ANS209 Hasta Psikolojisiİstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar Tıbbi Görüntüleme TeknikleriÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ANS209
Ders İsmi: Hasta Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Tuğçe Camadan
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. REYHAN GÜRÜN BETBAŞI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık, hastalık ve hastalığın tedavisi ile psikolojik etkenler arasındaki ilişki konusunda farkındalık ve biyopsikososyal bakış açısını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında hasta psikolojisi ve iletişim teknikleri konuları işlenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hasta psikolojisi ile ilgili temel kavramları tanımlar ve kurulacak iletişim türünü belirleyebilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Hasta davranışını vakalar üzerinde açıklar, iletişim hatalarını tespit edebilme
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Hasta davranışına ait temel kuramsal yaklaşımları açıklar ve tanılama sonrası çözüm sürecine katkıda sağlayabilme
2) Ölümcül hastalıklarda hasta davranışını kuramsal olarak açıklar, öfke ve kriz yönetimini sağlayabilme
3) Cerrahi girişimlerde hasta davranışını kuramsal olarak açıklar, hasta ve yakınları ile etkili iletişim kurabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı; giriş, amaç ve öğrenim hedefleri Ders sunumları
2) Psikolojinin tanımı, tarihçesi ders sunumları
3) Hastalık ve sağlık kavramları ders sunumları
4) Kişilik ve savunma mekanizmaları ders sunumları
5) Kişilik gelişim kuramları, Piaget`in bilişsel gelişim kuramı ders sunumları
6) Hasta bireyle iletişim ders sunumları
7) Ara Sınav (Vize) ders sunumları
8) Hastalıklarda stres ve adaptasyon ders sunumları
9) Hastalık sürecinde uyum bozuklukları ders sunumları
10) Akut ve kronik hastalıklara verilen psikolojik tepkiler ders sunumları
11) Cerrahi girişimlere karşı gelişen psikolojik tepkiler ders sunumları
12) Hasta bireyin yakınlarına karşı gösterdiği psikolojik tepkiler ders sunumları
13) Ölüm ve ölümcül hastalıklarda hasta psikolojisi ders sunumları
14) Engelli ve yaşlı hasta psikolojisi ders sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ruh Sağlığı ve Hastalıkları ,Prof. Dr. Orhan ÖZTÜRK, 2006 İnsan ve Davranışı, Doğan CÜCELOĞLU, 2006 Baltaş, Z. (2000).
Sağlık Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitapevi. Bozkurt, S.G. (2002). Stres ve Sağlık Psikolojisi. Ankara. Okyayuz, Ü. (1999).
Sağlık Psikolojisine Giriş. Ankara: Psikologlar Derneği Yayınları. Sarafino, E.P. (1990).
Health Psychology, Biopsychosocial Interactions. New York, John Wiley & Sons.
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

3

Program Kazanımları
1) Tıbbi Görüntüleme Teknikleri alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri kullanabilir
2) Temel bilgiler alanında sahip olduğu bilgileri kendi alanı ile birleştirebilme ve alanında uygulayabilir.
3) Aldıkları eğitim doğrultusunda radyoloji uzman hekimi ve diğer sağlık personelleri ile koordineli olarak çalışabilir.
4) Radyasyon, radyasyon güvenliği, nükleer tıp, radyoterapi, radyolojik girişimler hakkında bilgi sahibi olabilir.
5) Hastalıklar ve radyolojik tanımlamalar arasında bağlantı kurabilir.
6) Temel düzeyde bilgisayar ve İngilizce bilme ve meslek alanında bu bilgileri kullanabilir.
7) Tıbbi Görüntüleme Teknikleri alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilme ve bunu kendi alanında uygulayabilir.
8) Meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hastalarla etkin iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi Görüntüleme Teknikleri alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri kullanabilir
2) Temel bilgiler alanında sahip olduğu bilgileri kendi alanı ile birleştirebilme ve alanında uygulayabilir.
3) Aldıkları eğitim doğrultusunda radyoloji uzman hekimi ve diğer sağlık personelleri ile koordineli olarak çalışabilir.
4) Radyasyon, radyasyon güvenliği, nükleer tıp, radyoterapi, radyolojik girişimler hakkında bilgi sahibi olabilir.
5) Hastalıklar ve radyolojik tanımlamalar arasında bağlantı kurabilir.
6) Temel düzeyde bilgisayar ve İngilizce bilme ve meslek alanında bu bilgileri kullanabilir.
7) Tıbbi Görüntüleme Teknikleri alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilme ve bunu kendi alanında uygulayabilir.
8) Meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hastalarla etkin iletişim kurabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Proje 1 2 2
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 90