İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ICM335 | ||||||||
Ders İsmi: | Kentsel Mekân ve İç Mekân İlişkisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. Ayşe Nur ACAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Kentsel iç mekan kavramı bağlamında kentsel mekan ile iç mekan arasındaki ilişkiye dair temel bilgileri aktarmak. Kentsel iç mekanın bir iç tasarım pratiği olarak potansiyelini tartışmak. Bu kavram kapsamındaki çeşitli yaklaşımlar, teknikler ve çağdaş konular hakkında bilgi vermek. Kentsel iç mekanların etkilerini okumak ve değerlendirmek için çeşitli yöntem ve süreçleri iç mimari tasarımla ilişkilendirmek. |
Dersin İçeriği: | Çevresel bağlamın tanımı; mekan, mekansal hiyerarşiler ve eşikler; kentsel mekan ve iç mekan; kentsel mekansal analiz teorileri; kentsel iç mekanlar; kentsel atmosferler ve elemanlar; kentsel iç mekanların analiz araçları, yöntemleri ve tasarım değerlendirmeleri; çağdaş kentsel iç mekan örnekleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtılması | |
2) | Çevresel Bağlam. Mekan, Mekansal Hiyerarşiler ve Eşikler. | |
3) | Kentsel Mekan: Kentsel Durum, Kentsel Mekan Organizasyonu, Kentsel Mekanların Türleri. | |
4) | Kentsel Tasarım: Yöntem ve Teknik, Kentsel Tasarımın Boyutları, Kentsel Form, Kentsel Desenler, Kentsel Morfoloji. | |
5) | Kentsel Tasarım Teorileri: Kevin Lynch - Kent İmgesi, Kent İmgesinin Beş Elementi. | |
6) | Kentsel Tasarım Teorileri: Roger Trancik - Kayıp Mekanları Bulmak, Kentsel Mekansal Tasarımın Üç Teorisi. | |
7) | Vize | |
8) | İç Mekan: İç Mekansal Durum, Kent İmgesi Elemanlarının İç Mekanda Uygulanması, Kentsel Mekan ve İç Mekan Arasındaki İlişki. | |
9) | Kentsel İç Mekanlar: Kentsel İç Mekanlar Kavramı, Kentsel Mekanlar Olarak İç Mekanlar - Kamusal İç Mekan, Kentsel Mekanlar Olarak İç Mekanlar - Kentsel İç Mekan, Kentsel İç Mekan Kavramının Gelişim Süreci, Kentsel İç Mekanların Özellikleri | |
10) | Kentsel İç Mekanlar: Kentsel İç Mekanların Tipolojileri - Kentsel Mekanlar Olarak İç Mekanlar, İç Mekanlar Olarak Kentsel Mekanlar, Geçici Kentsel Çözümler, Tasarım Senaryoları, İç Mekan Tasarım Uygulaması Olarak Kentsel İç Mekan, Kentsel Atmosferler | |
11) | Kentsel İç Mekanlar: Kentsel İç Mekanların Unsurları, Kentsel İç Mekanların Analiz Araçları, Yöntemleri ve Tasarım Değerlendirmeleri. | |
12) | Çağdaş Kentsel İç Mekan Örnekleri | |
13) | Öğrencilerin final ödevi sunumu | |
14) | Öğrencilerin final ödevi sunumu |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Attiwill, S. (Author), Hinkel, R. U. (ed.) (2011) Urban Interior: Informal Explorations, Interventions and Occupations. Germany. Carmona, M., Heath, T., Oc, T., Tiesdell, S. (2023) Public Places-Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design. Architectural Press, Burlington MA. Lynch, K. (1960) The Image of the City. The Massachusetts Institute of Technology and the President and Fellow of Harvard College. USA. Pimlott, M. (2016) The Public Interior as Idea and Project. Holland. Trancik, R. (1986) Finding Lost Space. John Viley and Sons Inc. Canada. Attiwill, S., Giunta, E., & Fassi, D. (2015). Urban + Interior. IDEA Journal, 2-11. Attiwill, S. (2011a). Urban and Interior: Techniques for an Urban Interiorist. In R. Hinkel, Urban Interior Informal Explorations, Interventions and Occupations (pp. 11-24). Germany: Spurbuchverlag. Attiwill, S. (2011) Urban Interior: interior-making in the urban environment. 2011, IDA Congress Education Conference. International Design Alliance, World Congress, 24–26 October 2011, Taiwan Bacon, E. (1967) Design of Cities. Carmona, Matthew., Tiesdel, Steve. (2007) Urban Design Reader. Cordan, Ö., Çolak, Ş. (2015) İç ve Dış Arasında Mekânsal ve Toplumsal Bir Karşılaşma Durumu Olarak “Kentsel İç Mekân”. Mimarlık 384. Karayilanoglu, G. (2020) Sürdürülebilir Kentleşme Ekseninde Kamusal Mekânın Kentsel İç Mekâna Dönüşümü: Helsinki Örneği. Dergi Park II/31. Lang, John. (2005) Urban Design: A Typology of Procedures and Products Leveratto, J. (2019) Urban Interiors: A Retroactive Investigation. Journal of Interior Design. Moughtin, Cliff., Cuesta, Rafael., Sarris, Christine., Signoretta, Paola. (1999) Urban Design: Method and Technique. Moughtin, Cliff. (2003) Urban Design: Street and Square. Burlington, MA. Patel, T. N. (2018) The Relation of Interior Spaces within Urban Context. International Journal of Research - Granthaalayah, 6(2), 162-165. Prete, B. D. (2017). Urban Interior Design: Strategies for Public Living Spaces. L. Crespi içinde, Design Innovations for Contemporary Interiors and Civic Art (s. 156-185). Milano: IGI Global. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme. | |||||||||||||
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme. | |||||||||||||
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme. | |||||||||||||
4) Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme. | |||||||||||||
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme. | |||||||||||||
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. | |||||||||||||
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. | |||||||||||||
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme. | |||||||||||||
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme. | |||||||||||||
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme. | |||||||||||||
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme. | |||||||||||||
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme. | |||||||||||||
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme. | |||||||||||||
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme. | |
2) | Disiplinler arası ortak çalışabilme. | |
3) | Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme. | |
4) | Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme. | |
5) | Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme. | |
6) | Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. | |
7) | Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. | |
8) | İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme. | |
9) | Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme. | |
10) | İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme. | |
11) | Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme. | |
12) | Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme. | |
13) | İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme. | |
14) | Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bireysel Proje |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 5 | % 20 |
Ödev | 4 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 120 |