İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM337
Ders İsmi: Rölöve ve Restorasyon
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 2 1 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Ayşe Nur ACAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kentsel ortamlar, binalar, iç mekanların belgelenmesi amacı ile yapılan ölçüm ve çizim çalışmalarına ilişkin olarak geliştirilmiş tekniklerin tanıtılması; rölöve hazırlama aşamalarının anlatılması; ve bu konuda uygulama yapılması amaçlanmaktadır. Dersin odak noktası çağdaş binaların ölçülü çizimidir. Restorasyon projeleri için rölöve çalışması özellikleri kapsamında tarihi binalar da dikkate alınacaktır.
Dersin İçeriği: Rölöve konusunun teorisi ve tarihçesi. Rölöve ve rölöve teknikleri konusunda temel bilgiler. Rölöve çalışmalarında ön araştırma, belgeleme ve fotoğraflamanın yeri. Rölövede geleneksel ve gelişmiş ölçme yöntemleri, çizim teknikleri. Türkiye’de koruma pratiği ve restorasyon çalışmaları. Tarihi yapıyı tanıma, yorumlama ve incelemede temel yaklaşımlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Karşılaşılacak yapıların çözümlenebilmesi ve tanımlanabilmesi, mekan kurgularının ayırdına varabilme.
2) Yapılar ve yapılar arasındaki mekanları ölçüleri ile ilişkilendirebilme.
3) İç mekan projesi önerisi için gerekli hazırlama ve araştırma yöntemlerini anlayabilme.
4) Rölöve çalışması yapabilme ve analiz raporu hazırlayabilme.
5) Rölöve çalışmalarında kroki ve fotoğraflardan yararlanarak, ölçümler yapabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtılması. Rölövenin tanımı ve örnekler üzerinde anlatımı. Rölövenin tarihçesi.
2) Rölöveyi Oluşturan Bölümler, Özellikleri ve Örnekler. Rölöveyi oluşturan bölümlerde kullanılan aletlerin tanımı ve kullanım esasları.
3) Rölöve çalışmasında yapılan işlemler ve dikkat edilecek hususlar: Ön Araştırma, Rölöve Çalışmasının Kapsamı.
4) Rölöve Alan Çalışması: Plan Eskiz Çıkarma/Kroki Çizimi Uygulama: Rölöve Çalışması Plan Eskiz Çıkarma/Kroki Çizimi
5) Rölöve Alan Çalışması: Fotoğraf Çekimi Uygulama: Rölöve Çalışması için Fotoğraf Çekimi.
6) Rölöve Alan Çalışması: Plan, Ölçü Alma Uygulama: Üçgenleme Yöntemi.
7) Vize/Ara teslim
8) Rölöve Çalışması: Plan, Projeye İşleme Uygulama: Üçgenleme Yöntemi ile Ölçümlerinin İşlenmesi
9) Rölöve Çalışması: Kesit Ölçüsü Alma Uygulama: Kesit Ölçülerinin Alınması
10) Rölöve Çalışması: Görünüş Ölçüsü Alma Uygulama: Görünüş Ölçülerinin Alınması
11) Rölöve Çalışması: Detay Ölçüsü Alma Uygulama: Detay Ölçülerinin Alınması
12) Restorasyon: Restitüsyon and Restorasyon, Restorasyon İlkeleri, Restorasyonda Malzeme Kullanımı, Restitüsyon and Restorasyon Projeleri Kriterleri. Uygulama: Rölöve projesini anlatan paftaların düzenlenme ve takdim şekilleri.
13) Öğrenci çalışmalarının sunumları ve son kontrolleri.
14) Öğrenci çalışmalarının sunumları ve son kontrolleri.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Ahunbay, Z.  Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, YEM Yayınevi, 1996.

Çamlıbel, N.  Mimarlar için Ölçme Bilgisi: Rölöve Ölçmeleri, İstanbul, 1999.

Uluengin, M. B. Rölöve, İstanbul, 2002

Uzel, T. Ölçme Bilgisi, klasik ve fotogrametrik yöntemler, rölöve çalışmaları, İstanbul, 1984

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme.
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme.
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
4) Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme.
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme.
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme.
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme.
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme.
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme.
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme.
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme.
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme.
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme.
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
4) Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme.
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme.
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme.
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme.
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme.
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme.
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme.
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme.
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Teknik gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Gözlem
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 5 % 20
Ödev 4 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 12 2 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 1 16
Ödevler 14 1 14
Ara Sınavlar 2 2 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 90