Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES329
Ders İsmi: Yeme Bozuklukları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Simge KAYAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin ana amacı, yeme davranış bozukluklarına ait temel bilgi ve kavramların öğrenilmesi, yeme davranış bozukluklarında beslenme önerileri geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders; Enerji dengesi ve vücut ağırlığının denetimi,Vücut ağırlığının değerlendirilmesinde kullanılan antropometrik yöntemler,Obezitenin tanımı ve sınıflandırılması,Obezitenin risk etmenleri ve komplikasyonları,Obezite ve beslenme tedavisi,Obezite ve beslenme tedavisi,Anoreksiya nervozanın tanımı, fizyopatolojisi ve komplikasyonları,Anoreksia nervoza ve beslenme tedavisi,Bulimia nervozanın tanımı, fizyopatolojisi ve komplikasyonları,Bulimia nervoza ve beslenme tedavisi,Diğer yeme bozukluklarının (ortoreksia, binge eating vb.) tanımlanması ve komplikasyonları,Diğer yeme bozuklukları ve beslenme tedavisi,Yeme bozukluklarında beslenme desteği,Genel tekrar; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) 1. Yeme davranış bozukluklarını açıklar
2) 2. Yeme davranış bozukluğu olan bireylere özel beslenme önerilerini sayar
3) 3. Yeme davranış bozukluğu ile beslenme ilişkisinin önemini açıklar
4) 4. Yeme davranış bozukluğu ile beslenme ile ilişkili sorunları açıklar
5) 5. Yeme davranış bozukluğu ile beslenme ile ilişkili sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirir
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Enerji dengesi ve vücut ağırlığının denetimi Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
2) Vücut ağırlığının değerlendirilmesinde kullanılan antropometrik yöntemler Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
3) Obezitenin tanımı ve sınıflandırılması Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
4) Obezitenin risk etmenleri ve komplikasyonları Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
5) Obezite ve beslenme tedavisi Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
6) Anoreksiya nervozanın tanımı, fizyopatolojisi ve komplikasyonları Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
7) Arasınav
8) Anoreksia nervoza ve beslenme tedavisi Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
9) Bulimia nervozanın tanımı, fizyopatolojisi ve komplikasyonları Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
10) Bulimia nervoza ve beslenme tedavisi Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
11) Diğer yeme bozukluklarının (ortoreksia, binge eating vb.) tanımlanması ve komplikasyonları Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
12) Diğer yeme bozuklukları ve beslenme tedavisi Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
13) Yeme bozukluklarında beslenme desteği Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
14) Yeme bozukluklarında beslenme desteği Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders sunuları
Course presentations prepared by the instructor
Diğer Kaynaklar: 1. Silverstone, T., Goodall, E., & Ferrari, E. (1986). Disorders of Eating Behaviour, a Psychoneuroendocrine Approach.
2. Drew, M. J., Ordway, A. M., & Stauffer, M. D. (2014). The secret and all-consuming obsessions: Eating disorders. Youth at Risk, 197-228.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir.
2) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
3) Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır.
4) Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur.
5) Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular.
6) Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir
7) Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir.
8) Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular.
9) Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar.
10) Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur
11) Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar.
12) Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser.
13) Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar.
14) Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir. 5
2) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir. 3
3) Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır. 4
4) Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur. 4
5) Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular. 4
6) Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir 4
7) Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir. 3
8) Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular. 5
9) Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar. 2
10) Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur 3
11) Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar. 3
12) Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. 4
13) Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar. 2
14) Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 3 30
Ödevler 1 22 22
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 120