HMS209 Diyaliz Hemşireliğiİstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HMS209
Ders İsmi: Diyaliz Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Diyaliz hemşireliği ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Diyaliz hemşireliğinde; diyalizin yönetimi, birey ve ailesinin eğitimi ile ilgili gereksinim duyulan konuları kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Diyalizi sınıflandırabilmeli.
2) Diyaliz uygulama endikasyonlarını açıklayabilmeli.
3) Diyalizin akut ve kronik komplikasyonlarını tanımlayabilmeli.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Diyalizde kullanılan araç-gereçleri tanıyabilmeli.
2) Diyaliz hastasının bakımında hemşirelik sürecini uygulayabilmeli.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Üriner Sistem Anatomi ve Fizyolojisi, Böbrek Yetmezliği ve Hemşirelik Bakımı Ders Notu
2) Diyaliz İle İlgili Genel Bilgiler, Diyalizin Tanımı ve Fizyolojik Prensipleri, Diyaliz Çeşitleri Ders Notu
3) Hemodiyaliz İçin Gerekli Araç-Gereçler Ders Notu
4) Hemodiyalizde Damara Ulaşım Ders Notu
5) Hemodiyalizde Heparinizasyon Ders Notu
6) Hemodiyalizin Akut Komplikasyonları Ders Notu
7) Hemodiyalizin Kronik Komplikasyonları Ders Notu
8) Ara sınav -
9) Hemodiyaliz Hastalarında Enfeksiyon Riski Ders Notu
10) Diyaliz Hastalarında Sıvı Kontrolü Ders Notu
11) Diyaliz Hastalarında Beslenme Ders Notu
12) Diyaliz Hastalarında Psikososyal Sorunlar Ders Notu
13) Periton Diyalizi ve Karşılaşılan Sorunlar, Özel Durumlarda Diyaliz (Gebelerde, Crush Sendromu, İntoksikasyonlar) Ders Notu
14) Genel Tekrar Ders Notu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Akoğlu E. Hemodiyaliz Hemşireliği El Kitabı. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, 2000.
Diğer Kaynaklar: 1. Akoğlu E. Hemodiyaliz Hemşireliği El Kitabı. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, 2000.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar.
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler.
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır.
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır.
6) Takım çalışmasını benimser.
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır.
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır.
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar.
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler.
12) Eğitim etkinliklerini yürütür.
13) Bilimsel araştırmalara katılır.
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. 4
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. 3
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 3
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. 3
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. 3
6) Takım çalışmasını benimser. 5
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. 1
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. 5
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. 2
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 2
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. 2
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. 1
13) Bilimsel araştırmalara katılır. 3
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 100