İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ICM337 | ||||||||
Ders İsmi: | Rölöve ve Restorasyon | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. Ayşe Nur ACAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders kentsel ortamlar, binalar, iç mekanların belgelenmesi amacı ile yapılan ölçüm ve çizim çalışmalarına ilişkin olarak geliştirilmiş tekniklerin tanıtılması; rölöve hazırlama aşamalarının anlatılması; ve bu konuda uygulama yapılması amaçlanmaktadır. Dersin odak noktası çağdaş binaların ölçülü çizimidir. Restorasyon projeleri için rölöve çalışması özellikleri kapsamında tarihi binalar da dikkate alınacaktır. |
Dersin İçeriği: | Rölöve konusunun teorisi ve tarihçesi. Rölöve ve rölöve teknikleri konusunda temel bilgiler. Rölöve çalışmalarında ön araştırma, belgeleme ve fotoğraflamanın yeri. Rölövede geleneksel ve gelişmiş ölçme yöntemleri, çizim teknikleri. Türkiye’de koruma pratiği ve restorasyon çalışmaları. Tarihi yapıyı tanıma, yorumlama ve incelemede temel yaklaşımlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtılması. Rölövenin tanımı ve örnekler üzerinde anlatımı. Rölövenin tarihçesi. | |
2) | Rölöveyi Oluşturan Bölümler, Özellikleri ve Örnekler. Rölöveyi oluşturan bölümlerde kullanılan aletlerin tanımı ve kullanım esasları. | |
3) | Rölöve çalışmasında yapılan işlemler ve dikkat edilecek hususlar: Ön Araştırma, Rölöve Çalışmasının Kapsamı. | |
4) | Rölöve Alan Çalışması: Plan Eskiz Çıkarma/Kroki Çizimi Uygulama: Rölöve Çalışması Plan Eskiz Çıkarma/Kroki Çizimi | |
5) | Rölöve Alan Çalışması: Fotoğraf Çekimi Uygulama: Rölöve Çalışması için Fotoğraf Çekimi. | |
6) | Rölöve Alan Çalışması: Plan, Ölçü Alma Uygulama: Üçgenleme Yöntemi. | |
7) | Vize/Ara teslim | |
8) | Rölöve Çalışması: Plan, Projeye İşleme Uygulama: Üçgenleme Yöntemi ile Ölçümlerinin İşlenmesi | |
9) | Rölöve Çalışması: Kesit Ölçüsü Alma Uygulama: Kesit Ölçülerinin Alınması | |
10) | Rölöve Çalışması: Görünüş Ölçüsü Alma Uygulama: Görünüş Ölçülerinin Alınması | |
11) | Rölöve Çalışması: Detay Ölçüsü Alma Uygulama: Detay Ölçülerinin Alınması | |
12) | Restorasyon: Restitüsyon and Restorasyon, Restorasyon İlkeleri, Restorasyonda Malzeme Kullanımı, Restitüsyon and Restorasyon Projeleri Kriterleri. Uygulama: Rölöve projesini anlatan paftaların düzenlenme ve takdim şekilleri. | |
13) | Öğrenci çalışmalarının sunumları ve son kontrolleri. | |
14) | Öğrenci çalışmalarının sunumları ve son kontrolleri. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Ahunbay, Z. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, YEM Yayınevi, 1996. Çamlıbel, N. Mimarlar için Ölçme Bilgisi: Rölöve Ölçmeleri, İstanbul, 1999. Uluengin, M. B. Rölöve, İstanbul, 2002 Uzel, T. Ölçme Bilgisi, klasik ve fotogrametrik yöntemler, rölöve çalışmaları, İstanbul, 1984 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme. | |||||||||||||
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme. | |||||||||||||
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme. | |||||||||||||
4) Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme. | |||||||||||||
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme. | |||||||||||||
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. | |||||||||||||
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. | |||||||||||||
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme. | |||||||||||||
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme. | |||||||||||||
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme. | |||||||||||||
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme. | |||||||||||||
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme. | |||||||||||||
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme. | |||||||||||||
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme. | |
2) | Disiplinler arası ortak çalışabilme. | |
3) | Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme. | |
4) | Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme. | |
5) | Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme. | |
6) | Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. | |
7) | Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. | |
8) | İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme. | |
9) | Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme. | |
10) | İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme. | |
11) | Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme. | |
12) | Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme. | |
13) | İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme. | |
14) | Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme. |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Teknik gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Ödev | |
Gözlem | |
Bireysel Proje |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 5 | % 20 |
Ödev | 4 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 12 | 2 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 1 | 16 |
Ödevler | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 90 |