Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES324
Ders İsmi: Çocuk Hastalıklarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Simge KAYAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, bebek ve çocuklarda nadir görülen metabolik hastalıkları tanımlamayı, bu hastalıkların etiyolojisini, komplikasyonlarını, tedavisini, prognozunu açıklamayı, hastalıklara ilişkin güncel klinik beslenme bakımını sağlayabilmeyi ve danışmanlık hizmeti sunabilmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Dersin kapsamı dördüncü sınıf uygulamalı mesleki derslerin ve mesleki uygulamaların temelini oluşturmaktadır. Karbonhidrat, protein ve yağ metabolizma hastalıkları, böbrek-karaciğer hastalıkları, nörolojik hastalıklar, çeşitli kanserler ile enteral-parenteral nütrisyon ve bu hastalıkların tıbbi beslenme tedavileri konularında gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Çocukluk çağı hastalıkları hakkında genel bilgiye sahip olabilir.
2) Hastalığa ve kişiye özgü gereksinimleri bilebilir ve buna yönelik enerji ve besin gereksinimlerini hesaplayabilir.
3) Çocukluk çağı hastalıklarına yönelik tıbbi beslenme tedavisini düzenleyebilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Formulaları tanımlayabilir ve hastalığa özgü şekilde düzenlemesini yapabilir.
2) Hastalıklara uygun protokolleri uygulayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) KARBONHIDRAT METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI (GALAKTOZEMI, GLIKOJEN DEPO HASTALIKLARI, KALITSAL FRUKTOZEMI) HAZIRLANMIŞ DERS NOTLARI
2) KARBONHIDRAT METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI (GALAKTOZEMI, GLIKOJEN DEPO HASTALIKLARI, KALITSAL FRUKTOZEMI HAZIRLANMIŞ DERS NOTLARI
3) PROTEIN METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI (FENILKETONÜRI, AKÇAAĞAÇ ŞURUBU İDRAR HASTALIĞI, TİROZİNEMİ, HOMOSİSTİNÜRİ, ORGANİK ASİDEMİLER, ÜRE SİKLUS DEFEKTİ) Hazırlanmış ders notları
4) PROTEIN METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI (FENILKETONÜRI, AKÇAAĞAÇ ŞURUBU İDRAR HASTALIĞI, TİROZİNEMİ, HOMOSİSTİNÜRİ, ORGANİK ASİDEMİLER, ÜRE SİKLUS DEFEKTİ) Hazırlanmış ders notları
5) YAĞ METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI (HİPERLİPOPROTEİNEMİ, HİPOLİPOPROTEİNEMİ, PEROKSİZOMAL HASTALIKLAR, ORTA ZİNCİRLİ AÇİL COA DEHİDROGENAZ EKSİKLİĞİ, UZUN VE ÇOK UZUN ZİNCİRLİ YAĞ ASİDİ OKSİDASYON DEFEKTLERİ) Hazırlanmış ders notları
6) YAĞ METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI (HİPERLİPOPROTEİNEMİ, HİPOLİPOPROTEİNEMİ, PEROKSİZOMAL HASTALIKLAR, ORTA ZİNCİRLİ AÇİL COA DEHİDROGENAZ EKSİKLİĞİ, UZUN VE ÇOK UZUN ZİNCİRLİ YAĞ ASİDİ OKSİDASYON DEFEKTLERİ) Hazırlanmış ders notları
7) KARBONHIDRAT, PROTEIN VE YAĞ METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI VAKA ÇÖZÜM PRATIKLERI Hazırlanmış ders notları
8) ARA SINAV hazırlanmış ders notları
9) BÖBREK - KARACİĞER HASTALIKLARI VE TIBBİ BESLEME TEDAVİSİ hazırlanmış ders notları
10) NÖROLOJİK HASTALIKLAR VE TIBBİ BESLENME TEDAVİSİ hazırlanmış ders notları
11) KANSER HASTALIKLARINDA TIBBİ BESLENME hazırlanmış ders notları
12) ENTERAL VE PARENTERAL NUTRİSYON hazırlanmış ders notları
13) ENTERAL VE PARENTERAL NUTRİSYON hazırlanmış ders notları
14) VAKA İNCELEMELERİ hazırlanmış ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Shaw, V. (Çeviri editörü: Reci Meseri, Özge Küçükerdönmez, Murat Urhan) (2020) Klinik Pediatrik Beslenme. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Karaağaoğlu, N., Gökmen Özel, H.. (2021) Pediatride Tıbbi Beslenme Tedavisi. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri American Academy of Pediatrics. (Çeviri editörü: Binnur Okan Bakır) (2020) Pediatrik Beslenme. İstanbul: TYM.
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir.
2) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
3) Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır.
4) Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur.
5) Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular.
6) Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir
7) Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir.
8) Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular.
9) Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar.
10) Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur
11) Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar.
12) Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser.
13) Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar.
14) Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir. 5
2) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir. 5
3) Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır. 4
4) Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur. 2
5) Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular. 3
6) Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir 5
7) Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir. 5
8) Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular. 3
9) Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar. 1
10) Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur 2
11) Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar. 1
12) Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. 1
13) Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar. 1
14) Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 122