Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HMS211
Ders İsmi: Diyabet Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciye birinci, ikinci ve üçüncü korumayı esas alarak diyabetli bireyin yönetimi ve eğitimi konusunda bilgi- beceri ve diyabet hemşireliği ile ilgili ulusal/ uluslararası alandaki ilerlemeler konusunda görüş kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Diyabet hemşireliğinde temel kavramlar, diyabetin epidemiyolojisi, diyabette akut ve kronik komplikasyonlar, diyabet hemşiresinin rol ve sorumlulukları, diyabette ekip anlayışı, diyabetin tıbbi tedavisi, İnsülin uygulamaları, diyabette egzersiz ve beslenme, hasta ve hasta yakınının eğitimi, hemşirelik bakımını kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Diyabet hemşireliği ile ilgili temel kavramları bilebilmeli.
2) Diyabetten korumanın ve erken tanının önemini ve korunma stratejilerini bilebilmeli.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) İnsülin uygulamaları ve İnsülin kullanan hastanın takibini bilebilmeli.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Diyabet konusunda sahip olduğu teorik bilgiyi, hasta bakımına nasıl aktarabileceğini açıklayabilmeli.
2) Diyabetli ve yakınlarının eğitimi için etkili yaklaşımları bilir ve eğitim konularını belirleyebilmeli.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Diyabetin Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması Ders notu
2) Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları, Ekip Yaklaşımı Ders notu
3) Diyabette Tanı, Sınıflama, İzlem İlkeleri Ders notu
4) Diyabetin Tıbbi Tedavisi, Oral Antidiyabetikler Ders notu
5) Diyabetin Tıbbi Tedavisi, İnsülinler Ders notu
6) İnsülin Uygulamaları ve hastanın eğitimi Ders notu
7) Diyabette Tıbbi Beslenme Yönetimi ve Sağlıklı Beslenme Yaklaşımları Ders notu
8) Ara sınav -
9) Diyabet ve Egzersiz Ders notu
10) Diyabete eşlik eden hastalıklar: Dislipidemi, Kardiyovasküler hastalıklar, Hipertansiyon Ders notu
11) Diyabetin Akut Komplikasyonları: Diyabetik ketoasidoz, Hiperosmalar non ketotik koma, Hipoglisemi Ders notu
12) Diyabetin Kronik Komplikasyonları: Nefropati, nöropati, retinopati, diyabetik ayak Ders notu
13) Diyabete özel durumlar: Gebelik diyabeti, Diyabet ve cerrahi, Cinsellik ve Diyabet Eğitimi, bağışıklama, seyahat Ders notu
14) Genel Tekrar Ders Notu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Akdemir, N. Birol, L. 2020, İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Güncellenmiş 5. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara
Diğer Kaynaklar: 1.Akdemir, N. Birol, L. 2020, İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Güncellenmiş 5. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar.
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler.
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır.
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır.
6) Takım çalışmasını benimser.
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır.
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır.
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar.
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler.
12) Eğitim etkinliklerini yürütür.
13) Bilimsel araştırmalara katılır.
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. 2
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. 4
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 4
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. 5
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. 1
6) Takım çalışmasını benimser. 2
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. 2
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. 5
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. 5
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 2
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. 4
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. 1
13) Bilimsel araştırmalara katılır. 3
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 100