Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HMS402 | ||||||||
Ders İsmi: | Halk Sağlığı Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, bireyin, ailenin ve toplumun bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi, hastanın evde bakımı ve topluma yeniden kazandırılması ile sağlığı etkileyen olumsuz durumların düzeltilmesi için gerekli hemşirelik hizmetleri sürecini temel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde inceler ve uygulamaya geçirilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Halk Sağlığı / Halk Sağlığı Hemşireliği, Sağlık-Hastalık Kavramı, Sağlık/Hastalık-İnsan Çevre ve Hemşirelik İlişkisi, Biyolojik, fiziksel, Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Çevre, Çevre Güvenliği, Çevre Sağlığı, Sağlığı Koruma, Sürdürme ve Geliştirme, Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi, Aile Sağlığı Hemşireliği, Ev Ziyaretleri, Evde Gebe-Lohusa ve Çocuk İzlemi, Erişkin Kadın ve Erkek Sağlığı, Yaşlı Bakımı ve Geriatri Hizmetleri, Yaşlılık Bakımı ve Geriatri Hizmetlerinde Hemşirenin Rol ve Sorumlulukları, Evde Bakım Hizmetleri, Okul Sağlığı Hizmetleri, Evde Bakım Hizmetlerinde Hemşirenin Rol ve Sorumlulukları, Erken Tanı ve Taramalar, Birinci Basamakta Kullanılan Kayıt Sistemleri, Toplumu Tanılama, Epidemiyolojinin Kullanım alanları, Epidemiyolojik Ölçütler, Özel alanlar Epidemiyolojisi, Bağışıklama Hizmetleri, Kronik Hastalıkların Yönetiminde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Sorumluluklar, Toplumda Riskli Gruplarda Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Fonksiyonları, Olağan Dışı Durum Öncesi, Sırası ve Sonrasında Planlama Uygulama, Yönetme ve Değerlendirmeyi kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Halk Sağlığı / Halk Sağlığı Hemşireliği/ Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi | Ders Notu |
2) | Toplumu Tanılama, Erken Tanı ve Taramalar | Ders Notu |
3) | Aile Sağlığı Hemşireliği Ev Ziyaretleri | Ders Notu |
4) | Anne Sağlığı (Anne Sağlığının Önemi, Anne Sağlığı Göstergeleri, Anne Ölümlerinin Nedenleri, Doğum Öncesi Hizmetler, Doğum Sonrası Hizmetler) | Ders Notu |
5) | Çocuk ve Adölesan Sağlığı (Çocuk Sağlığının Göstergeleri, Dünya’da ve Türkiye’de Çocuk Sağlığına Genel Bakış, Çocuk Sağlığını Etkileyen Faktörler ve Çocuk Sağlığını Korumaya Yönelik Girişimler, Çocukluk Döneminde Büyüme ve Gelişme ve Çocuklarda Önemli Sağlık Sorunları, Adölesan Dönemde Görülen Sağlık sorunları, Çocuk ve Adölesan Sağlığının Korunması ve Geliştirilmesi | Ders Notu |
6) | Kadın ve Erkek Sağlığı (Erkek Sağlığını Etkileyen Faktörler ve Erkeklere Özel Sağlık Problemleri, Kadın Sağlığını Etkileyen Faktörler, Kadın Sağlığı Sorunları, Kadın/Erkek Sağlığının Korunması ve Geliştirilmesinde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rolü) | Ders Notu |
7) | Yaşlı Sağlığı (Dünya’da ve Türkiye’de Yaşlılık, Yaşlılıkta Sağlık Sorunları, Geriatrik Değerlendirme, Yaşlıların Sağlık Hizmetlerini Kullanma Durumu, Türkiye’de Yaşlılara Yönelik Hizmetler) | Ders Notu |
8) | Ara sınav | - |
9) | Bağışıklama Hizmetleri | Ders Notu |
10) | Kronik Hastalıkların Yönetiminde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları (Hipertansiyon, Diyabet, Koroner Kalp Hastalığı, Kanser) | Ders Notu |
11) | Afetlerde Halk Sağlığı Hemşireliği (Afetlerin Sınıflandırılması, Dünya’da ve Türkiye’de Afetler, Afetlerde Sağlık Hizmetleri, Afetlerde Halk Sağlığı Hemşireliği) | Ders Notu |
12) | Çevre Sağlığı (Çevre kirliliğinin Sağlığa Etkisi, Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar ve Çevre Sağlığı, Çevre Sağlığında Halk Sağlığı Hemşiresinin Rolleri) | Ders Notu |
13) | Epidemiyolojinin Halk Sağlığı Hemşireliğinde Kullanımı, Evde Bakımda Halk Sağlığı Hemşireliği (Evde Bakım Hizmetleri, Dünya’da ve Türkiye’de Evde Sağlık Hizmetlerinin Tarihçesi, Evde Bakımın Sunumu ve Hemşirenin Rolü) | Ders Notu |
14) | Genel Tekrar | Ders Notu |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Erci, B. (2019). Halk Sağlığı Hemşireliği. |
Diğer Kaynaklar: | 1.Erci, B. (2019). Halk Sağlığı Hemşireliği. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. | |||||||||||||
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. | |||||||||||||
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. | |||||||||||||
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. | |||||||||||||
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. | |||||||||||||
6) Takım çalışmasını benimser. | |||||||||||||
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. | |||||||||||||
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. | |||||||||||||
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. | |||||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | |||||||||||||
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. | |||||||||||||
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. | |||||||||||||
13) Bilimsel araştırmalara katılır. | |||||||||||||
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. | 5 |
2) | Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. | 5 |
3) | Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. | 5 |
4) | Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. | 4 |
5) | Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. | 5 |
6) | Takım çalışmasını benimser. | 5 |
7) | Etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
8) | Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. | 4 |
9) | Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. | 4 |
10) | Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | 5 |
11) | Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. | 5 |
12) | Eğitim etkinliklerini yürütür. | 5 |
13) | Bilimsel araştırmalara katılır. | 5 |
14) | Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması | |
Web Tabanlı Öğrenme | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 84 |
Uygulama | 14 | 224 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 168 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 478 |