HMS418 Afet Yönetimi ve Afet Hemşireliğiİstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HMS418
Ders İsmi: Afet Yönetimi ve Afet Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Afet tıbbında hemşirelik hizmetleri konusunda öğrencilerin yeterli bilgi ve beceri kazanmalarına katkıda bulunmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders bireyin geçmişte yaşanan afetleri değerlendirmesine, olabilecek diğer afetlerle ilgili öncelikle kendi bireysel farkındalığının kazanılması ve davranışlarına yansımasına, hemşirelik mesleğinin görev bilinci doğrultusunda multidisipliner ve etik çalışma bilgi, beceri ve uygulamaları içerir. Afet ve risk kavramları; afet, risk ve zararlarının azaltılması; afet eğitimleri ve önemi; afetlere hazırlık, afetlere müdahale, afet iyileştirmesi; doğal ve beşeri afetler; afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri; iklim değişikliği ve meteorolojik afetler; Türkiye’de ve dünyada afet zararlarını azaltma çalışmaları; deprem yönetmeliği, afet yönetiminde etkinlik; afet yönetimi döngüsü, afet terminolojisi; afet yönetiminde koordinasyon, acil ve afet koordinasyon merkezleri; afet yönetiminde etik değerler, proje sunumları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Afetin tanımını yapabilmeli ve afetleri sınıflandırabilme.
2) Afet hemşireliğinin, afet yönetimi ve afetlerdeki rolünü tanımlayabilme.
3) Olası bir afetin kriz durumunun nasıl yönetileceği ve organize edileceğini değerlendirebilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Afetlerin sağlık üzerine etkilerini tartışabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Afet hemşireliği uygulamaları hakkında Türkiye ve Dünya uygulamalarını değerlendirebilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kavramsal çerçeve, Afetin tanımı ve sınıflandırılması Ders Notları
2) Dünyada ve Türkiye’de afetler Ders Notları
3) Afet hemşireliği, Afetlerde halk sağlığı hemşireliği Ders Notları
4) Afet yönetimi Ders Notları
5) Afetlerin sağlık üzerine etkileri Ders Notları
6) Afetlerin sağlık üzerine etkileri Ders Notları
7) KBRN (Kimyasal Biyolojik Radyolojik Nükleer) olayları, Temel ilkeler, Dekontaminasyon Ders Notları
8) Ara Sınav -
9) Afetlerde hastane öncesi acil sağlık hizmetleri, Afet triajı Ders Notları
10) Hastane afet planlaması Ders Notları
11) Afetlerde savunmasız dezavantajlı gruplar, yerinden edilmiş insanların ve mültecilerin yönetimi Ders Notları
12) Afet yönetiminde teknoloji ve bilgi sistemleri Ders Notları
13) Afet konulu belgesel gösterimi Ders Notları
14) Genel değerlendirme Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Altıntaş KH, Bayraktar N, Erden Z, Koçer B, Demiröz F. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları; 2013.
2. Kalanlar B. (2017) Afet Hemşireliği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları
3.AFAD, Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü https://aats.afad.gov.tr/
Diğer Kaynaklar: 1. Altıntaş KH, Bayraktar N, Erden Z, Koçer B, Demiröz F. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları; 2013.
2. Kalanlar B. (2017) Afet Hemşireliği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları
3.AFAD, Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü https://aats.afad.gov.tr/

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

Program Kazanımları
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar.
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler.
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır.
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır.
6) Takım çalışmasını benimser.
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır.
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır.
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar.
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler.
12) Eğitim etkinliklerini yürütür.
13) Bilimsel araştırmalara katılır.
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. 4
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. 5
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 5
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. 5
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. 2
6) Takım çalışmasını benimser. 1
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. 4
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. 5
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. 4
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 5
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. 5
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. 2
13) Bilimsel araştırmalara katılır. 5
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 100