İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM221
Ders İsmi: Serbest El Çizim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 2 1 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Fahreddin Fatih Mete
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin iç mekân tasarım süreçlerine başlamadan önce, nokta, çizgi, tonlama gibi çizim teknikleri konusunda gelişimine desteklerken, temel çizim becerilerini geliştirmeyi destekler. Serbest el çizim metotları kullanılarak öğrencinin algısal ve kavramsal çizimler yapabilmesini sağlar.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında, serbest el çizim teknikleri üzerine tasarım ve uygulama prensiplerini öğrenirken, soyut ve somut düşünme becerisini geliştirir. Sanat ve iç mimarlık disiplinlerini sentezlemeyi öğrenir. Malzeme, renk, biçim, form, doku üzerine yetkinlik kazanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Uygulama çalışmaları ile, mimaride grafik anlatım, sunum teknikleri, saha çalışmaları yapabilme.
2) Tarihi yapılara, objelere nesnelere, sanat eserlerine eleştirel bakabilecek alt yapıya sahip olabilme.
3) Perspektiv, röleve, serbest el çizim tekniklerinin iç mimari uygulama projeleri içerisindeki önemini idrak edebilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İç mimari öğelerin ayrımına varabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Literatür tarama, makale okuma, bilimsel verileri değerlendirebilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) İç mimaride ve/veya mekân tasarımında doku – ışık ve renk faktörlerinin tasarım algısı üzerindeki (negatif – pozitif) etkisinin ayrımına varabilme. Birçok farklı malzemeyi bir arada bir uyum içinde kullanmayı öğrenirken malzeme + mekân birlikteliğini üç boyuta aktarabilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma- yapılmış çalışmalar üzerine karşılıklı bilgi paylaşımı. Ders programı hakkında bilgilendirme-Serbest el çizim çalışmaları (temel geometrik formlar vb.), Lejant ve pafta kullanımı hakkında bilgilendirme-iç mimari Yazı tekniği alıştırmaları.
2) Bubble Diyagram-Serbest el sunum yöntemleri-konsept çalışmaları anlatım ve uygulama-İç mimari yazı tekniği çalışmaları-Temel geometrik form çalışmaları, çizgi çalışmaları, İç mimari yazı tekniği çalışmaları ve ders içi uygulamalar-Ödev Değerlendirmeleri.
3) Kalemin gücünü ve çizgi şiddetini anlayabilmek, kavrayabilmek için ton çalışmaları (H – HB – B- 2B – 3B – 5B – 7B – 8B) Ödev Değerlendirmeleri.
4) Renk–Doku–Mekân–Malzeme ve boyut ilişkisi üzerine serbest el çalışmalar. Örüntü oluşturma mekân ve doku üzerine denemeler ile tarihi yapıların cephe örnekleri üzerinden transfer çalışması ile sketch denemeler. (Çoklu teknikler; marker, suluboya, kuru boya vb. bilumum materyaller ile rengi–doku–mekân ilişkisini kavrama.) Marker Renk Skalası Hazırlanması.
5) Nesne-Doku-Mekân-Örüntü: İç Mekân öğelerinden (oturma birimi, aydınlatma elemanı, elektronik cihazlar vb.) seçilecek bir nesnenin gerçeğe uygun çizilmiş formunun (metamorfoz, abstraksyon, stilizasyon vb.) gibi yöntemler kullanarak bir görsel doku oluşturmak.
6) Nesne-Doku-Mekân-Örüntü: İç Mekân öğelerinden (oturma birimi, aydınlatma elemanı, elektronik cihazlar vb.) seçilecek bir nesnenin gerçeğe uygun çizilmiş formunun (metamorfoz, abstraksyon, stilizasyon vb.) gibi yöntemler kullanarak bir görsel doku oluşturmak.
7) Nesne-Doku-Mekân-Örüntü: İç Mekân öğelerinden (oturma birimi, aydınlatma elemanı, elektronik cihazlar vb.) seçilecek bir nesnenin gerçeğe uygun çizilmiş formunun (metamorfoz, abstraksyon, stilizasyon vb.) gibi yöntemler kullanarak bir görsel doku oluşturmak.
8) Ara Sınav
9) İç mekân örnek çalışmalar (2+1- 3+1 vb. örnek plan çalışmaları- (Ölçek 1/50 – 1/20) Plan ve kesitlerin marker yöntemleri kullanarak renklendirilmesi. Çoklu boya teknikleri ile proje sunum tekniklerinin uygulanması ve kavranması (Plan boyama Aşaması).
10) İç mekân örnek çalışmalar (2+1- 3+1 vb. örnek plan çalışmaları- (Ölçek 1/50 – 1/20) Plan ve kesitlerin marker yöntemleri kullanarak renklendirilmesi. Çoklu boya teknikleri ile proje sunum tekniklerinin uygulanması ve kavranması (Plan boyama Aşaması).
11) İç mekân örnek çalışmalar (2+1- 3+1 vb. örnek plan çalışmaları- (Ölçek 1/50 – 1/20) Plan ve kesitlerin marker yöntemleri kullanarak renklendirilmesi. Çoklu boya teknikleri ile proje sunum tekniklerinin uygulanması ve kavranması (Plan boyama Aşaması).
12) İç mekân örnek çalışmalar (2+1- 3+1 vb. örnek plan çalışmaları- (Ölçek 1/50 – 1/20) Plan ve kesitlerin marker yöntemleri kullanarak renklendirilmesi. Çoklu boya teknikleri ile proje sunum tekniklerinin uygulanması ve kavranması (Plan boyama Aşaması).
13) İç mekân örnek çalışmalar (2+1- 3+1 vb. örnek plan çalışmaları- (Ölçek 1/50 – 1/20) Plan ve kesitlerin marker yöntemleri kullanarak renklendirilmesi. Çoklu boya teknikleri ile proje sunum tekniklerinin uygulanması ve kavranması (Plan boyama Aşaması).
14) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Bingham, Neil., 100 Years of Architectural Drawing 1900-2000, London: Laurance King Publishing, 2013.
Hotan, Harbi., Mimari Perspektif ve Perspektif Gölge. İstanbul: YEM Yayınları, 1999.
Ching F.D.K., Mimarlık- Biçim, Mekân, Düzen, İstanbul: YEM Yayınları, 2002.
Onat, Esen. Perspektiv. İstanbul: İTÜ Yayınları, 1975.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

5

2

4

6

Program Kazanımları
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme.
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme.
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
4) Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme.
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme.
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme.
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme.
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme.
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme.
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme.
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme.
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme.
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme.
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
4) Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme.
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme.
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme.
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme.
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme.
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme.
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme.
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme.
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 4 52
Ödevler 6 6 36
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 120