Fizyoterapi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTT221
Ders İsmi: Sağlıklı Yaşam ve Fitness
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Büşra ÜLKER EKŞİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlıklı yaşamın temel ilkeleri ve fitness kavramlarını tanıtmak; fiziksel aktivite, beslenme ve stres yönetimi gibi yaşam tarzı faktörleri hakkında temel bilgi ve farkındalık kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Sağlıklı yaşam ve fitness kavramları
Sağlıklı Yaşamın Temel İlkeleri
Fiziksel Aktivitenin Önemi
Fitness Kavramı ve Bileşenleri
Günlük Yaşamda Fiziksel Aktivite
Egzersiz Güvenliği ve Temel İlkeler
Sağlıklı Beslenme ve Fitness İlişkisi
Sedanter Yaşam ve Sağlık Riskleri
Fitness Teknolojileri ve Dijital Uygulamalar
Sağlıklı Yaşamda Motivasyon ve Davranış Değişikliği
Stres Yönetimi ve Ruhsal İyilik Hali
Genel Değerlendirme ve Gelecek Perspektifi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Fizyoterapinin temel kavramlarını anlar ve fizyoterapi yöntemlerini uygulama becerisi kazanır
2) Alanı ilgili sağlık sorunları, bireyin bağımsızlığını kısıtlayan durumları tanır ve klinik problemlerin çözümünde kullanır
3) Fizik tedavi hekiminin teşhis ve tedavi programına göre Fizik tedavi hekimi ve/veya fizyoterapist eşliğinde elektroterapi, egzersiz ve rehabilitasyon gibi tedavi yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur
4) Hizmet verdiği bireylere ait verileri toplar, analiz eder, raporlar ve ortaya çıkabilecek her türlü sorunla mücadeleye yönelik çözüm önerileri sunar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Fizyoterapi uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, bağımsız ve kolektif çalışmayı yürütebilir
2) Mesleğin temel esaslarını teknoloji ile birleştirerek, özel ihtisas gerektiren cihazları fizik tedavi ve rehabilitasyon alanında etkili uygulama becerisi kazanır
3) Hizmet verdiği bireylerin ve yakınlarının psikolojik durumlarını değerlendirir, vardığı sonuca göre strateji geliştirir ve çözüm önerir
4) Fizyoterapi alanında faaliyet gösteren özel ve kamu kuruluşlarında, görev alabilecek bilgi ve deneyime sahip olur
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Halk sağlığı, koruyucu sağlık hizmetleri alanlarında temel bilgilere sahip olur, sağlığın korunması ve geliştirilmesi için çalışmalar yapar
Öğrenme Yetkinliği
1) Sağlığın temel kavramlarını tanımlar, temel sağlık uygulamalarını uygulama becerisi kazanır
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Tıp dünyasındaki gelişimleri takip eder, yaratıcılık ve yaratıcı düşünce kavramlarını geliştirme becerisine sahip olur

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlıklı Yaşam ve Fitness Kavramı
2) Sağlıklı Yaşamın Temel İlkeleri
3) Fiziksel Aktivitenin Önemi
4) Fitness Kavramı ve Bileşenleri
5) Günlük Yaşamda Fiziksel Aktivite
6) Egzersiz Güvenliği ve Temel İlkeler, Egzersiz yaparken dikkat edilmesi gerekenler, ısınma- soğuma kavramı (tanıtım düzeyinde)
7) Ara Sınav
8) Sağlıklı Beslenme ve Fitness İlişkisi
9) Sedanter Yaşam ve Sağlık Riskleri
10) Fitness Teknolojileri ve Dijital Uygulamalar
11) Sağlıklı Yaşamda Motivasyon ve Davranış Değişikliği (Alışkanlık geliştirme, motivasyon stratejileri, sürdürülebilir yaşam tarzı)
12) Stres Yönetimi ve Ruhsal İyilik Hali
13) Genel Değerlendirme ve Gelecek Perspektifi (Sağlıklı yaşam kültürünün birey ve toplum için önemi, dersin genel tekrarı)
14) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Derste anlatılan sunumlar öğrencilere pdf ders notu şeklinde verilmektedir.
Diğer Kaynaklar: Fiziksel Uygunluk (Fitnes)Spor Beslenme İle İlgili Temel Öğretiler (1-1)2Prof. Dr. Gülgün ERSOY, 2016 Wellness Concepts and Applications. Anspaugh, Hamrick, Rosato Third Edition

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) Fizyoterapinin temel kavramlarını anlar ve fizyoterapi yöntemlerini uygulama becerisi kazanır.
2) Temel bilgileri mesleki terminolojiyi kullanarak analiz eder.
3) Etik değerleri ve hasta haklarını bilir, gerektiğinde etik ilkeleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir ve uygular.
4) Mesleğin temel esaslarını teknoloji ile birleştirerek, özel ihtisas gerektiren cihazları fizik tedavi alanında etkili uygulama becerisi kazanır.
5) Fizyoterapide spesifik konular hakkında donanım kazanır.
6) Hastalarla doğru iletişim kurabilmek için iletişim yeteneklerini geliştirir.
7) Meslek hayatında gerektiğinde ilgili kişi ve/veya kurumları bilgilendirebilme, düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı, sözlü olarak aktarabilme yeteneği sunar.
8) Sorumluluklarına duyarlı, alanında profesyonel ve mesleğini etik kurallara uygun gerçekleştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapinin temel kavramlarını anlar ve fizyoterapi yöntemlerini uygulama becerisi kazanır.
2) Temel bilgileri mesleki terminolojiyi kullanarak analiz eder.
3) Etik değerleri ve hasta haklarını bilir, gerektiğinde etik ilkeleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir ve uygular.
4) Mesleğin temel esaslarını teknoloji ile birleştirerek, özel ihtisas gerektiren cihazları fizik tedavi alanında etkili uygulama becerisi kazanır.
5) Fizyoterapide spesifik konular hakkında donanım kazanır.
6) Hastalarla doğru iletişim kurabilmek için iletişim yeteneklerini geliştirir.
7) Meslek hayatında gerektiğinde ilgili kişi ve/veya kurumları bilgilendirebilme, düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı, sözlü olarak aktarabilme yeteneği sunar.
8) Sorumluluklarına duyarlı, alanında profesyonel ve mesleğini etik kurallara uygun gerçekleştirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 4 4
Proje 1 4 4
Ödevler 2 5 10
Ara Sınavlar 1 6 6
Rapor Teslimi 1 3 3
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 90