Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI219 | ||||||||
Ders İsmi: | Görüşme İlke ve Teknikleri I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Hatice Büşra ERDOĞAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi ESRA ATASOY SUBAŞI |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste psikolojik danışmada kullanılan ilke ve tekniklerin etik ilkeler doğrultusunda nasıl uygulanacağının öğretilmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Psikolojik danışmaya yönelik temel kavram ve becerilere yönelik bilgileri içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, Ders İzlencesinin Açıklanması | Slaytlar |
2) | Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri | Slaytlar |
3) | Terapötik Beceriler ve Koşullar | Slaytlar |
4) | Danışanla İlk İlişkinin Kurulması ve İletişim | Slaytlar |
5) | Danışan Sorunlarını Değerlendirme | Slaytlar |
6) | Psikolojik Danışmada Amaç oluşturma | Slaytlar |
7) | Strateji Belirleme ve Müdahale Seçme | Slaytlar |
8) | Duygular İle İlgili Müdahaleler | Slaytlar |
9) | Bilişsel Müdahaleler | Slaytlar |
10) | Davranışçı Müdahaleler | Slaytlar |
11) | Davranışçı Müdahaleler II | Slaytlar |
12) | Sistemik Müdahaleler | Slaytlar |
13) | Çözüm Odaklı Kısa Süreli Terapi Müdahaleler | Slaytlar |
14) | Genel tekrar | Slaytlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Slaytlar Slides |
Diğer Kaynaklar: | Ders Kitapları 1. Harold Hackney ve Sherry Cormier (2010). Psikolojik Danışma İlke Ve Teknikleri: Psikolojik Yardım El Kitabı, Çev.: Tuncay Ergene, Seher Aydemir Sevim. Mentis Yayınları. 2. Gerard Egan (2014). Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık. 3. Nilüfer Voltan-Acar (2015). Yeniden Terapötik İletişim. İstanbul: Nobel Akademi 4. Harold Hackney, Sherry Cormier (2014). Psikolojik Danışma – Stratejiler ve Müdahaleler. Ankara: PEGEM Akademi. Ek Kaynaklar 5. Ali Eryılmaz ve Tansu Mutlu (2016). Kuramdan Uygulamaya Bireyle Psikolojik Danışma. Ankara: Anı Yayıncılık 6. Türkçapar, M. H. (2018). Bilişsel davranışçı terapi: Temel ilkeler ve uygulama (11. Baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık, Hill, C. E., & O’Brien, K. M. (1999). 7. Helping skills: Facilitating exploration, insight, and action. Washington: APA, Ivey, A. E., & Ivey, M. B. (1999). 8. Intentional interviewing & counseling: Facilitating client development in a multicultural society (4th Ed.). Pasific Grove, CA: Brooks/Cole, Okun, B. F. (2002). 9. Effective Helping: Interviewing and counseling techniques (6th Ed.). Pasific Grove, CA: Brooks/Cole. Course Books 1. Harold Hackney ve Sherry Cormier (2010). Psikolojik Danışma İlke Ve Teknikleri: Psikolojik Yardım El Kitabı, Çev.: Tuncay Ergene, Seher Aydemir Sevim. Mentis Yayınları. 2. Gerard Egan (2014). Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık. 3. Nilüfer Voltan-Acar (2015). Yeniden Terapötik İletişim. İstanbul: Nobel Akademi 4. Harold Hackney, Sherry Cormier (2014). Psikolojik Danışma – Stratejiler ve Müdahaleler. Ankara: PEGEM Akademi. Additional Materials 5. Ali Eryılmaz ve Tansu Mutlu (2016). Kuramdan Uygulamaya Bireyle Psikolojik Danışma. Ankara: Anı Yayıncılık 6. Türkçapar, M. H. (2018). Bilişsel davranışçı terapi: Temel ilkeler ve uygulama (11. Baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık, Hill, C. E., & O’Brien, K. M. (1999). 7. Helping skills: Facilitating exploration, insight, and action. Washington: APA, Ivey, A. E., & Ivey, M. B. (1999). 8. Intentional interviewing & counseling: Facilitating client development in a multicultural society (4th Ed.). Pasific Grove, CA: Brooks/Cole, Okun, B. F. (2002). 9. Effective Helping: Interviewing and counseling techniques (6th Ed.). Pasific Grove, CA: Brooks/Cole. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir. | ||||||||||||||||||
2) Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
3) Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir. | ||||||||||||||||||
4) Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
5) Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
6) Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir. | ||||||||||||||||||
7) Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir. | ||||||||||||||||||
8) Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir. | ||||||||||||||||||
9) Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||||
10) Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır. | ||||||||||||||||||
11) Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır. | ||||||||||||||||||
12) Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür. | ||||||||||||||||||
13) Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir. | ||||||||||||||||||
14) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder. | ||||||||||||||||||
15) Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır. | ||||||||||||||||||
16) Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir. | ||||||||||||||||||
17) İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür. | ||||||||||||||||||
18) Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır. | ||||||||||||||||||
19) Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir. | 3 |
2) | Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
3) | Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir. | 5 |
4) | Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir. | 5 |
5) | Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
6) | Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir. | 1 |
7) | Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir. | 2 |
8) | Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir. | 5 |
9) | Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir. | 5 |
10) | Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır. | 5 |
11) | Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır. | 5 |
12) | Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür. | 4 |
13) | Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir. | 5 |
14) | Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder. | 5 |
15) | Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır. | 4 |
16) | Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir. | 5 |
17) | İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür. | 4 |
18) | Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır. | 5 |
19) | Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir. | 5 |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 90 |
Ara Sınavlar | 7 | 15 |
Final | 7 | 15 |
Toplam İş Yükü | 150 |