Beslenme ve Diyetetik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | BES324 | ||||||||
Ders İsmi: | Çocuk Hastalıklarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. Simge KAYAK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, bebek ve çocuklarda nadir görülen metabolik hastalıkları tanımlamayı, bu hastalıkların etiyolojisini, komplikasyonlarını, tedavisini, prognozunu açıklamayı, hastalıklara ilişkin güncel klinik beslenme bakımını sağlayabilmeyi ve danışmanlık hizmeti sunabilmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Dersin kapsamı dördüncü sınıf uygulamalı mesleki derslerin ve mesleki uygulamaların temelini oluşturmaktadır. Karbonhidrat, protein ve yağ metabolizma hastalıkları, böbrek-karaciğer hastalıkları, nörolojik hastalıklar, çeşitli kanserler ile enteral-parenteral nütrisyon ve bu hastalıkların tıbbi beslenme tedavileri konularında gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | KARBONHIDRAT METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI (GALAKTOZEMI, GLIKOJEN DEPO HASTALIKLARI, KALITSAL FRUKTOZEMI) | HAZIRLANMIŞ DERS NOTLARI |
2) | KARBONHIDRAT METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI (GALAKTOZEMI, GLIKOJEN DEPO HASTALIKLARI, KALITSAL FRUKTOZEMI | HAZIRLANMIŞ DERS NOTLARI |
3) | PROTEIN METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI (FENILKETONÜRI, AKÇAAĞAÇ ŞURUBU İDRAR HASTALIĞI, TİROZİNEMİ, HOMOSİSTİNÜRİ, ORGANİK ASİDEMİLER, ÜRE SİKLUS DEFEKTİ) | Hazırlanmış ders notları |
4) | PROTEIN METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI (FENILKETONÜRI, AKÇAAĞAÇ ŞURUBU İDRAR HASTALIĞI, TİROZİNEMİ, HOMOSİSTİNÜRİ, ORGANİK ASİDEMİLER, ÜRE SİKLUS DEFEKTİ) | Hazırlanmış ders notları |
5) | YAĞ METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI (HİPERLİPOPROTEİNEMİ, HİPOLİPOPROTEİNEMİ, PEROKSİZOMAL HASTALIKLAR, ORTA ZİNCİRLİ AÇİL COA DEHİDROGENAZ EKSİKLİĞİ, UZUN VE ÇOK UZUN ZİNCİRLİ YAĞ ASİDİ OKSİDASYON DEFEKTLERİ) | Hazırlanmış ders notları |
6) | YAĞ METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI (HİPERLİPOPROTEİNEMİ, HİPOLİPOPROTEİNEMİ, PEROKSİZOMAL HASTALIKLAR, ORTA ZİNCİRLİ AÇİL COA DEHİDROGENAZ EKSİKLİĞİ, UZUN VE ÇOK UZUN ZİNCİRLİ YAĞ ASİDİ OKSİDASYON DEFEKTLERİ) | Hazırlanmış ders notları |
7) | KARBONHIDRAT, PROTEIN VE YAĞ METABOLIZMASI HASTALIKLARI VE TIBBI BESLENME TEDAVISI VAKA ÇÖZÜM PRATIKLERI | Hazırlanmış ders notları |
8) | ARA SINAV | hazırlanmış ders notları |
9) | BÖBREK - KARACİĞER HASTALIKLARI VE TIBBİ BESLEME TEDAVİSİ | hazırlanmış ders notları |
10) | NÖROLOJİK HASTALIKLAR VE TIBBİ BESLENME TEDAVİSİ | hazırlanmış ders notları |
11) | KANSER HASTALIKLARINDA TIBBİ BESLENME | hazırlanmış ders notları |
12) | ENTERAL VE PARENTERAL NUTRİSYON | hazırlanmış ders notları |
13) | ENTERAL VE PARENTERAL NUTRİSYON | hazırlanmış ders notları |
14) | VAKA İNCELEMELERİ | hazırlanmış ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Shaw, V. (Çeviri editörü: Reci Meseri, Özge Küçükerdönmez, Murat Urhan) (2020) Klinik Pediatrik Beslenme. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Karaağaoğlu, N., Gökmen Özel, H.. (2021) Pediatride Tıbbi Beslenme Tedavisi. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri American Academy of Pediatrics. (Çeviri editörü: Binnur Okan Bakır) (2020) Pediatrik Beslenme. İstanbul: TYM. |
Diğer Kaynaklar: |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir. | |||||||||||||
2) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||
3) Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır. | |||||||||||||
4) Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur. | |||||||||||||
5) Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular. | |||||||||||||
6) Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir | |||||||||||||
7) Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir. | |||||||||||||
8) Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular. | |||||||||||||
9) Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar. | |||||||||||||
10) Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur | |||||||||||||
11) Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar. | |||||||||||||
12) Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. | |||||||||||||
13) Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar. | |||||||||||||
14) Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir. | 5 |
2) | Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir. | 5 |
3) | Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır. | 4 |
4) | Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur. | 2 |
5) | Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular. | 3 |
6) | Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir | 5 |
7) | Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir. | 5 |
8) | Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular. | 3 |
9) | Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar. | 1 |
10) | Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur | 2 |
11) | Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar. | 1 |
12) | Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. | 1 |
13) | Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar. | 1 |
14) | Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir. | 1 |
Anlatım | |
Ders | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 122 |