Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HMS402
Ders İsmi: Halk Sağlığı Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
6 16 14 16
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, bireyin, ailenin ve toplumun bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi, hastanın evde bakımı ve topluma yeniden kazandırılması ile sağlığı etkileyen olumsuz durumların düzeltilmesi için gerekli hemşirelik hizmetleri sürecini temel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde inceler ve uygulamaya geçirilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Halk Sağlığı / Halk Sağlığı Hemşireliği, Sağlık-Hastalık Kavramı, Sağlık/Hastalık-İnsan Çevre ve Hemşirelik İlişkisi, Biyolojik, fiziksel, Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Çevre, Çevre Güvenliği, Çevre Sağlığı, Sağlığı Koruma, Sürdürme ve Geliştirme, Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi, Aile Sağlığı Hemşireliği, Ev Ziyaretleri, Evde Gebe-Lohusa ve Çocuk İzlemi, Erişkin Kadın ve Erkek Sağlığı, Yaşlı Bakımı ve Geriatri Hizmetleri, Yaşlılık Bakımı ve Geriatri Hizmetlerinde Hemşirenin Rol ve Sorumlulukları, Evde Bakım Hizmetleri, Okul Sağlığı Hizmetleri, Evde Bakım Hizmetlerinde Hemşirenin Rol ve Sorumlulukları, Erken Tanı ve Taramalar, Birinci Basamakta Kullanılan Kayıt Sistemleri, Toplumu Tanılama, Epidemiyolojinin Kullanım alanları, Epidemiyolojik Ölçütler, Özel alanlar Epidemiyolojisi, Bağışıklama Hizmetleri, Kronik Hastalıkların Yönetiminde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Sorumluluklar, Toplumda Riskli Gruplarda Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Fonksiyonları, Olağan Dışı Durum Öncesi, Sırası ve Sonrasında Planlama Uygulama, Yönetme ve Değerlendirmeyi kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Halk sağlığı ve halk sağlığı hemşireliği temel kavramlarını tanımlayabilmeli.
2) Halk sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimini, çağdaş rol ve işlevlerini ve çalışma alanlarını açıklayabilmeli.
3) Birey/aile/toplum ve risk gruplarına birincil düzeyde bakım verebilmeli.
4) Aileyi tanılayabilir, gereksinimlerini belirleyebilmeli ve gereksinimlerine yönelik gerekli hemşirelik bakımını verebilmeli.
5) Sağlıkla ilgili epidemiyolojik ölçütleri değerlendirebilmeli ve hemşirelik uygulamalarında bu ölçütlerden yararlanabilmeli.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesine yönelik eğitim verebilir ve danışmanlık yapabilmeli.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Halk Sağlığı / Halk Sağlığı Hemşireliği/ Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi Ders Notu
2) Toplumu Tanılama, Erken Tanı ve Taramalar Ders Notu
3) Aile Sağlığı Hemşireliği Ev Ziyaretleri Ders Notu
4) Anne Sağlığı (Anne Sağlığının Önemi, Anne Sağlığı Göstergeleri, Anne Ölümlerinin Nedenleri, Doğum Öncesi Hizmetler, Doğum Sonrası Hizmetler) Ders Notu
5) Çocuk ve Adölesan Sağlığı (Çocuk Sağlığının Göstergeleri, Dünya’da ve Türkiye’de Çocuk Sağlığına Genel Bakış, Çocuk Sağlığını Etkileyen Faktörler ve Çocuk Sağlığını Korumaya Yönelik Girişimler, Çocukluk Döneminde Büyüme ve Gelişme ve Çocuklarda Önemli Sağlık Sorunları, Adölesan Dönemde Görülen Sağlık sorunları, Çocuk ve Adölesan Sağlığının Korunması ve Geliştirilmesi Ders Notu
6) Kadın ve Erkek Sağlığı (Erkek Sağlığını Etkileyen Faktörler ve Erkeklere Özel Sağlık Problemleri, Kadın Sağlığını Etkileyen Faktörler, Kadın Sağlığı Sorunları, Kadın/Erkek Sağlığının Korunması ve Geliştirilmesinde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rolü) Ders Notu
7) Yaşlı Sağlığı (Dünya’da ve Türkiye’de Yaşlılık, Yaşlılıkta Sağlık Sorunları, Geriatrik Değerlendirme, Yaşlıların Sağlık Hizmetlerini Kullanma Durumu, Türkiye’de Yaşlılara Yönelik Hizmetler) Ders Notu
8) Ara sınav -
9) Bağışıklama Hizmetleri Ders Notu
10) Kronik Hastalıkların Yönetiminde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları (Hipertansiyon, Diyabet, Koroner Kalp Hastalığı, Kanser) Ders Notu
11) Afetlerde Halk Sağlığı Hemşireliği (Afetlerin Sınıflandırılması, Dünya’da ve Türkiye’de Afetler, Afetlerde Sağlık Hizmetleri, Afetlerde Halk Sağlığı Hemşireliği) Ders Notu
12) Çevre Sağlığı (Çevre kirliliğinin Sağlığa Etkisi, Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar ve Çevre Sağlığı, Çevre Sağlığında Halk Sağlığı Hemşiresinin Rolleri) Ders Notu
13) Epidemiyolojinin Halk Sağlığı Hemşireliğinde Kullanımı, Evde Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği (Evde Bakım Hizmetleri, Dünya’da ve Türkiye’de Evde Sağlık Hizmetlerinin Tarihçesi, Evde Bakımın Sunumu ve Hemşirenin Rolü) Ders Notu
14) Genel Tekrar Ders Notu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Erci, B. (2019). Halk Sağlığı Hemşireliği.
Diğer Kaynaklar: 1.Erci, B. (2019). Halk Sağlığı Hemşireliği.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar.
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler.
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır.
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır.
6) Takım çalışmasını benimser.
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır.
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır.
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar.
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler.
12) Eğitim etkinliklerini yürütür.
13) Bilimsel araştırmalara katılır.
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. 5
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. 5
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 5
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. 4
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. 5
6) Takım çalışmasını benimser. 5
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. 4
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. 4
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 5
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. 5
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. 5
13) Bilimsel araştırmalara katılır. 5
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 84
Uygulama 14 224
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 168
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 478