HMS304 Hasta Hakları ve Malpraktisİstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HMS304
Ders İsmi: Hasta Hakları ve Malpraktis
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin mesleki hataları tanıyarak eğitim ve çalışma yaşantısı sürecinde hasta ve çalışan güvenliğini sağlamasına katkıda bulunmaktır.
Dersin İçeriği: Malpraktis, Kavramsal Çerçeve, Malpraktise Özgü Tanımlar, Hasta Hakları, Sağlık Çalışanı Hakları, Hasta Güvenliği, Sağlık Çalışanı Güvenliği, Kusur ve Sorumluluk, Sağlık Çalışanlarının Hukuki Sorumlulukları, Olay Raporlama, Malpraktis- Komplikasyon Ayrımı, Tıbbi Malpraktis ve Risk Yönetimi, Hemşirelerin Sık Karşılaştıkları Malpraktis Durumları, Mesleki Sorumluluk Sigortası, Örnek Vakalar ve Analizleridir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hasta haklarını ve sağlık çalışanlarının haklarını öğrenebilmeli.
2) Malpraktisin kelime anlamını söyleyebilmeli.
3) Malpraktisin cezai yaptırımlarını sayabilmeli.
4) Hemşirelerin sık karşılaştığı malpraktis durumlarını öğrenebilmeli.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Örnek vakalar ile malpraktis durumunu anlayabilmeli.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Malpraktis kavramsal çerçeve ve tanımlar Ders Notları
2) Malpraktis kavramsal çerçeve ve tanımlar Ders Notları
3) Hasta Hakları Ders Notları
4) Sağlık Çalışanlarının Hakları Ders Notları
5) Hasta Güvenliği Ders Notları
6) Sağlık Çalışanı güvenliği Ders Notları
7) Kusur ve sorumluluk Ders Notları
8) Ara Sınav -
9) Sağlık çalışanlarının hukuki sorumlulukları Ders Notları
10) Olay raporlama Ders Notları
11) Malpraktisin cezai yaptırımları Ders Notları
12) Malpraktis – komplikasyon ayrımı Ders Notları
13) Tıbbi malpraktis ve risk yönetimi, Mesleki sorumluluk sigortası Ders Notları
14) Hemşirelerin sık karşılaştıkları Malpraktis durumları Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Sert G: Hasta Hakları-Uluslararası Belgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yay. İstanbul; 2004.
2.Erdem A, Öncel Ö, Aksoy Ş. Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Kitabevi, 2003.
Diğer Kaynaklar: 1.Sert G: Hasta Hakları-Uluslararası Belgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yay. İstanbul; 2004.
2.Erdem A, Öncel Ö, Aksoy Ş. Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Kitabevi, 2003.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar.
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler.
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır.
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır.
6) Takım çalışmasını benimser.
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır.
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır.
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar.
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler.
12) Eğitim etkinliklerini yürütür.
13) Bilimsel araştırmalara katılır.
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. 4
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. 2
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 1
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. 1
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. 1
6) Takım çalışmasını benimser. 2
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. 4
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. 5
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 4
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. 5
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. 5
13) Bilimsel araştırmalara katılır. 5
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 58