HMS118 Hemşirelikte Etik İstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HMS118
Ders İsmi: Hemşirelikte Etik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Geçmişten günümüze hemşirelik mesleğinin gelişim sürecinin gözden geçirilmesi ve etik ilkeler doğrultusunda davranış kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Hemşireliğin meslekleşme süreci, hemşirelikte temel kavramlar, rol, görev, yetki ve sorumluluklar, haklar, yasalar, etik karar verme, etik ilkeler, etik sorunlar, hemşirelikte öncüler ve hemşireliğe yönelik kuruluşlarla ilgili bilgileri kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hemşirelik mesleğinde etik, ahlak ve deontoloji kavramlarını tanımlar. İlk çağlardan günümüze kadar hasta bakım işlevlerini açıklar. Modern hemşireliğin kuruluşunu açıklar. Hemşireliğin rol, görev, yetki ve sorumluluklarını kavrar. Yasal sorumlulukları açıklar. Mesleğin geçmişi ile geleceği arasında bağlantı kurar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Hemşireliğin meslekleşme sürecini değerlendirir. İnsan, sağlık, hasta ve kendi haklarını savunur. Sağlık hizmetinin sunumunda etik ilkelerin yerini ve önemini kavrar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sağlık alanında etik sorun oluşturan durumları analiz eder. Hemşirelikle ilgili etik kod, ilke ve sorumlulukları sıralar. Etik kurulların yapısını ve görevlerini inceler. Hemşirelikle ilgili etik kod, ilke ve sorumlulukları sıralar. Etik sorunlarda etik karar verme sürecini sağlıklı/hasta bireylere uygular.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Etik, Ahlak ve Deontoloji Kavramları Ünsal, A.: Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2021. Erhan Şentürk, S.: Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. Velioğlu, P., Babadağ, K.: Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:562, ETAM A.Ş. Web-Ofset Tesisleri, Eskişehir, 1992. Yıldırım, N.: Savaşlardan Modern Hastanelere Türkiye’de Hemşirelik Tarihi. Vehbi Koç Vakfı Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 2014.
2) Meslek Olarak Hemşirelik Acaroğlu, R., Kaya, H., Büyükyılmaz, F., Özakgül, A., Turan, N.: Hemşirelikte Etik Ders Kitabı. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, Online Fotokopi. Yıldırım, N.: Savaşlardan Modern Hastanelere Türkiye’de Hemşirelik Tarihi. Vehbi Koç Vakfı Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 2014.
3) Dünyada ve Türkiye’de Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi Yıldırım, N.: Savaşlardan Modern Hastanelere Türkiye’de Hemşirelik Tarihi. Vehbi Koç Vakfı Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 2014.
4) Hemşireliğin Temel Kavramları Kara Kaşıkçı, M., Akın, E.: Temel Hemşirelik. İstanbul Tıp Kitabevleri, 1. Baskı, İstanbul, 2021.
5) Hemşireliğin Rol, Görev, Yetki ve Sorumlulukları Kara Kaşıkçı, M., Akın, E.: Temel Hemşirelik. İstanbul Tıp Kitabevleri, 1. Baskı, İstanbul, 2021.
6) Hemşirelik Felsefesi Yıldırım Keskin, A.: Hemşirelikte Etik Yaklaşımlar. Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2020. Burkhardt, M.A., Nathaniel, A.K. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, N. Bahçecik, Ü. Karabacak, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, İstanbul, 2013. Velioğlu, P., Babadağ, K.: Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:562, ETAM A.Ş. Web-Ofset Tesisleri, Eskişehir, 1992.
7) Hemşirelikte Profesyonel Değerler Kara Kaşıkçı, M., Akın, E.: Temel Hemşirelik. İstanbul Tıp Kitabevleri, 1. Baskı, İstanbul, 2021. Göçmen Baykara, Z.: Hemşirelik ve Etik. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri İçin Meslek Etiği Dizisi:2, Birinci Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2022.
8) Hemşireliğin Yasal Yönleri Erhan Şentürk, S.: Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. Acaroğlu, R., Kaya, H., Büyükyılmaz, F., Özakgül, A., Turan, N.: Hemşirelikte Etik Ders Kitabı. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, Online Fotokopi.
9) ARA SINAV, Hasta/Çalışan Hak ve Sorumlulukları Velioğlu, P., Babadağ, K.: Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:562, ETAM A.Ş. Web-Ofset Tesisleri, Eskişehir, 1992.
10) Hemşirelikte Etik Karar Verme, Etik Kodlar, İlke ve Sorumluluklar Ünsal, A.: Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2021. Erhan Şentürk, S.: Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013. Göçmen Baykara, Z.: Hemşirelik ve Etik. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri İçin Meslek Etiği Dizisi:2, Birinci Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2022.
11) Etik Kurullar Acaroğlu, R., Kaya, H., Büyükyılmaz, F., Özakgül, A., Turan, N.: Hemşirelikte Etik Ders Kitabı. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, Online Fotokopi. Ünsal, A.: Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2021.
12) Sık Karşılaşılan Etik Sorunlar, Vaka Tartışmaları ve Etik Değerlendirme Terakye, G., Ocakçı, A.F.: Etik Konulardan Seçmeler. İstanbul Tıp Kitabevi, 1. Baskı, İstanbul, 2013.
13) Dünyada ve Türkiye’de Hemşireliğin Öncüleri Yıldırım, N.: Savaşlardan Modern Hastanelere Türkiye’de Hemşirelik Tarihi. Vehbi Koç Vakfı Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 2014.
14) Hemşirelik ve Hemşirelikle İlgili Uluslararası ve Ulusal Kuruluşlar Erhan Şentürk, S.: Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Dedik, T.: Hemşirelikte Etik Ders Notları, İstanbul, 2022.
2. https://www.thder.org.tr/hemsireler-icin-etik-ilke-ve-sorumluluklar. Türk Hemşireler Derneği, Ankara, 2009 (Erişim Tarihi: 07.08.2022).
3. Ünsal, A.: Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2021.
4. Yıldırım Keskin, A.: Hemşirelikte Etik Yaklaşımlar. Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2020.
5. Erhan Şentürk, S.: Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013.
Diğer Kaynaklar: 1. Dedik, T.: Hemşirelikte Etik Ders Notları, İstanbul, 2022.
2. https://www.thder.org.tr/hemsireler-icin-etik-ilke-ve-sorumluluklar. Türk Hemşireler Derneği, Ankara, 2009 (Erişim Tarihi: 07.08.2022).
3. Ünsal, A.: Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2021.
4. Yıldırım Keskin, A.: Hemşirelikte Etik Yaklaşımlar. Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2020.
5. Erhan Şentürk, S.: Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2013.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar.
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler.
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır.
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır.
6) Takım çalışmasını benimser.
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır.
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır.
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar.
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler.
12) Eğitim etkinliklerini yürütür.
13) Bilimsel araştırmalara katılır.
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. 5
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. 5
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 5
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. 5
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. 5
6) Takım çalışmasını benimser. 5
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. 5
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. 5
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 5
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. 5
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. 5
13) Bilimsel araştırmalara katılır. 5
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Sosyal Faaliyet
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 45 45
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 75