Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HMS210
Ders İsmi: Ameliyathane Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Cerrahi hastasının ameliyat sırasındaki bakım gereksinimlerini karşılama, cerrahi asepsinin sürdürülmesi ve ameliyat girişiminin güvenli koşullar içinde gerçekleştirilmesi için gerekli bilgi ve uygulamaların temel düzeyde edinilmesi, beden sistemlerinin her birine yönelik sık uygulanan ameliyatlara özel uygulama, araç gereç ve teknolojilere yönelik bilgilerin edinilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Ameliyathane hemşireliğinin tanımı, amaç ve hedefleri, ameliyathanelerin yönetimi ve organizasyonu, hasta ve çevre güvenliği, enfeksiyon kontrolü, sistemlere özel cerrahi girişimler ve bunlarda kullanılan araç, gereç ve teknolojileri içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ameliyat sırasında çevre ve hasta güvenliğini sağlamaya yönelik riskleri ve girişimleri belirleyebilmeli, uygulayabilmeli.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ameliyat sırası bakım gereksinimlerini, hemşirelik tanılarını ve uygun girişimleri belirleyebilmeli, uygulayabilmeli ve denetleyebilmeli.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ameliyathanelerde sık kullanılan araç, gereç ve teknolojileri tanılayabilmeli, riskleri belirleyebilmeli.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ameliyathaneyi cerrahi işlem için hazırlayabilmeli ve basit cerrahi işlemlere eşlik edebilmeli.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Ameliyathane hemşiresinin görev ve sorumluluklarını eksiksiz ifade edebilmeli.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin ve kaynakların tanıtımı Ders Notu
2) Ameliyathane hemşireliğine giriş ve temel kavramlar, Ders Notu
3) Ameliyathane ekip organizasyonu Ders Notu
4) Ameliyathane hemşiresinin görev, yetki ve sorumlulukları ve eğitimi Ders Notu
5) Ameliyathane tasarımı Ders Notu
6) Ameliyathanede hasta güvenliği ve çalışan güvenliği Ders Notu
7) Ameliyathanede güncel gelişmeler Ders Notu
8) Ara sınav -
9) Cerrahi asepsi ve cerrahi alan enfeksiyonlarının önlenmesi Ders Notu
10) Ameliyathanede sterilizasyon uygulamaları Ders Notu
11) Ameliyathanede dezenfeksiyon uygulamaları ve ameliyat odasının temizliği Ders Notu
12) Anestezi öncesi, sırası ve sonrası hasta bakımı Ders Notu
13) Ameliyathanede kullanılan malzemeler, araç-gereçler ve bakımı Ders Notu
14) Genel Tekrar Ders Notu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Yavuz van Giersbergen M, Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği, 1. basım, Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneği Yayını, 2015.
Diğer Kaynaklar: 1. Yavuz van Giersbergen M, Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği, 1. basım, Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneği Yayını, 2015.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar.
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler.
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır.
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır.
6) Takım çalışmasını benimser.
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır.
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır.
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar.
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler.
12) Eğitim etkinliklerini yürütür.
13) Bilimsel araştırmalara katılır.
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. 3
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. 3
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 3
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. 3
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. 3
6) Takım çalışmasını benimser. 3
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. 4
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. 3
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 2
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. 4
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. 5
13) Bilimsel araştırmalara katılır. 2
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 100