Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HMS211 | ||||||||
Ders İsmi: | Diyabet Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrenciye birinci, ikinci ve üçüncü korumayı esas alarak diyabetli bireyin yönetimi ve eğitimi konusunda bilgi- beceri ve diyabet hemşireliği ile ilgili ulusal/ uluslararası alandaki ilerlemeler konusunda görüş kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Diyabet hemşireliğinde temel kavramlar, diyabetin epidemiyolojisi, diyabette akut ve kronik komplikasyonlar, diyabet hemşiresinin rol ve sorumlulukları, diyabette ekip anlayışı, diyabetin tıbbi tedavisi, İnsülin uygulamaları, diyabette egzersiz ve beslenme, hasta ve hasta yakınının eğitimi, hemşirelik bakımını kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Diyabetin Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması | Ders notu |
2) | Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları, Ekip Yaklaşımı | Ders notu |
3) | Diyabette Tanı, Sınıflama, İzlem İlkeleri | Ders notu |
4) | Diyabetin Tıbbi Tedavisi, Oral Antidiyabetikler | Ders notu |
5) | Diyabetin Tıbbi Tedavisi, İnsülinler | Ders notu |
6) | İnsülin Uygulamaları ve hastanın eğitimi | Ders notu |
7) | Diyabette Tıbbi Beslenme Yönetimi ve Sağlıklı Beslenme Yaklaşımları | Ders notu |
8) | Ara sınav | - |
9) | Diyabet ve Egzersiz | Ders notu |
10) | Diyabete eşlik eden hastalıklar: Dislipidemi, Kardiyovasküler hastalıklar, Hipertansiyon | Ders notu |
11) | Diyabetin Akut Komplikasyonları: Diyabetik ketoasidoz, Hiperosmalar non ketotik koma, Hipoglisemi | Ders notu |
12) | Diyabetin Kronik Komplikasyonları: Nefropati, nöropati, retinopati, diyabetik ayak | Ders notu |
13) | Diyabete özel durumlar: Gebelik diyabeti, Diyabet ve cerrahi, Cinsellik ve Diyabet Eğitimi, bağışıklama, seyahat | Ders notu |
14) | Genel Tekrar | Ders Notu |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Akdemir, N. Birol, L. 2020, İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Güncellenmiş 5. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara |
Diğer Kaynaklar: | 1.Akdemir, N. Birol, L. 2020, İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Güncellenmiş 5. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. | |||||||||||||
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. | |||||||||||||
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. | |||||||||||||
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. | |||||||||||||
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. | |||||||||||||
6) Takım çalışmasını benimser. | |||||||||||||
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. | |||||||||||||
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. | |||||||||||||
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. | |||||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | |||||||||||||
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. | |||||||||||||
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. | |||||||||||||
13) Bilimsel araştırmalara katılır. | |||||||||||||
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. | 2 |
2) | Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. | 4 |
3) | Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. | 4 |
4) | Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. | 5 |
5) | Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. | 1 |
6) | Takım çalışmasını benimser. | 2 |
7) | Etkili iletişim becerilerini kullanır. | 2 |
8) | Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. | 5 |
9) | Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. | 5 |
10) | Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | 2 |
11) | Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. | 4 |
12) | Eğitim etkinliklerini yürütür. | 1 |
13) | Bilimsel araştırmalara katılır. | 3 |
14) | Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 70 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 100 |