İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM441
Ders İsmi: Çevre ve İnsan Etkileşimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Merve Yücetürk
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Tane Doğan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin çevre ve insan etkileşimini çok boyutlu bir yaklaşımla analiz etmelerini sağlamaktır. Kent ölçeğinden başlayarak semt ve bireysel mekânlara kadar farklı ölçeklerde insan-mekân ilişkisini inceleyerek, fiziksel çevrenin bireylerin davranışları, sosyal dinamikleri ve mekânsal algıları üzerindeki etkisini kavramalarını hedefler. Öğrencilere, kentsel alanlar ve kamusal mekânlar bağlamında çevresel faktörlerin insan yaşamına nasıl yön verdiği ve mekânın sosyo-kültürel kimlik oluşturma sürecindeki rolü hakkında derinlemesine bir anlayış kazandırmak bu dersin temel amacıdır.
Dersin İçeriği: Bu ders, çevre ve insan etkileşimini kentsel bağlamdan başlayarak çok ölçekli bir yaklaşımla ele almayı amaçlamaktadır. İlk aşamada, kent ölçeğinde kamusal alanlar, kentsel dokular ve yapısal unsurlar üzerinden insan davranışları ve mekânsal etkileşimler incelenecektir. Ardından, seçilen farklı semtler ve bu semtlerdeki önemli mekânlar detaylı bir şekilde analiz edilerek ölçek küçültülerek değerlendirilecektir. Bu süreçte, semt düzeyinde mekânın sosyo-kültürel dinamikleri, bireylerin fiziksel çevreyle olan ilişkileri ve mekânın kimlik oluşturma süreçlerine etkisi araştırılacaktır. Ders kapsamında, öğrencilere kentsel ve mekânsal analiz yöntemleri öğretilerek, çevresel faktörlerin insan üzerindeki psikolojik, sosyal ve kültürel etkilerini kavramaları sağlanacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mimarlıkta mekan kavramı ile ilgili geçmiş ve güncel literatür hakkında bilgi sahibi olur
2) Mekan kavramını, oran, boyut, biçim, kültür, zaman, yer ve yön faktörleri bağlamında sorgulayabilme.
3) Mekanı analitik olarak değerlendirebilme
4) Farklı işlevler için kullanılacak farklı mekanları tasarlayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı ve içeriğinin anlatılması: Kentten mekâna ölçek olarak küçülen alanlar üzerine konuşulması.
2) Kent/ semt örnekleri üzerinden bir bölgenin nasıl analiz edileceğinin anlatılması ve öğrencileri gruplara ayırarak farklı bölgelerin (Tarlabaşı, Galata, Taksim. Vb.) verilmesi
3) Grup sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak bölgenin analiz edilmesi- Galata
4) Grup sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak bölgenin analiz- Tarlabaşı
5) Grup sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak bölgenin analiz edilmesi- Kuzguncuk
6) Grup sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak bölgenin analiz edilmesi -Eminönü
7) VİZE
8) Kent/ semt örnekleri üzerinden bir mekânın nasıl analiz edileceğinin anlatılması; maddeler üzerinden sunum detaylarının verilmesi. Bölgelerini seçmiş olan öğrencilerden farklı mekân örnekleri seçmelerinin istenmesi
9) Seçili mekân üzerinden bireysel sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak mekânın analiz edilmesi
10) Seçili mekân üzerinden bireysel sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak mekânın analiz edilmesi
11) Seçili mekân üzerinden bireysel sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak mekânın analiz edilmesi
12) Seçili mekân üzerinden bireysel sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak mekânın analiz edilmesi
13) Seçili mekân üzerinden bireysel sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak mekânın analiz edilmesi
14) Seçili mekân üzerinden bireysel sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak mekânın analiz edilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Brooker, G., Stone S., 2012. İç Mimarlıkta Bağlam +Çevre, Literatür Yayınları, İstanbul. Coles, J., House, N., 2012.İç Mimarlığın Temelleri, Literatür Yayınları, İstanbul. Kuban, D., 2016.Mimarlık Kavramları, Yem Yayınları, İstanbul Berger, J., 2020. Görme Biçimleri, Metis Yayıncılık, İstanbul. Ching, Francis D.K.,2004. İç Mekan Tasarımı, Yem Yayınları, İstanbul. Pallasmaa,J. (Çev. Kılıç,A.Z.), 2011.Tenin Gözleri, Yem Yayınları, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme.
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme.
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
4) Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme.
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme.
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme.
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme.
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme.
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme.
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme.
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme.
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme.
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme.
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
4) Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme.
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme.
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme.
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme.
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme.
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme.
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme.
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme.
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 90