Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HMS309
Ders İsmi: Aile Planlaması ve Cinsel Eğitim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrenciye bireyin sağlığının korunması ve geliştirilmesi için gerekli olan Aile Planlaması yöntemlerini öğretmek ve bu yöntemlere ilişkin danışmanlık becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Aile Planlamasına Giriş Aile Planlamasının Tanımı ve Önemi Aile Planlamasının Amacı Aile Planlamasında Hemşirenin Rol ve Sorumlulukları Dünyada ve Türkiyede Aile Planlaması Çalışmalarının Tarihçesi Dünyada ve Türkiyede Nüfus Politikaları Aile Planlamasının Yararları Aile Planlaması Danışmanlığı Başvuran Kişinin Değerlendirilmesi Kombine Hormonal Kontraseptifler Yalnız Progesteron İçeren Kontraseptifler Rahim İçi Araçlar Bariyer Yöntemler Doğal Aile Planlaması Yöntemleri (DAP) Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon Özel Durumlarda Aile Planlaması Danışmanlığı’dır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Aile planlamasını tanımlayabilme ve amacını açıklayabilmeli.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Aile planlamasının önemini ve yararlarını kavrayabilmeli.
2) Uygun yöntem sunabilmek için başvuranın değerlendirmesini yapabilmeli.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Aile planlaması yöntemleri için başvuranlara danışmanlık yapabilmeli.
2) Aile planlaması danışmanlığı verebilmeli.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, dersin tanıtımı, Ders beklentileri, dersin amaç ve hedefleri Ders Notları
2) Aile planlaması hizmetlerine genel bakış ve aile planlamasının önemi Ders Notları
3) Aile planlaması danışmanlığı ve başvuranın değerlendirilmesi Ders Notları
4) Kombine oral kontraseptifler Ders Notları
5) Sadece progesteron içeren kontraseptifler Ders Notları
6) Rahim İçi araçlar Ders Notları
7) Bariyer Yöntemler Ders Notları
8) Ara Sınav -
9) Doğal aile planlaması yöntemleri Ders Notları
10) Gönüllü cerrahi sterilizasyon Ders Notları
11) İstenmeyen gebelikler Ders Notları
12) Aile planlamasında diğer özel gruplar Ders Notları
13) Acil kontrasepsiyon Ders Notları
14) Aile planlaması danışmanlığı vaka örnekleri Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Taşkın L.: Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği. Genişletilmiş XI. Baskı Sistem Ofset 2012 Ankara.
2.Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler.
3.T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara,2005 Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2005.
Diğer Kaynaklar: 1.Taşkın L.: Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği. Genişletilmiş XI. Baskı Sistem Ofset 2012 Ankara.
2.Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler.
3.T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara,2005 Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2005.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar.
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler.
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır.
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır.
6) Takım çalışmasını benimser.
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır.
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır.
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar.
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler.
12) Eğitim etkinliklerini yürütür.
13) Bilimsel araştırmalara katılır.
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. 4
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. 2
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 4
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. 2
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. 4
6) Takım çalışmasını benimser. 2
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. 4
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. 3
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 2
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. 3
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. 5
13) Bilimsel araştırmalara katılır. 2
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 100