ICM120 Mimarlık ve Sanat Tarihiİstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM120
Ders İsmi: Mimarlık ve Sanat Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Fahreddin Fatih Mete
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öncelikle öğrencilere sanat ve mimarlık tarihindeki akımları tanıtmayı amaçlar. Görseller eşliğinde kuramsal bilgilerle desteklenen ders, öğrencinin estetik, koruma, tasarım, kentsel bağlam, toplumsal dinamikler kavramlarıyla tanışmasını hedefler. Öğrenci bu kavramların çağlar boyunca hangi tür değişim ve dönüşümlerden geçtiğini düşünmeye sevkedilir.
Dersin İçeriği: Mimarlığın ve sanat tarihinin tanımı hatırlatıldıktan sonra, Bizans döneminden Aydınlanma Çağı’na mimarinin gelişimine odaklanılır. Mimaride iç-dış birliği, işlevselcilik, kütlesel etki, Eklektisizm’e spontane tepkiler derste işlenen bazı konular arasındadır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sanat ve tasarıma dair evrensel değerleri ve temel ilkeleri sınıflandırabilme.
2) İki ve üç boyutlu kompozisyonlarda bileşenleri ve özelliklerini belirleyebilme becerisi. Plastik sanatların gelişimini kavrayabilme.
3) Kuramsal konulara ilgi geliştirebilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tasarım yöntemleriyle ilgili bilgi ve becerileri dünya mimarlığındaki örnekler üzerinden takip edebilme.
2) Sanat ve mimarlık akımlarına duyarlılık geliştirebilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrenciye müfredatın açıklanması ve Bizans dönemi mimarlık ve sanatı Mimarlıkta Kütlesel Etki Kavramı Ders Föyleri
2) Bizans dönemi mimarlık ve sanatı Gesamtkunswerk kavramı, Sanatlar Arası Birlik kavramının yapıya aksedişi Ders Föyleri
3) Avrupa’da Ortaçağ, Romanesk dönem mimarlığı, Aditif Kompoziyon ve Dışarıdan Okunulabilirlik Kavramı Ders Föyleri
4) Avrupa’da Gotik dönem mimarlığı, siyasal ve toplumsal değişimler, inanç dünyasının değişim ve dönüşümü. Mimaride strüktür. “Sağlamlık”, bir yapı nasıl ayakta durur? Ders Föyleri
5) İtalya’da Rönesans İç-dış ilişkisi ve cephe sorunu “Cephecilik” ne anlama gelir? Ders Föyleri
6) İtalya’da Rönesans dönemi sanatı Ders Föyleri
7) İtalya’da mimarlıkta Manyerizm Ders Föyleri
8) Barok Dönem Mimarlığı ve Sanat Yaratması Bilinçli Kent Teorileri, Mimarlık, sanat ve kent Ders Föyleri
9) Rokoko Ders Föyleri
10) Neoklâsik Mimarlık Ders Föyleri
11) Neoklâsik Mimarlık Ders Föyleri
12) Aydınlanma dönemi ve Rasyonalizm geleneği Anlamı, Örnekleri, 20. Yüzyıl’a yansımaları Ders Föyleri
13) Aydınlanma dönemi ve Rasyonalizm geleneği Anlamı, Örnekleri, 20. Yüzyıl’a yansımaları Ders Föyleri
14) Eklektisizm’e spontane reaksiyonlar Ders Föyleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Özer, Bülent, 1993. Yorumlar. Yem Yayın, İstanbul

Roth, Leland, 2000. Mimarlığın Öyküsü. Kabalcı, İstanbul

Davies, Colin, 2011. Thinking about architecture. Laurence King Pub., China

Bugler, Caroline; Kramer, Ann; Weeks, Marcus; Whatley, Maud; Zaczek, Iain, 2017. Sanat Kitabı. Alfa, İstanbul

Zevi, Bruno, 2015. Mimarlığı Görebilmek. Daimon, İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

Program Kazanımları
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme.
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme.
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme.
4) Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme.
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme.
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme.
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme.
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme.
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme.
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme.
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme.
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme.
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında gerekli, düşünsel, bilimsel, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olabilme. 5
2) Disiplinler arası ortak çalışabilme. 4
3) Tasarım problemi oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetebilme. 2
4) Tasarım alanındaki estetik, sanat, strüktür ve teknik bilgi birikimini bütünleşik bir iç mekân ve çevre tasarım sürecinde birleştirip uygulayabilme. 2
5) Ulusal ve uluslararası mimari yaklaşımları ve örnekleri karşılaştırabilme. 5
6) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. 2
7) Tasarımda erişilebilirlik, güvenlik, çevresel koşullar ve sürdürülebilirlik unsurlarını dikkate alabilme. 2
8) İki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme. 2
9) Yapı bilimleri ve teknolojileri konusunda yetkinlik, tasarım alanındaki teknik bilgileri kullanabilme. 2
10) İşlev-form-renk-ışık-malzeme faktörlerini içmimari tasarımda kullanabilme. 3
11) Güncel yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi olabilme. 5
12) Tarihi çevre koruma ve restorasyon konularında yetkin olabilme. 4
13) İnsan-mobilya-mekan-çevre ilişkilerini tasarıma uyarlayabilme. 2
14) Edindiği kuramsal, teknik ve estetik bilgilerle özgün tasarım dilini oluşturabilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 2 30 60
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 120