HIST101 Principles of Ataturk and History of Turkish Revolution Iİstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar Diş Hekimliği (İngilizce)Öğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diş Hekimliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIST101
Ders İsmi: Principles of Ataturk and History of Turkish Revolution I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. BORAY SOYDAN
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrenciye, Türk İnkılabı’nı zorunlu kılan tarihsel koşulları, Anadolu'nun işgaline karşı ortaya çıkan Mustafa Kemal Paşa liderliğindeki direniş hareketini ve bu hareketin askeri, siyasi ve diplomatik boyutlarına ilişkin temel bir formasyon kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde yapılan ıslahatların başarısızlığının nedenleri ile bunların Atatürk dönemindeki inkılâplara etkisi örneklerle açıklanmalıdır.
Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde devleti kurtarma adına ortaya atılan ideolojilerden Türkçülük, İslamcılık, Osmanlıcılık, Garpçılık (Batıcılık), Sosyalizm gibi akımlar tanıtılmalı, Kurtuluş Savaşı’nın; Mustafa Kemal tarafından işgalleri bitirmek, ulusal-halk egemenliğine dayalı bir devlet kurma süreci olarak yönetildiği işlenmelidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Islahat, İhtilal, İnkılâp gibi kavramları açıklayarak Osmanlı Devleti döneminde yapılan ıslahatları gerekçeleri ve sonuçları ile öğrenir.
2) Osmanlı Devleti’nin gerilemesinin nedenlerini kavrar ve Batı’daki gelişmeler çerçevesinde değerlendirme yapar.
3) Osmanlı Devleti’nin son yüzyılındaki önemli toprak kayıplarını simgeleyen Trablusgarp, Balkan Savaşları ve I. Dünya Savaşı'nın nedenlerini ve sonuçlarını kavrar.
4) İşgallere karşı Saray ve Hükümet ile Anadolu halkının bakışı hakkında bilgi sahibi olur ve bu konuda karşılaştırma yapar.
5) Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’dan Ankara’ya uzanan Ulusal Bağımsızlık Savaşı'nın örgütlenme faaliyetlerini kavrar.
6) Misak-ı Milli’nin bugün halen niçin önemli ve vazgeçilmez bir belge olduğu hakkında değerlendirme yapar.
7) TBMM’nin açılmasının hem demokrasi hem de yeni bir devletin kurulması açısından ne anlama geldiğini ifade eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Osmanlı Devleti’nin son yüzyılındaki yeniliklerle, Atatürk dönemi devrimleri arasında karşılaştırma yapar.
2) Osmanlı Devleti’nin son yıllarında gündeme gelen fikir akımlarını öğrenir ve bu akımlar arasında karşılaştırma yapar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Amaçları Temel Kavramlar
2) Osmanlı Devleti’nin Siyasal ve Toplumsal Yapısı Osmanlı Devleti’nin Yıkılışına Neden Olan İç ve Dış Nedenler
3) Osmanlı’da İlk Reform Girişimleri III. Selim ve II. Mahmut Yenileşmeleri
4) Tanzimat Fermanı’nın İlanı ve Tanzimat Dönemi Yenileşmeleri Islahat Fermanı ve Siyasal Olaylar
5) Yeni Osmanlılar I. Meşrutiyet’in İlanına Giden Süreç
6) II. Abdülhamid’in Tahta Çıkışı Kanun-i Esasi’nin İlanı
7) II. Abdülhamid Dönemi ve Yenileşmeler İttihat ve Terakki Cemiyeti
8) II. Meşrutiyet’in İlanı İttihat ve Terakki Cemiyeti İktidarı
9) II. Meşrutiyet’in Fikir Hareketleri Trablusgarp ve Balkan Savaşları
10) I. Dünya Savaşı’nın Nedenleri Osmanlı Devleti’nin Savaştığı Cepheler
11) Mondros Mütarekesi – Şark Meselesi Mütareke Dönemi Cemiyetleri
12) Mustafa Kemal’in Samsun’a Çıkışı
13) Milli Mücadele Dönemi Kongreleri
14) Mustafa Kemal’in Ankara’ya Geçişi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Fatma ACUN – Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi – Siyasal Kitabevi
• Ayten SEZER ARIĞ – Türk İnkılap Tarihi ve Atatürk – Siyasal Kitabevi
• Temuçin Faik ERTAN - Başlangıcından Günümüze Türkiye Cumhuriyeti Tarihi - Siyasal Kitabevi

ATATÜRK, Mustafa Kemal, Nutuk, (3 C.), 11. Basım, Çağdaş Yayınları, İstanbul, 1982.
AKŞİN, Sina, İstanbul Hükümetleri ve Milli Mücadele, (2C), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 2004.
AKŞİN, Sina, Jön Türkler ve İttihat ve Terakki, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1987.
ARMAOĞLU, Fahir, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi 1914-1980, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 2004.
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Ankuzem Yayınları, Ankara, 2009.
GÖKBİLGİN, M. Tayyib, Milli Mücadele Başlarken Mondros Mütarekesinden Sivas Kongresine, (2C), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1959.
GÜNEŞ, İhsan, Birinci Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Düşünsel Yapısı, Eskişehir, 1985.
KIRÇAK, Çağlar, Meşrutiyetten Günümüze Gericilik, (2 C) Basım, İmge Kitabevi, Ankara, 1994.
MERAY, Seha L – OLCAY, Osman, Osmanlı İmparatorluğunun Çöküş Belgeleri (Mondros Bırakışması, Sevr Antlaşması, İlgili Belgeler), Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara, 1977.
OLCAY, Osman, Sevres Andlaşmasına Doğru (Çeşitli Konferans ve Toplantıların Tutanakları ve Bunlara İlişkin Belgeler), Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara, 1981.
ORBAY, Rauf, Cehennem Değirmeni Siyasi Hatıralarım, I, Emre Yayınları, İstanbul, 1993.
ÖZTOPRAK, İzzet, Türk ve Batı Kamuoyunda Milli Mücadele, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1989.
RENOUVIN, Pıerre, Birinci Dünya Savaşı 1914-1918, 3. Basım, Çeviren: Adnan Cemgil, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1982.
SELEK, Sabahattin, Anadolu İhtilali, (2C), 8. Basım, Kastaş AŞ Yayınları, İstanbul, 1987.
SONYEL, Salahi R, Türk Kurtuluş Savaşı ve Dış Politika I Mondros Bırakışmasından Büyük Millet Meclisi’nin Açılışına Kadar, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1973.
ŞAPOLYO, Enver Behnan, Kemal Atatürk ve Milli Mücadele Tarihi, Rafet Zaimler Yayınevi, 3. Basım, İstanbul, 1958.
TAÇALAN, Nurdoğan, Ege’de Kurtuluş Savaşı Başlarken, Milliyet Yayınları, 1970 TANSEL, Selahattin, Mondros’tan Mudanya’ya Kadar, (4 C), 3. Basım, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1991.
Tarih 4 Türkiye Cumhuriyeti, Maarif Vekâleti Yayınları, İstanbul, 1931.
TBMM Gizli Celse Zabıtları.
TBMM Zabıt Ceridesi.
TEVETOĞLU, Fethi, Milli Mücadele Yıllarındaki Kuruluşlar, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1988.
TUNAYA, Tarık Zafer, Türkiye’de Siyasi Partiler 1859-1952, 2. Basım, İstanbul, 1995.
TURAN, Şerafettin, Mustafa Kemal Atatürk Kendine Özgü Bir Yaşam ve Kişilik, Bilgi Yayınevi, Ankara, 2004.
TURAN, Şerafettin, Türk Devrim Tarihi I-II- III-IV-V, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1991, 1999.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

6

7

8

9

3

4

Program Kazanımları
1) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir, meslek yaşamı boyunca, diş hekimliği ile ilgili bilimsel yayınları takip eder ve mesleki pratiğine uygular.
2) Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır.
3) Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve bu bilgileri sentez ederek mesleki uygulamalarında kullanır.
4) Diş hekimliği alanı ile ilgili çalışmalarda proje üretir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir.
5) Diş hekimliği bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, bu uygulamalar sırasında öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir.
6) Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur.
7) Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
8) Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta ile iyi iletişim kurar, toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta için en uygun tedaviyi önerir, etik ve kanuni sorumluluklarını göz önünde bulundurarak uygun tedaviyi gerçekleştirir, bu tedavilerle ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır.
9) Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar.
10) Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında öğrendiği bu çağdaş bilgileri kullanır.
11) Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir, meslek yaşamı boyunca, diş hekimliği ile ilgili bilimsel yayınları takip eder ve mesleki pratiğine uygular.
2) Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır.
3) Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve bu bilgileri sentez ederek mesleki uygulamalarında kullanır.
4) Diş hekimliği alanı ile ilgili çalışmalarda proje üretir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir. 1
5) Diş hekimliği bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, bu uygulamalar sırasında öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir. 1
6) Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur.
7) Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 5
8) Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta ile iyi iletişim kurar, toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta için en uygun tedaviyi önerir, etik ve kanuni sorumluluklarını göz önünde bulundurarak uygun tedaviyi gerçekleştirir, bu tedavilerle ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır. 2
9) Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar. 5
10) Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında öğrendiği bu çağdaş bilgileri kullanır.
11) Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Ödevler 6 12
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 44