Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI114 | ||||||||
Ders İsmi: | Yaratıcı ve Eleştirel Düşünce | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Hatice Büşra ERDOĞAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin temel amacı, eleştirel düşünme disiplinini aktararak düşünme süreçlerinde sahip olunması gereken geçerli ve sağlam akıl yürütme ve argümantasyon yöntemlerini aktarmaktadır. Sosyal bilimler alanında pek çok disiplindegerekli mantık bilgisinin doğru kullanımını öğrenmek hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Felsefe metinlerin analizi, edebi metinlerin yorumlanması ve tartışılması |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin tanımı | Aydın A. Pehlivan B., Eleştirel Düşünme Berrtrand Russell, FelsefeSorunları |
2) | Mantık | Ahmet Cevizci, Felsefe Sözlüğü |
3) | Akıl yürütme süreçleri | Aydın A. Pehlivan B., Eleştirel Düşünme |
4) | Geçersiz akıl yürütmeler | Alev Alatlı, Safsata Kılavuzu |
5) | Geçersiz akıl yürütmeler | Alev Alatlı, Safsata Kılavuzu |
6) | Felsefi ve edebi metin analizi | Nuran Direk, Gençler için Felsefe |
7) | Felsefi ve edebi metin analizi | Nuran Direk, Gençler için Felsefe |
8) | Ara Sınav | - |
9) | Temel felsefi problemlerin analizi | Warburton, Nigel. Felsefeye Giriş |
10) | Rasyonel düşünmeyi etkileyen eğilimlerimiz | Aydın A. Pehlivan B., Eleştirel Düşünme |
11) | Güncel etik problemler | Warburton, Nigel. Felsefeye Giriş |
12) | Görsel algı ve yaratıcı düşünme | Emre Becer, Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı |
13) | Görsel algı ve yaratıcı düşünme | Emre Becer, Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı |
14) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Belgeler Her derse ait okuma, bir önceki ders çevrimiçi olarak paylaşılacaktır Ödevler Dersten önce okumaları yapmanız beklenmektedir. Yaratıcı düşünmeyi geliştirme amaçlı bir tane uygulamalı ödev verilecektir. Documents reading for each lesson, the previous lesson will be shared online Homeworks You are expected to do the readings before the class. One practical assignment will be given to develop creative thinking. |
Diğer Kaynaklar: | Ders Kitapları Eleştirel Düşünme: Sosyal Bilimler ve İletişim Perspektifi, Aysun Aydun, Der Yayınları, 2019 Gençler İçin Felsefe: Metinlerle Eleştirel Okuma ve Düşünme Çalışmaları, Nuran Direk, Pan Yayıncılık 2019 Ek Kaynaklar Alatlı, Alev. Safsata Kılavuzu Cevizci, Ahmet.Felsefe Sözlüğü, Say Yayınları 2011 Nosich, Gerald. Disiplinlerarası Eleştirel Düşünme Rehberi, Anı Yayıncılık, 2018 Russell, Bertrand. Felsefe Sorunları, Say Yayınları Warburton, Nigel. Felsefenin Kısa Tarihi. Alfa Yayınları, 2011 Warburton, Nigel. Felsefeye Giriş. Alfa Yayınları, 2015 Course Books Eleştirel Düşünme: Sosyal Bilimler ve İletişim Perspektifi, Aysun Aydun, Der Yayınları, 2019 Gençler İçin Felsefe: Metinlerle Eleştirel Okuma ve Düşünme Çalışmaları, Nuran Direk, Pan Yayıncılık 2019 Additional Materials Alatlı, Alev. Safsata Kılavuzu Cevizci, Ahmet.Felsefe Sözlüğü, Say Yayınları 2011 Nosich, Gerald. Disiplinlerarası Eleştirel Düşünme Rehberi, Anı Yayıncılık, 2018 Russell, Bertrand. Felsefe Sorunları, Say Yayınları Warburton, Nigel. Felsefenin Kısa Tarihi. Alfa Yayınları, 2011 Warburton, Nigel. Felsefeye Giriş. Alfa Yayınları, 2015 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
5 |
4 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir. | ||||||||||||||||||
2) Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
3) Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir. | ||||||||||||||||||
4) Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
5) Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
6) Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir. | ||||||||||||||||||
7) Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir. | ||||||||||||||||||
8) Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir. | ||||||||||||||||||
9) Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||||
10) Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır. | ||||||||||||||||||
11) Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır. | ||||||||||||||||||
12) Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür. | ||||||||||||||||||
13) Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir. | ||||||||||||||||||
14) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder. | ||||||||||||||||||
15) Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır. | ||||||||||||||||||
16) Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir. | ||||||||||||||||||
17) İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür. | ||||||||||||||||||
18) Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır. | ||||||||||||||||||
19) Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir. | 1 |
2) | Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir. | 1 |
3) | Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir. | 1 |
4) | Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir. | 1 |
5) | Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir. | 1 |
6) | Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir. | 2 |
7) | Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir. | 2 |
8) | Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir. | 5 |
9) | Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir. | 4 |
10) | Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır. | 4 |
11) | Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır. | 2 |
12) | Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür. | 4 |
13) | Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir. | 5 |
14) | Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder. | 5 |
15) | Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır. | 5 |
16) | Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir. | 2 |
17) | İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür. | 1 |
18) | Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır. | 5 |
19) | Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir. | 3 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 15 |
Ödevler | 9 | 9 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 60 |