Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI405
Ders İsmi: Psikolojik Testler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 2 4 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Hatice Büşra ERDOĞAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı psikolojik testlere ilişkin temel yaklaşımları, kavramları ve çeşitleri, psikolojik ölçme ve değerlendirme araçlarının ve gereksiniminin tarihçesini, herhangi bir ölçme ve değerlendirme aracını bilimsel araştırmada başvurulabilir kılacak "psikometrik özelliklerin" neler olduğunu, psikolojinin çeşitli alt alanlarında yaygın olarak kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarının nasıl yorumlandığını açıklamaktır.
Dersin İçeriği: Ders içeriği ders akışında belirtilen konuları kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Psikolojik testlerin amaç ve hedeflerini açıklayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Psikolojik testlerin uygulama yöntem ve şekillerini gösterebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Psikolojik testlerin sonuçlarını değerlendirebilme ve raporlayabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikolojik Test ve Değerleme, Psikolojik Değerleme Araçları Ders Kitabı
2) Tarihsel Gelişim, Kültür ve Değerleme, Yasal ve Etik Konular Ders Kitabı
3) Ölçme Ölçekleri, Verinin Betimlenmesi, Normal Eğri, Standart Puanlar Ders Kitabı
4) Psikolojik Test ve Değerlemeye İlişkin Bazı Varsayımlar Ders Kitabı
5) Normlar, Korelasyon, Regresyon, Meta-Analiz Ders Kitabı
6) Güvenirlik, Geçerlik, Kullanışlılık Ders Kitabı
7) Test Geliştirme- Madde Analizi Ders Kitabı
8) Ara Sınav -
9) Zeka ve Ölçülmesi, Zeka Testleri (Stanford-Binet, Weschsler, Diğer Zeka Ölçümleri) Ders Kitabı
10) Okul Öncesinde ve Eğitimde Değerleme (Başarı, Yetenek, Tanılayıcı Testler…) Ders Kitabı
11) Kişilik Değerlemesi ve Yöntemleri Ders Kitabı
12) Kişilik Değerlemesi ve Yöntemleri, Ölçekler Ders Kitabı
13) Klinik ve Danışmanlık Amaçlı Değerleme Ders Kitabı
14) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Kitabı

Textbook
Diğer Kaynaklar: Ders Kitapları
Özgüven, İbrahim, E. (2014). Psikolojik Testler. Ankara: Nobel yayınları.Şahin, Cengiz (Ed.) (2015). Bireyi Tanıma Teknikleri. Psikolojik testler-Test dışı teknikler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
Ek Kaynaklar
Akın, A. (Ed.) (2015). Psikolojide Kullanılan Güncel Ölçme Araçları. Ankara: Nobel Yayınları. Öner, N (2006). Türkiye?de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi yayınevi. Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım.


Course Books
Özgüven, İbrahim, E. (2014). Psikolojik Testler. Ankara: Nobel yayınları.Şahin, Cengiz (Ed.) (2015). Bireyi Tanıma Teknikleri. Psikolojik testler-Test dışı teknikler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
Additional Materials
Akın, A. (Ed.) (2015). Psikolojide Kullanılan Güncel Ölçme Araçları. Ankara: Nobel Yayınları. Öner, N (2006). Türkiye?de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi yayınevi. Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir.
2) Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir.
3) Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir.
4) Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir.
5) Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir.
6) Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir.
7) Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir.
8) Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir.
9) Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir.
10) Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır.
11) Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır.
12) Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür.
13) Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir.
14) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder.
15) Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır.
16) Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir.
17) İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür.
18) Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır.
19) Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir. 1
2) Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir. 2
3) Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir. 2
4) Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir. 3
5) Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir. 1
6) Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir. 5
7) Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir. 5
8) Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir. 1
9) Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir. 3
10) Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır. 5
11) Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır. 4
12) Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür. 1
13) Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir. 5
14) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder. 2
15) Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır. 5
16) Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir. 4
17) İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür. 5
18) Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır. 5
19) Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Problem Çözme
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Uygulama 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Proje 5 5
Final 5 5
Toplam İş Yükü 150