Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HMS216
Ders İsmi: Kronik Hastalıklar Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kronik hastalıklar konusunda bilgi ve beceri kazandırmak
Dersin İçeriği: Kronik hastalıklar, bakımı ve korunma yolları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kronik hastalık tanımını yapabilme.
2) Kronik hastalıkları sayabilme.
3) Hastalıklara uyum sürecini bilme.
4) Kronik hastalıkların epidemiyolojisini söyleyebilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kronik hastalıklarda hemşirenin görev ve sorumluluklarını söyleyebilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kronik hastalıklar epidemiyolojisi Ders Notları
2) Kronik hastalıkların önemi ve korunma Ders Notları
3) Kronik hastalıklara uyum süreci Ders Notları
4) Astım tedavi ve bakım Ders Notları
5) KOAH tedavi ve bakım Ders Notları
6) Hipertansiyon tedavi ve bakım Ders Notları
7) Diyabette Tedavi ve bakım Ders Notları
8) Ara Sınav -
9) Kalp yetnezliği tedavi ve bakım Ders Notları
10) İnmede tedavi ve bakım Ders Notları
11) Böbrek yetmezliği tedavi ve bakım Ders Notları
12) Romatizmal hastalıklar tedavi ve bakım Ders Notları
13) Parkinsonda Tedavi ve bakım Ders Notları
14) Kronik hastalıklarda hemşirenin görevleri ve bakım süreci Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Durna Z.Kronik Hastalıklar Ve Bakım.Nobel Tıp Kitapevi.İstanbul,2012
2.Akdemir N, Birol L. (2004) İç Hastalıkları Ve Hemşirelik Bakımı. 2. Baskı Ankara
3.Eti Aslan F, Karadokovan A (2010). Dahili Ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Kitapevi. Adana
4.Durna Z.(2009) İç Hastalıkları Hemşireliği Uygulama Rehberi. Cinius Yayınları. İstanbul
5.Birol L. (2013). Hemşirelik Süreci. Berke Ofset Matbaacılık. İzmir
6.Erdemir F.(2012) Hemsirelik Tanıları El Kitabı Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul
7.Akbayrak N, İlhan S. Ançel G, Albayrak A. (2007) Hemsirelik Bakım Planları. Alter Yayıncılık. Ankara
8.Dolar E (2005). İç Hastalıkları. Nobel Tıp Kitapevleri. İstanbul.
9.Lewis Sl, Heitkemper Mm, Dirksen Sr, O'brien Pr. Medical-Surgical Nursing: Assessment And Management Of Clinical Problems, 2007

Diğer Kaynaklar: 1.Durna Z.Kronik Hastalıklar Ve Bakım.Nobel Tıp Kitapevi.İstanbul,2012
2.Akdemir N, Birol L. (2004) İç Hastalıkları Ve Hemşirelik Bakımı. 2. Baskı Ankara
3.Eti Aslan F, Karadokovan A (2010). Dahili Ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Kitapevi. Adana
4.Durna Z.(2009) İç Hastalıkları Hemşireliği Uygulama Rehberi. Cinius Yayınları. İstanbul
5.Birol L. (2013). Hemşirelik Süreci. Berke Ofset Matbaacılık. İzmir
6.Erdemir F.(2012) Hemsirelik Tanıları El Kitabı Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul
7.Akbayrak N, İlhan S. Ançel G, Albayrak A. (2007) Hemsirelik Bakım Planları. Alter Yayıncılık. Ankara
8.Dolar E (2005). İç Hastalıkları. Nobel Tıp Kitapevleri. İstanbul.
9.Lewis Sl, Heitkemper Mm, Dirksen Sr, O'brien Pr. Medical-Surgical Nursing: Assessment And Management Of Clinical Problems, 2007

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

3

Program Kazanımları
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar.
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler.
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır.
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır.
6) Takım çalışmasını benimser.
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır.
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır.
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar.
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler.
12) Eğitim etkinliklerini yürütür.
13) Bilimsel araştırmalara katılır.
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. 4
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. 4
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 3
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. 4
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. 5
6) Takım çalışmasını benimser. 4
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. 2
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. 3
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. 3
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 4
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. 4
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. 5
13) Bilimsel araştırmalara katılır. 3
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 100