Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HMS409
Ders İsmi: Geriatri Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, yaşlanma süreci ve bu süreçte oluşan biyolojik, psikolojik ve sosyal değişiklikler ve hemşirelik bakımına yansımaları konusunda gerekli bilgi ve becerileri sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Yaşlılık ve yaşlanma süreci, yaşlılık ve sağlık problemleri, Yaşlı bakımında fizyolojik ve psikososyal sağlığı geliştirme, Yaşlılarda ilaç yönetim ilkelerini, ilaç uygulamasının önemini ve etkileri, ülkemizde yaşlı bireylere sunulan sağlık ve sosyal hizmetler, yaşlılarda klinik ve evde bakımı kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yaşlı ve yaşlılıkla ilgili temel kavramları ve ülkemizdeki yaşlıların sağlık göstergelerini bilebilme.
2) Yaşlı bakım merkezlerinde ve diğer alanlarda hemşirelerin görev ve sorumluluklarını açıklayabilme.
3) Yaşlı bakımında fizyolojik ve psikososyal sağlığı geliştirme ilkelerini kullanabilme.
4) Yaşlılarda ilaç yönetim ilkelerini, ilaç uygulamasının önemini ve etkilerini değerlendirebilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yaşlı bireyin sağlık sorunları / ihtiyaçları ve sağlık tanılamasında kullanılan yöntemleri uygulayabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Yaşlının bakım veren kurum ve kuruluşları hakkında bilgi sahibi olabilmeli.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Türkiye’deki yaşlı bireylerin demografik özellikleri Ders Notu
2) Yaşlanma sürecindeki normal değişiklikler Ders Notu
3) Yaşlanma Teorileri Ders Notu
4) Geriatri hemşireliğine giriş Ders Notu
5) Kapsamlı Geriatrik Değerlendirme Ders Notu
6) Yaşlıların bazı temel ihtiyaçları Ders Notu
7) Yaşlı bireylerde uyku ve dinlenme Ders Notu
8) Ara sınav -
9) Yaşlı bireylerde mental sağlık durumu Ders Notu
10) Yaşlılarda Düşmelerin önlenmesi ve güvenli çevre Ders Notu
11) Yaygın görülen Geriatrik Sendromların önlenmesi ve yönetimi Ders Notu
12) Ülkemizde yaşlı bireylere sunulan sağlık ve sosyal hizmetler, Yaşlılarda kurumda bakımının yönetimi, Yaşlı bireye evde bakım Ders Notu
13) Yaşlı bakımında ihmal ve istismar, Yaşlı bakımının etik yönlerinin değerlendirilmesi Ders Notu
14) Genel Tekrar Ders Notu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Aslan D., Kutsal Yeşim. Güncel Geriatri El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2017
Diğer Kaynaklar: 1.Aslan D., Kutsal Yeşim. Güncel Geriatri El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2017

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

3

6

Program Kazanımları
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar.
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler.
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır.
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır.
6) Takım çalışmasını benimser.
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır.
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır.
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar.
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler.
12) Eğitim etkinliklerini yürütür.
13) Bilimsel araştırmalara katılır.
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. 2
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. 2
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 2
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. 2
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. 2
6) Takım çalışmasını benimser. 3
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. 1
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. 5
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 4
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. 1
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. 4
13) Bilimsel araştırmalara katılır. 3
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 100