Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HMS118 | ||||||||
Ders İsmi: | Hemşirelikte Etik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Geçmişten günümüze hemşirelik mesleğinin gelişim sürecinin gözden geçirilmesi ve etik ilkeler doğrultusunda davranış kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Hemşireliğin meslekleşme süreci, hemşirelikte temel kavramlar, rol, görev, yetki ve sorumluluklar, haklar, yasalar, etik karar verme, etik ilkeler, etik sorunlar, hemşirelikte öncüler ve hemşireliğe yönelik kuruluşlarla ilgili bilgileri kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Etik, Ahlak ve Deontoloji Kavramları | Ünsal, A.: Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2021. Erhan Şentürk, S.: Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. Velioğlu, P., Babadağ, K.: Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:562, ETAM A.Ş. Web-Ofset Tesisleri, Eskişehir, 1992. Yıldırım, N.: Savaşlardan Modern Hastanelere Türkiye’de Hemşirelik Tarihi. Vehbi Koç Vakfı Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 2014. |
2) | Meslek Olarak Hemşirelik | Acaroğlu, R., Kaya, H., Büyükyılmaz, F., Özakgül, A., Turan, N.: Hemşirelikte Etik Ders Kitabı. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, Online Fotokopi. Yıldırım, N.: Savaşlardan Modern Hastanelere Türkiye’de Hemşirelik Tarihi. Vehbi Koç Vakfı Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 2014. |
3) | Dünyada ve Türkiye’de Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi | Yıldırım, N.: Savaşlardan Modern Hastanelere Türkiye’de Hemşirelik Tarihi. Vehbi Koç Vakfı Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 2014. |
4) | Hemşireliğin Temel Kavramları | Kara Kaşıkçı, M., Akın, E.: Temel Hemşirelik. İstanbul Tıp Kitabevleri, 1. Baskı, İstanbul, 2021. |
5) | Hemşireliğin Rol, Görev, Yetki ve Sorumlulukları | Kara Kaşıkçı, M., Akın, E.: Temel Hemşirelik. İstanbul Tıp Kitabevleri, 1. Baskı, İstanbul, 2021. |
6) | Hemşirelik Felsefesi | Yıldırım Keskin, A.: Hemşirelikte Etik Yaklaşımlar. Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2020. Burkhardt, M.A., Nathaniel, A.K. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N. Bahçecik, Ü. Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, İstanbul, 2013. Velioğlu, P., Babadağ, K.: Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:562, ETAM A.Ş. Web-Ofset Tesisleri, Eskişehir, 1992. |
7) | Hemşirelikte Profesyonel Değerler | Kara Kaşıkçı, M., Akın, E.: Temel Hemşirelik. İstanbul Tıp Kitabevleri, 1. Baskı, İstanbul, 2021. Göçmen Baykara, Z.: Hemşirelik ve Etik. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri İçin Meslek Etiği Dizisi:2, Birinci Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2022. |
8) | Hemşireliğin Yasal Yönleri | Erhan Şentürk, S.: Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. Acaroğlu, R., Kaya, H., Büyükyılmaz, F., Özakgül, A., Turan, N.: Hemşirelikte Etik Ders Kitabı. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, Online Fotokopi. |
9) | ARA SINAV, Hasta/Çalışan Hak ve Sorumlulukları | Velioğlu, P., Babadağ, K.: Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:562, ETAM A.Ş. Web-Ofset Tesisleri, Eskişehir, 1992. |
10) | Hemşirelikte Etik Karar Verme, Etik Kodlar, İlke ve Sorumluluklar | Ünsal, A.: Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2021. Erhan Şentürk, S.: Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. Göçmen Baykara, Z.: Hemşirelik ve Etik. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri İçin Meslek Etiği Dizisi:2, Birinci Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2022. |
11) | Etik Kurullar | Acaroğlu, R., Kaya, H., Büyükyılmaz, F., Özakgül, A., Turan, N.: Hemşirelikte Etik Ders Kitabı. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, Online Fotokopi. Ünsal, A.: Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2021. |
12) | Sık Karşılaşılan Etik Sorunlar, Vaka Tartışmaları ve Etik Değerlendirme | Terakye, G., Ocakçı, A.F.: Etik Konulardan Seçmeler. İstanbul Tıp Kitabevi, 1. Baskı, İstanbul, 2013. |
13) | Dünyada ve Türkiye’de Hemşireliğin Öncüleri | Yıldırım, N.: Savaşlardan Modern Hastanelere Türkiye’de Hemşirelik Tarihi. Vehbi Koç Vakfı Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 2014. |
14) | Hemşirelik ve Hemşirelikle İlgili Uluslararası ve Ulusal Kuruluşlar | Erhan Şentürk, S.: Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Dedik, T.: Hemşirelikte Etik Ders Notları, İstanbul, 2022. 2. https://www.thder.org.tr/hemsireler-icin-etik-ilke-ve-sorumluluklar. Türk Hemşireler Derneği, Ankara, 2009 (Erişim Tarihi: 07.08.2022). 3. Ünsal, A.: Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2021. 4. Yıldırım Keskin, A.: Hemşirelikte Etik Yaklaşımlar. Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2020. 5. Erhan Şentürk, S.: Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Dedik, T.: Hemşirelikte Etik Ders Notları, İstanbul, 2022. 2. https://www.thder.org.tr/hemsireler-icin-etik-ilke-ve-sorumluluklar. Türk Hemşireler Derneği, Ankara, 2009 (Erişim Tarihi: 07.08.2022). 3. Ünsal, A.: Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2021. 4. Yıldırım Keskin, A.: Hemşirelikte Etik Yaklaşımlar. Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2020. 5. Erhan Şentürk, S.: Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. | |||||||||||||
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. | |||||||||||||
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. | |||||||||||||
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. | |||||||||||||
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. | |||||||||||||
6) Takım çalışmasını benimser. | |||||||||||||
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. | |||||||||||||
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. | |||||||||||||
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. | |||||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | |||||||||||||
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. | |||||||||||||
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. | |||||||||||||
13) Bilimsel araştırmalara katılır. | |||||||||||||
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. | 5 |
2) | Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. | 5 |
3) | Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. | 5 |
4) | Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. | 5 |
5) | Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. | 5 |
6) | Takım çalışmasını benimser. | 5 |
7) | Etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
8) | Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. | 5 |
9) | Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. | 5 |
10) | Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | 5 |
11) | Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. | 5 |
12) | Eğitim etkinliklerini yürütür. | 5 |
13) | Bilimsel araştırmalara katılır. | 5 |
14) | Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. | 5 |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Sosyal Faaliyet | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 1 | 45 | 45 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 75 |