Yönetim Bilişim Sistemleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YBS315
Ders İsmi: Veri Tabanı Yönetim Sistemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Sedanur YEŞİLKAYA
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İlişkisel veri tabanı yönetim sistemlerinin sağlam bir şekilde anlaşılmasını sağlamak. Öğrenciler, ilişkisel veri tabanı yönetim sisteminde bir geliştirme yaparken çözümleme, tasarım ve gerçekleme işlemlerini yerine getirebileceklerdir.
Dersin İçeriği: Veri tabanı yönetim sistemleri ve bilişim veri modelleme E-R diyagramları kavramsal, mantıksal ve fiziksel veri tabanı tasarımı kısıtların modellenmesi veri tabanı mimarileri ve ilişkisel veri tabanı modeli SQL: sorgulama, DML, DCL, DDL işlemleri depolanmış yordamlar/işlevler ve tetikleyiciler uygulama geliştirme temelleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Veri tabanı yönetim sistemi kavramını, bileşenlerini ve IT dünyasındaki önemini anlamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Verilen bir iş tarifini çözümleyerek kısıtları da içeren kavramsal veri tabanı tasarımı (ER diyagramı) yapabilmek.
2) Kavramsal veri tabanı tasarımını mantıksal tablo tasarımına dönüştürebilmek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Mantıksal tablo tasarımını fiziksel veri tabanı ortamında gerçekleyebilmek (SQL kullanarak ve veri tabanı sunucusunun araçlarını kullanarak).
2) SQL kullanarak iş süreçlerinde gerekli sorgulamaları ve diğer işlemleri yapabilmek.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Veri tabanına Giriş PPT
2) Veri Modelleri PPT
3) İlişkisel Veri Tabanı Modeli PPT
4) Varlık – İlişki Modeli PPT
5) Veri Tabanı Tabloları ve Normalleştirme PPT
6) Veri Tabanı Tabloları ve Normalleştirme ve Örnek, Uygulamalar PPT
7) Ms Access ve SQL Server'da Veritabanı Tasarımı PPT
8) Ara Sınav
9) Yapısal Sorgulama Dili (SQL)’ye giriş PPT
10) DDL ve DML komutları PPT
11) SQL Komutları ile Ms Access ve SQL Server 'da Uygulamalar PPT
12) Karmaşık SQL Komutları PPT
13) SQL Server'da T-SQL kullanımı PPT
14) Proje Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: “Database Systems”, T Connoly, C. Begg, Addiison Wesley publishers
“Veri Tabanı Sistemleri”, Yarımağan Ünal, Akademi & Türkiye Bilişim Vakfı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) İşletmenin farklı alanlarıyla ilgili kavram ve teorileri kurumlarla ilintili problemleri çözmek için kullanmak.
2) İşletmenin yöneticileri olarak uygun analitik ve nicel teknikleri kullanarak kararlar almak
3) Bilgi teknolojileri uygulamalarında yaratıcılığı ve yeniliği geliştirecek stratejiler üretmek ve analiz etmek.
4) İş gereksinimlerini desteklemek için donanım ve yazılım bileşenlerinin tasarım ve uygulamalarını içeren kurumsal bilgi teknolojisi altyapısını anlayacak ve geliştirecek teknikler geliştirmek.
5) Sürekli proses iyileştirmesi amacıyla operasyonel iş süreçlerini, birlikte çalışacak bilgi teknolojileri bileşenlerini de belirleyecek şekilde tanımlamak ve belgelemek.
6) Bilgi teknolojileri uygulamalarında yaratıcılığı ve yeniliği geliştirecek stratejiler üretmek ve analiz etmek.
7) İş çevresinde gerekli olan takım çalışması ve liderlik becerilerini göstermek.
8) Bilgi teknolojileri ile ilgili işletme problemleriyle uğraşırken etik ve çevresel meseleler konusunda farkındalık göstermek.
9) İşletme ile ilgili problemleri değerlendirmeye ve çözmeye yarayacak gerekli kaynakların nasıl elde edileceğine dair araştırma becerilerine sahip olmak.
10) Mevcut ve çeşitli çevrelere yenilikçi ve yaratıcı biçimde çözümler uygulamak.
11) İşletme ve yönetim alanındaki yeni gelişmeleri takip etmek için yabancı bir dil kullanmak ve dünyanın her yanından meslektaşlarla iletişim kurmak
12) Bilgi ve iletişim teknolojilerini yönetim alanında ileri bilgisayar programları ile kullanmak.
13) Bilgilendirici, efektif ve ilgi çekici sunumlar hazırlamak ve sunmak
14) Girişimcilik projeleri de dâhil olmak üzere her türlü proje için kaliteli dokümantasyon üretebilmek ve bu dokümanları sunmak

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşletmenin farklı alanlarıyla ilgili kavram ve teorileri kurumlarla ilintili problemleri çözmek için kullanmak.
2) İşletmenin yöneticileri olarak uygun analitik ve nicel teknikleri kullanarak kararlar almak
3) Bilgi teknolojileri uygulamalarında yaratıcılığı ve yeniliği geliştirecek stratejiler üretmek ve analiz etmek.
4) İş gereksinimlerini desteklemek için donanım ve yazılım bileşenlerinin tasarım ve uygulamalarını içeren kurumsal bilgi teknolojisi altyapısını anlayacak ve geliştirecek teknikler geliştirmek.
5) Sürekli proses iyileştirmesi amacıyla operasyonel iş süreçlerini, birlikte çalışacak bilgi teknolojileri bileşenlerini de belirleyecek şekilde tanımlamak ve belgelemek.
6) Bilgi teknolojileri uygulamalarında yaratıcılığı ve yeniliği geliştirecek stratejiler üretmek ve analiz etmek.
7) İş çevresinde gerekli olan takım çalışması ve liderlik becerilerini göstermek.
8) Bilgi teknolojileri ile ilgili işletme problemleriyle uğraşırken etik ve çevresel meseleler konusunda farkındalık göstermek.
9) İşletme ile ilgili problemleri değerlendirmeye ve çözmeye yarayacak gerekli kaynakların nasıl elde edileceğine dair araştırma becerilerine sahip olmak.
10) Mevcut ve çeşitli çevrelere yenilikçi ve yaratıcı biçimde çözümler uygulamak.
11) İşletme ve yönetim alanındaki yeni gelişmeleri takip etmek için yabancı bir dil kullanmak ve dünyanın her yanından meslektaşlarla iletişim kurmak
12) Bilgi ve iletişim teknolojilerini yönetim alanında ileri bilgisayar programları ile kullanmak.
13) Bilgilendirici, efektif ve ilgi çekici sunumlar hazırlamak ve sunmak
14) Girişimcilik projeleri de dâhil olmak üzere her türlü proje için kaliteli dokümantasyon üretebilmek ve bu dokümanları sunmak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Proje 1 14 14
Ödevler 2 3 6
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 150