| İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | |||||
| Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey | ||
| Ders Kodu: | ICM441 | ||||||||
| Ders İsmi: | Çevre ve İnsan Etkileşimi | ||||||||
| Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
| Ders Kredileri: |
|
||||||||
| Öğretim Dili: | TR | ||||||||
| Ders Koşulu: | |||||||||
| Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
| Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
| Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
| Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
| Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. Merve Yücetürk | ||||||||
| Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Tane Doğan |
||||||||
| Dersin Yardımcıları: |
| Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin çevre ve insan etkileşimini çok boyutlu bir yaklaşımla analiz etmelerini sağlamaktır. Kent ölçeğinden başlayarak semt ve bireysel mekânlara kadar farklı ölçeklerde insan-mekân ilişkisini inceleyerek, fiziksel çevrenin bireylerin davranışları, sosyal dinamikleri ve mekânsal algıları üzerindeki etkisini kavramalarını hedefler. Öğrencilere, kentsel alanlar ve kamusal mekânlar bağlamında çevresel faktörlerin insan yaşamına nasıl yön verdiği ve mekânın sosyo-kültürel kimlik oluşturma sürecindeki rolü hakkında derinlemesine bir anlayış kazandırmak bu dersin temel amacıdır. |
| Dersin İçeriği: | Bu ders, çevre ve insan etkileşimini kentsel bağlamdan başlayarak çok ölçekli bir yaklaşımla ele almayı amaçlamaktadır. İlk aşamada, kent ölçeğinde kamusal alanlar, kentsel dokular ve yapısal unsurlar üzerinden insan davranışları ve mekânsal etkileşimler incelenecektir. Ardından, seçilen farklı semtler ve bu semtlerdeki önemli mekânlar detaylı bir şekilde analiz edilerek ölçek küçültülerek değerlendirilecektir. Bu süreçte, semt düzeyinde mekânın sosyo-kültürel dinamikleri, bireylerin fiziksel çevreyle olan ilişkileri ve mekânın kimlik oluşturma süreçlerine etkisi araştırılacaktır. Ders kapsamında, öğrencilere kentsel ve mekânsal analiz yöntemleri öğretilerek, çevresel faktörlerin insan üzerindeki psikolojik, sosyal ve kültürel etkilerini kavramaları sağlanacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | Ders tanıtımı ve içeriğinin anlatılması: Kentten mekâna ölçek olarak küçülen alanlar üzerine konuşulması. | |
| 2) | Kent/ semt örnekleri üzerinden bir bölgenin nasıl analiz edileceğinin anlatılması ve öğrencileri gruplara ayırarak farklı bölgelerin (Tarlabaşı, Galata, Taksim. Vb.) verilmesi | |
| 3) | Grup sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak bölgenin analiz edilmesi- Galata | |
| 4) | Grup sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak bölgenin analiz- Tarlabaşı | |
| 5) | Grup sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak bölgenin analiz edilmesi- Kuzguncuk | |
| 6) | Grup sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak bölgenin analiz edilmesi -Eminönü | |
| 7) | VİZE | |
| 8) | Kent/ semt örnekleri üzerinden bir mekânın nasıl analiz edileceğinin anlatılması; maddeler üzerinden sunum detaylarının verilmesi. Bölgelerini seçmiş olan öğrencilerden farklı mekân örnekleri seçmelerinin istenmesi | |
| 9) | Seçili mekân üzerinden bireysel sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak mekânın analiz edilmesi | |
| 10) | Seçili mekân üzerinden bireysel sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak mekânın analiz edilmesi | |
| 11) | Seçili mekân üzerinden bireysel sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak mekânın analiz edilmesi | |
| 12) | Seçili mekân üzerinden bireysel sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak mekânın analiz edilmesi | |
| 13) | Seçili mekân üzerinden bireysel sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak mekânın analiz edilmesi | |
| 14) | Seçili mekân üzerinden bireysel sunumlarının yapılması / Sunum üzerinden bir tartışma ortamı sağlanarak mekânın analiz edilmesi |
| Ders Notları / Kitaplar: | |
| Diğer Kaynaklar: | Brooker, G., Stone S., 2012. İç Mimarlıkta Bağlam +Çevre, Literatür Yayınları, İstanbul. Coles, J., House, N., 2012.İç Mimarlığın Temelleri, Literatür Yayınları, İstanbul. Kuban, D., 2016.Mimarlık Kavramları, Yem Yayınları, İstanbul Berger, J., 2020. Görme Biçimleri, Metis Yayıncılık, İstanbul. Ching, Francis D.K.,2004. İç Mekan Tasarımı, Yem Yayınları, İstanbul. Pallasmaa,J. (Çev. Kılıç,A.Z.), 2011.Tenin Gözleri, Yem Yayınları, İstanbul. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Program Kazanımları | |||||||||||||
| 1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme. | |||||||||||||
| 2) Disiplinler arası ortak çalışabilme. | |||||||||||||
| 3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme. | |||||||||||||
| 4) Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme. | |||||||||||||
| 5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme. | |||||||||||||
| 6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. | |||||||||||||
| 7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. | |||||||||||||
| 8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme. | |||||||||||||
| 9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme. | |||||||||||||
| 10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme. | |||||||||||||
| 11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme. | |||||||||||||
| 12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme. | |||||||||||||
| 13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme. | |||||||||||||
| 14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme. | |||||||||||||
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
| 1) | Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme. | |
| 2) | Disiplinler arası ortak çalışabilme. | |
| 3) | Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme. | |
| 4) | Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme. | |
| 5) | Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme. | |
| 6) | Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. | |
| 7) | Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. | |
| 8) | İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme. | |
| 9) | Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme. | |
| 10) | İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme. | |
| 11) | Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme. | |
| 12) | Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme. | |
| 13) | İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme. | |
| 14) | Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme. |
| Anlatım | |
| Beyin fırtınası /Altı şapka | |
| Ders |
| Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
| Final | 1 | % 60 |
| Toplam | % 100 | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
| Toplam | % 100 | |
| Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
| Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 90 | ||