İşletme
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISL206
Ders İsmi: Maliyet Muhasebesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Zeynep TARAKCI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Maliyet muhasebesinin temel kavramlarının verilerek, şirket içi bir muhasebe sisteminin gerekliliğinin anlaşılması, farklı maliyetlendirme sistemlerini öğretilmesi, maliyet muhasebesi bilgisinin karar alma ve planlamada nasıl kullanılacağının anlaşılması.
Dersin İçeriği: Bu ders maliyet muhasebesine giriş niteliğinde olup, özellikle maliyet muhasebesi bilgi ve verilerinin iç kullanıcılar tarafından nasıl kullanıldığı üzerinde durulmaktadır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Maliyet muhasebesi ve finansal muhasebe arasındaki ilişkiyi anlayabilecek,
2) Temel maliyetlendirme sistemleri arasındaki farkları bilecek,
3) Maliyet-hacim-kar analizi yapabilecek,
4) Kısa ve uzun vadeli yatırım kararları hakkında bilgi sahibi olacak,
5) Bütçe tiplerini bilecek ve bütçe hazırlayabilecek,
6) Şirketlerde kullanılan güncel performans değerlendirme sistemleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Maliyet kavramı ve türleri Ders Kitabı, Ders Notları
2) Maliyet sistemleri ve işletmeler açısından önemi, karar almada maliyet bilgilerinin kullanılması Ders Kitabı, Ders Notları
3) Sipariş Maliyet Sistemi Ders Kitabı, Ders Notları
4) Safha Maliyet Sistemi, Birleşik Üretimde Maliyetleme Ders Kitabı, Ders Notları
5) Standart Maliyet Sistemi Ders Kitabı, Ders Notları
6) Fiili Maliyet Sistemi, Tahmini (Normal) Maliyet Sistemi Ders Kitabı, Ders Notları
7) Ara Sınav
8) Tam Maliyet Sistemi, Değişken Maliyet Sistemi Ders Kitabı, Ders Notları
9) Maliyet-Hacim-Kar Analizleri Ders Kitabı, Ders Notları
10) Faaliyet Tabanlı Maliyetleme, Hedef Maliyetleme Ders Kitabı, Ders Notları
11) Tam Zamanlı Üretim Sistemi, Kaizen Maliyetleme Ders Kitabı, Ders Notları
12) Sonradan Maliyetleme veya Geriye Dönük Maliyetleme, Toplam Hayat Dönemi Maliyetlemesi Ders Kitabı, Ders Notları
13) Vaka Analizleri Dersi veren tarafından hazırlanır.
14) Final Snavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Necmettin Erdoğan, Metin Saban, Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, Beta Basım Yayım, 2010.
Nasuhi Bursal, Yücel Ercan, Maliyet Muhasebesi İlkeler ve Uygulama, Der Yayınları, 2002

Diğer Kaynaklar: Necmettin Erdoğan, Metin Saban, Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, Beta Basım Yayım, 2010.
Nasuhi Bursal, Yücel Ercan, Maliyet Muhasebesi İlkeler ve Uygulama, Der Yayınları, 2002

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mevcut varsayımları ve uygulamaları yapıcı bir şekilde sorgulamayı öğrenmek; bağımsız düşünebilmek
2) İşletme alanının temel kavramlarında, teori ve uygulamalarında yeterli bilgiye sahip olmak ve bu bilgileri hayata geçirebilmek
3) Nitel ve nicel araçları ve bilgi teknolojilerini kullanarak, iş karar süreçlerini yönetebilmek
4) Ekonomik, yasal, politik, sosyal, teknik/teknolojik ve rekabetçi güçlerin (yöresel, bölgesel, küresel), işletme alanını nasıl etkilediğini değerlendirmek ve gerekiyorsa yeni yön çizebilmek
5) İşletme ve yönetim alanındaki yeni gelişmeleri takip etmek için yabancı dil kullanmak ve dünyanın her yanından meslektaşlarla iletişim kurmak
6) İçerik, organizasyon ve netlik açısından yeterlilik gösteren yazılı belgeler (rapor, çıktı, örgüt içi yazışma, vb.) hazırlamak
7) Gerektiğinde, hazırlanan yazılı belgelerin sözel olarak etkin bir biçimde sunulabilmesi yetisini kazanmak
8) Yaratıcı düşünme, takım oluşturma ve liderlik yeteneklerini kullanarak, bireysel ve disiplinlerarası takımlarla karmaşık sorunlara yönelik kısa ve uzun vadeli çözüm(ler) üretmek
9) İşletme alanındaki etik konuları değerlendirmek; sosyal, bilimsel ve profesyonel etik normları uygulamak
10) Diğer kültürlerin farkında olup takdir etmek; farklı kültürlerle uyumlu bir şekilde bir arada yaşamayı öğrenmek; bireysel ve kültürel farklılıklara saygı duymak
11) Hayat boyu öğrenme ve kendini yenileyebilme ilkelerini benimsemek; farklı disiplinlerde ilgi alanları keşfederek kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimde süreklilik sağlamak
12) İyi çalışma alışkanlıkları, zaman yönetimi ve öz-disipline sahip olmak
13) Topluma, gönüllü bir birey olarak da yaşam boyunca katkıda bulunmanın önemini ve bilincini kavramak ve bu hususta öğrenci iken bile adımlar atmak

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mevcut varsayımları ve uygulamaları yapıcı bir şekilde sorgulamayı öğrenmek; bağımsız düşünebilmek 5
2) İşletme alanının temel kavramlarında, teori ve uygulamalarında yeterli bilgiye sahip olmak ve bu bilgileri hayata geçirebilmek 3
3) Nitel ve nicel araçları ve bilgi teknolojilerini kullanarak, iş karar süreçlerini yönetebilmek 4
4) Ekonomik, yasal, politik, sosyal, teknik/teknolojik ve rekabetçi güçlerin (yöresel, bölgesel, küresel), işletme alanını nasıl etkilediğini değerlendirmek ve gerekiyorsa yeni yön çizebilmek 3
5) İşletme ve yönetim alanındaki yeni gelişmeleri takip etmek için yabancı dil kullanmak ve dünyanın her yanından meslektaşlarla iletişim kurmak 3
6) İçerik, organizasyon ve netlik açısından yeterlilik gösteren yazılı belgeler (rapor, çıktı, örgüt içi yazışma, vb.) hazırlamak 3
7) Gerektiğinde, hazırlanan yazılı belgelerin sözel olarak etkin bir biçimde sunulabilmesi yetisini kazanmak 3
8) Yaratıcı düşünme, takım oluşturma ve liderlik yeteneklerini kullanarak, bireysel ve disiplinlerarası takımlarla karmaşık sorunlara yönelik kısa ve uzun vadeli çözüm(ler) üretmek 3
9) İşletme alanındaki etik konuları değerlendirmek; sosyal, bilimsel ve profesyonel etik normları uygulamak 5
10) Diğer kültürlerin farkında olup takdir etmek; farklı kültürlerle uyumlu bir şekilde bir arada yaşamayı öğrenmek; bireysel ve kültürel farklılıklara saygı duymak 2
11) Hayat boyu öğrenme ve kendini yenileyebilme ilkelerini benimsemek; farklı disiplinlerde ilgi alanları keşfederek kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimde süreklilik sağlamak 2
12) İyi çalışma alışkanlıkları, zaman yönetimi ve öz-disipline sahip olmak 3
13) Topluma, gönüllü bir birey olarak da yaşam boyunca katkıda bulunmanın önemini ve bilincini kavramak ve bu hususta öğrenci iken bile adımlar atmak 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ödevler 1 18 18
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 150