Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR332
Ders İsmi: Onkolojik Rehabilitasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Gülenay Yıldırım
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Onkolojik fizyoterapi gerektiren problemlerin mekanizmaları, klinik yaklaşımlar, hasta değerlendirme ve izlemlerinin olgu örnekleriyle etkinliğinin değerlendirilmesidir.
Dersin İçeriği: Bu ders; Kanser tanım, etiyolojisi ve gelişim mekanizmaları, Onkolojik rehabilitasyonunda genel kavramlar ve multidisipliner yaklaşım, Kanserli hastanın değerlendirilmesi, Kanser hastalarında görülen fonksiyonel ve muskuloskeletal problemler, Kanserin periferik ve santral sinir sistemi üzerine etkileri, Baş boyun kanseri ve rehabilitasyonu, Kolorektal, Pankreatik, Gastrik kanser ve rehabilitasyonu, Pediatrik onkolojik hastalıklarda temel kavram ve ilkeler, Meme kanseri ve rehabilitasyonu, Lenf ödem fizyoterapisi, Akciğer kanseri ve rehabilitasyonu, Muskuloskeletal sistem kanserleri ve rehabilitasyonu, Palyatif bakım ve fizyoterapi, Kanser rehabilitasyonunda alternatif tıp yaklaşımları,Olgu örnekleri; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kanser tanımı ve oluşum mekanizmalarını yorumlayabilme
2) Onkolojik fizyoterapiyi açıklayabilme
3) Onkolojik fizyoterapi ile ilgili klinik problemleri tartışabilme
4) Onkolojik hastalıklarda kanıta dayalı fizyoterapi değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarını tanımlayabilme
5) Farklı onkolojik kanser türlerine uygun fizyoterapi programlarını tartışabilme
6) Kemoterapi ve radyoterapi gibi tıbbi tedavi yaklaşımlarını açıklayabilme
7) Onkolojik rehabilitasyonda değerlendirme içeriği olarak nörolojik, muskuloskeletal, kardiyopulmoner değerlendirme yaklaşımlarını tartışabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kanser tanım, etiyolojisi ve gelişim mekanizmaları Ders notları
2) Onkolojik rehabilitasyonunda genel kavramlar ve multidisipliner yaklaşım Ders notları
3) Kanserli hastanın değerlendirilmesi Ders notları
4) Kanser hastalarında görülen fonksiyonel ve muskuloskeletal problemler Ders notları
5) Kanserin periferik ve santral sinir sistemi üzerine etkileri Ders notları
6) Baş boyun kanseri ve rehabilitasyonu Ders notları
7) Kolorektal, Pankreatik, Gastrik kanser ve rehabilitasyonu Der notları
8) Ara sınav
9) Meme kanseri ve rehabilitasyonu Ders notları
10) Lenfödem fizyoterapisi Ders notları
11) Akciğer kanseri ve rehabilitasyonu Ders notları
12) Muskuloskeletal sistem kanserleri ve rehabilitasyonu Ders notları
13) Palyatif bakım ve fizyoterapi Ders notları
14) Genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Prof.Dr. Z. Candan ALGUN Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Nobel Tıp Kitapevi, 2014.
2. Braddom R.L. PhysicalMedicine&Rehabilitation, Third Edition. SaundersElsevier, 2007.
Diğer Kaynaklar: 3. Shin KY. Canser, Demosmedical, 2014
4. Karaduman AA., Yılmaz ÖT. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Genel Fizyoterapi, Pelikan 2016

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Sağlıkla ilgili yeterli beceriye sahip olabilme
2) Temel bilgileri kullanarak analiz edebilme
3) Kanıta dayalı çözüm önerisinde bulunabilme
4) Uygulama işlemlerinde beceri kazanabilme
5) Fizyoterapide özel konular hakkında bilgi edinebilme
6) Doğru iletişim için iletişim yöntemleri hakkında fikir sahibi olabilme
7) Hayat boyu öğrenmeye ve kendini geliştirmeye açık olabilme
8) Profesyonel sosyal, etik ve sorumluluklara duyarlı olabilme
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve yaşadığı topluma örnek olabilme
10) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilme
11) Mesleki görevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olabilme
12) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacı olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli uygulamaları yürütebilme
13) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahip olabilme
14) Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi ihtiyacı olan bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapabilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlıkla ilgili yeterli beceriye sahip olabilme 5
2) Temel bilgileri kullanarak analiz edebilme 4
3) Kanıta dayalı çözüm önerisinde bulunabilme 4
4) Uygulama işlemlerinde beceri kazanabilme 4
5) Fizyoterapide özel konular hakkında bilgi edinebilme 3
6) Doğru iletişim için iletişim yöntemleri hakkında fikir sahibi olabilme 2
7) Hayat boyu öğrenmeye ve kendini geliştirmeye açık olabilme 3
8) Profesyonel sosyal, etik ve sorumluluklara duyarlı olabilme 3
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve yaşadığı topluma örnek olabilme 3
10) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilme 3
11) Mesleki görevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olabilme 5
12) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacı olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli uygulamaları yürütebilme 5
13) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahip olabilme 5
14) Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi ihtiyacı olan bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapabilme 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ödevler 2 7 14
Ara Sınavlar 1 39 39
Final 1 39 39
Toplam İş Yükü 120