Ağız ve Diş Sağlığı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MSB112
Ders İsmi: Acil Vaka Örnekleri ve İlk Yardım Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. İlknur Yücel
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Acil Yardım ve Kurtarma dersinde, hayatı tehlikeye düşüren durumlarda yaşam kurtarıcı tıbbi girişimlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders içerik olarak Acil ve ambulansta kullanılan ekipmanlar ve kontrolü, Acil ilaçlarının uygulanması Sıvı– Elektrolit Dengesi, Asit Baz Dengesi ,İVKullanılan Sıvılar Oksijen Tedavisinde Kullanılan Ekipmanlar Oksijen Tedavisi İleri Hava Yolu Yöntemi (Entübasyon) Ambulama, Triyaj uygulamaları konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hasta ya da yaralının vital bulgularını değerlendirir, gerekli ekipmanları hazırlar ve zamanında müdahale yapar, olay yeri organizasyonunu yapabilir.
2) Çocuklarda ve yetişkinlerde temel yaşam desteği uygular.
3) Boğulma, zehirlenme, havale geçirme, travma durumlarında acil yardım uygulaması yapar, hayat kurtarır hastaneye güvenli şekilde transportunu gerçekleştirir.
4) Alanda birinci ve ikinci muayeneyi yapar, hasta yada yaralı güvenliğini sağlar.
5) Kalp hastalıklarını tanır, gerekli tanı yöntemlerini kullanır, EKG'sini yorumlar ve uygun tedavi girişimlerini yapar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı Ders notları
2) Travma ekipmanları Ders notları
3) Solunum sistemi acilleri(astım, KOAH, krup, epiglotit vb.) Ders notları
4) Çevresel aciller(yanık, donma, sıcak çarpma, elektrik çarpması, yıldırım çarpması) Ders notları
5) Sıvı elektrolit dengesi, IV kullanılan sıvılar(İntraosseoz uygulama) Ders notları
6) Oksijen tedavisi Ders notları
7) Hava yolu açıklığı sağlama(airway uygulaması) Ders notları
8) İleri hava yolu teknikleri(yetişkin entübasyon uygulaması) Ders notları
9) İleri hava yolu teknikleri(çocuk ve bebek entübasyon uygulaması) Ders notları
10) Alternatif hava yolu uygulamaları(LMA- I GEL) Ders notları
11) Cerrahi hava yolu- iğne krikotroidotomi uygulaması Ders notları
12) Triyaj Ders notları
13) Triyaj Uygulamaları Ders notları
14) Genel Tekrar ve Vaka Çalışmaları Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Alanıyla ilgili temel konulara ve tıbbi terminolojiye hakim olur.
2) Program boyunca elde ettiği bilgi ve beceriler ile sorunları analiz eder ve değerlendirme yapar.
3) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip eder ve gelişmelerden haberdar olur.
4) Teknolojik gelişmeleri takip ederek alanıyla ilgili alet, ekipman, yazılımların kullanımlarını öğrenir.
5) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
6) Sağlık personeli, hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ile iletişim kurabilme yetkinliği kazanır.
7) Hak, sorumluluk ve görevleri ile ilgili yasa, mevzuat ve etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun hareket eder.
8) Hasta kabul, kayıt ve takip süreçlerine hakim olur ve iletişim kurabilme ve yönetebilme becerilerine sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanıyla ilgili temel konulara ve tıbbi terminolojiye hakim olur. 1
2) Program boyunca elde ettiği bilgi ve beceriler ile sorunları analiz eder ve değerlendirme yapar. 2
3) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip eder ve gelişmelerden haberdar olur. 1
4) Teknolojik gelişmeleri takip ederek alanıyla ilgili alet, ekipman, yazılımların kullanımlarını öğrenir. 1
5) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. 2
6) Sağlık personeli, hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ile iletişim kurabilme yetkinliği kazanır. 1
7) Hak, sorumluluk ve görevleri ile ilgili yasa, mevzuat ve etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun hareket eder. 1
8) Hasta kabul, kayıt ve takip süreçlerine hakim olur ve iletişim kurabilme ve yönetebilme becerilerine sahip olur. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 90