Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR131
Ders İsmi: Fizyoterapi ve Rehabilitasyonda Mesleki Oryantasyon ve Etik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Gülenay Yıldırım
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere ülkemizde ve dünyadaki fizyoterapistlik mesleği ve eğitimi, çalışma alanları, mesleki dernekleri ve aktiviteleri, yönetmelikler hakkında bilgilendirmek; etik, ahlak ve deontolojiyi öğretmek, fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında etik kurallarını öğreterek benimsetmek, klinik ve araştırma etiği arasındaki farkları öğretmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü hakkında bilgi edinilmesini, etik ve ahlak ve deontoloji kavramlarını, bunların sağlık alanına ve fizyoterapiye olan katkı ve etkilerini, klinik etik, araştırma etiği, etik sorunlar ve çözümlerini içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Fizyoterapistlik mesleğinin görevlerini, sorumluluklarını ve çalışma alanlarını açıklayabilme
2) Mesleki etik prensipleri açıklayabilme
3) Fizyoterapi ve rehabilitasyon kapsamında meslek içi ve meslekler arası etik yaklaşımları açıklayabilme
4) Ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlar ve etik yaklaşımlarını tanımlayabilme
5) Konuya ilişkin vaka incelemeleri ve problem çözme yaklaşımlarını açıklayabilme
6) Ulusal ve uluslararası mesleki kurum ve kuruluşların aktivitelerini değerlendirebilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü hakkında bilgi Ders notları
2) Yönetmelikler ve Öğrenci Sorumlulukları Lecture notes
2) Yönetmelikler ve Öğrenci Sorumlulukları Lecture notes
3) Fizyoterapistlik Mesleği Çalışma Alanları ve İlgili Yönetmelikler Ders notları
4) Türkiye Fizyoterapistler Derneği Aktiviteleri, World Physiotherapy Derneği Aktiviteleri Ders notları
5) Etik kavramı (etik nedir, etik kurallar) deontoloji nedir? Ders notları
6) Ahlak ve Hukuk Kavramları; Tıp ve Sağlık Alanında Etik Değerler Ders notları
7) Ara Sınav
8) Fizyoterapide Etik, Dünya Fizyoterapistler Derneği Etik Kuralları Ders notları
9) Fizyoterapi ve rehabilitasyonda etik değerler; Doğru- yanlış; iyi-kötü, Etik Kavramlar ve Araştırma Etiği Ders notları
10) Rehabilitasyonda Ekip Çalışmasının Özellikleri ve Önemi, Ekip Çalışması Kavramları ve Modelleri Ders notları
11) Hasta hakları, çocuk hakları, yaşlı, kadın, birey olarak haklar Ders notları
12) Fizyoterapistlerin etik prensipleri Ders notları
13) Fizyoterapide Etik Problemler ve Çözüm Yaklaşımları Ders notları
14) Etik Problemler ve Çözüm Yaklaşımları Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Ders notları, dersin öğretim üyesinin hazırladığı sunumlar.
Diğer Kaynaklar: 2.Andrew A Guccione (1980) Ethical Issues in Physical Therapy Practice : A Survey of Physical Therapists in New England PHYS THER. 60:1264-1272
1.Herman L Triezenberg The Identification of Ethical Issues in Physical Therapy Practice. PHYS THER. 1996; 76:1097-1107.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Sağlıkla ilgili yeterli beceriye sahip olabilme
2) Temel bilgileri kullanarak analiz edebilme
3) Kanıta dayalı çözüm önerisinde bulunabilme
4) Uygulama işlemlerinde beceri kazanabilme
5) Fizyoterapide özel konular hakkında bilgi edinebilme
6) Doğru iletişim için iletişim yöntemleri hakkında fikir sahibi olabilme
7) Hayat boyu öğrenmeye ve kendini geliştirmeye açık olabilme
8) Profesyonel sosyal, etik ve sorumluluklara duyarlı olabilme
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve yaşadığı topluma örnek olabilme
10) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilme
11) Mesleki görevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olabilme
12) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacı olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli uygulamaları yürütebilme
13) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahip olabilme
14) Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi ihtiyacı olan bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapabilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlıkla ilgili yeterli beceriye sahip olabilme 3
2) Temel bilgileri kullanarak analiz edebilme 3
3) Kanıta dayalı çözüm önerisinde bulunabilme 3
4) Uygulama işlemlerinde beceri kazanabilme 1
5) Fizyoterapide özel konular hakkında bilgi edinebilme 1
6) Doğru iletişim için iletişim yöntemleri hakkında fikir sahibi olabilme 5
7) Hayat boyu öğrenmeye ve kendini geliştirmeye açık olabilme 5
8) Profesyonel sosyal, etik ve sorumluluklara duyarlı olabilme 5
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve yaşadığı topluma örnek olabilme 5
10) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilme 5
11) Mesleki görevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olabilme 1
12) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacı olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli uygulamaları yürütebilme 1
13) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahip olabilme 4
14) Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi ihtiyacı olan bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapabilme 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ödevler 2 7 14
Ara Sınavlar 1 24 24
Final 1 24 24
Toplam İş Yükü 90