif testler, Psikosomatik Sayısı, Bağlam Yayınları, 2005. Additional Materials: Lesson Slides |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir. | ||||||||||||||||||
2) Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir | ||||||||||||||||||
3) Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir. | ||||||||||||||||||
4) Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
5) Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
6) Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir. | ||||||||||||||||||
7) Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir. | ||||||||||||||||||
8) Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir. | ||||||||||||||||||
9) Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||||
10) Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır. | ||||||||||||||||||
11) Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır. | ||||||||||||||||||
12) Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür. | ||||||||||||||||||
13) Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir. | ||||||||||||||||||
14) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder. | ||||||||||||||||||
15) Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır. | ||||||||||||||||||
16) Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir. | ||||||||||||||||||
17) İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür. | ||||||||||||||||||
18) Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır. | ||||||||||||||||||
19) Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir. | |
2) | Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir | |
3) | Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir. | |
4) | Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir. | |
5) | Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir. | |
6) | Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir. | |
7) | Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir. | |
8) | Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir. | |
9) | Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir. | |
10) | Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır. | |
11) | Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır. | |
12) | Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür. | |
13) | Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir. | |
14) | Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder. | |
15) | Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır. | |
16) | Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir. | |
17) | İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür. | |
18) | Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır. | |
19) | Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Okuma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 116 |