Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI463 | ||||||||
Ders İsmi: | Ergenlik Psikolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. Elif Balıkçı | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders bireylerin çocukluktan yetişkinliğe geçiş dönemi olan ergenlik sürecinde yaşadıkları biyolojik, bilişsel, duygusal ve sosyal değişimleri anlamayı amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Biyolojik ve fiziksel değişimler, bilişsel-duygusal-sosyal gelişim, ergenlikte riskli davranışlar, kültürel ve sosyal faktörler gibi konularla ergenlik döneminin tanımı ve genel özelliklerini içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ergenlik Döneminin Tanımı ve Genel Özellikleri | Ders kitabı Slaytlar |
2) | Ergenlikteki hormonal ve fiziksel değişimlerin psikolojik etkileri | Ders kitabı Slaytlar |
3) | Freud'un psikoseksüel gelişim teorisiyle ergenlikte kimlik gelişimi | Ders kitabı Slaytlar |
4) | Piaget’nin “Soyut İşlemler” dönemi ile ergenlikte bilişsel gelişim | Ders kitabı Slaytlar |
5) | Psikososyal gelişimde kimlik arayışı ve kimlik gelişimi (Erik Erikson'un Kimlik ve. Rol Karmaşası evresi) | Ders kitabı Slaytlar |
6) | Aile ilişkileri: Ergenlerin ebeveynlerle olan ilişkileri ve çatışma | Ders kitabı Slaytlar |
7) | Arkadaşlık ve akran grupları: Akran baskısı ve sosyal çevrenin etkisi | Ders kitabı Slaytlar |
8) | Romantik ilişkiler ve cinsellik: Ergenlik döneminde cinsel kimlik, flört ve romantik ilişkilerin gelişimi | Ders kitabı Slaytlar |
9) | Ergenlikte görülen riskli davranışlar, psikopatolojik sorunlar ve okul problemleri | Ders kitabı Slaytlar |
10) | Kültürel normlar, aile yapıları ve sosyal sınıfların ergenlik üzerindeki etkisi | Ders kitabı Slaytlar |
11) | Ergenlerde görülen psikolojik sorunlara müdahale yöntemleri | Ders kitabı Slaytlar |
12) | Sosyal medya ve dijital çağın ergenler üzerindeki etkisi | Ders kitabı Slaytlar |
13) | Ergen psikolojisi alanında güncel araştırma ve uygulamalar | Ders kitabı Slaytlar |
14) | Ergenlikten Yetişkinliğe Geçiş | Ders kitabı Slaytlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Slaytları. Kaynak Kitaplar: Dolgin, K. G. (2014). Ergenlik psikolojisi: Gelişim, ilişkiler ve kültür. İstanbul: Kaknüs. Gander M. J. Ve H. W. Gardiner(2010). “Çocuk ve Ergen Gelişimi”, Yayıma Haz.: Bekir Onur, Ankara: İmge Kitapevi. |
Diğer Kaynaklar: | Slides. Source Books: Dolgin, K. G. (2014). Ergenlik psikolojisi: Gelişim, ilişkiler ve kültür. İstanbul: Kaknüs. Gander M. J. Ve H. W. Gardiner(2010). “Çocuk ve Ergen Gelişimi”, Yayıma Haz.: Bekir Onur, Ankara: İmge Kitapevi. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir. | ||||||||||||||||||
2) Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
3) Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir. | ||||||||||||||||||
4) Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
5) Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
6) Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir. | ||||||||||||||||||
7) Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir. | ||||||||||||||||||
8) Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir. | ||||||||||||||||||
9) Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||||
10) Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır. | ||||||||||||||||||
11) Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır. | ||||||||||||||||||
12) Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür. | ||||||||||||||||||
13) Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir. | ||||||||||||||||||
14) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder. | ||||||||||||||||||
15) Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır. | ||||||||||||||||||
16) Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir. | ||||||||||||||||||
17) İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür. | ||||||||||||||||||
18) Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır. | ||||||||||||||||||
19) Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir. | |
2) | Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir. | |
3) | Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir. | |
4) | Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir. | |
5) | Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir. | |
6) | Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir. | |
7) | Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir. | |
8) | Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir. | |
9) | Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir. | |
10) | Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır. | |
11) | Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır. | |
12) | Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür. | |
13) | Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir. | |
14) | Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder. | |
15) | Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır. | |
16) | Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir. | |
17) | İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür. | |
18) | Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır. | |
19) | Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Ödevler | 4 | 4 | 16 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 120 |