YBS304 Tahmin Yöntemleriİstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar Yönetim Bilişim SistemleriÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yönetim Bilişim Sistemleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YBS304
Ders İsmi: Tahmin Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Elif Habip
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste farklı talep koşulları altında, uygun tahmin yönteminin seçilmesi, tahmin hatalarının kestirilmesi ve tahmin üretim planlama ilişkilerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. Öğrenciler bu derste zaman serisi ve zaman serisi tahminleme yöntemleri konusunda bilgi sahibi olacaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste zaman serisi ve zaman serisi tahminleme yöntemleri ve gerekli araçlar konusunda bilgi sahibi olacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tahmin hatasının hesaplanmasını sağlayabilir.
2) Tahmin hipotezlerini kurup analiz edebilir.
3) Farklı araçlarla (SPSS vb.) tahmin analizlerini yapıp, gerekli dokümantasyonları hazırlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Mevsimsel talep durumu tahmin yöntemlerini öğrenir
Alana Özgü Yetkinlik
1) Artan ve azalan talep durumu tahmin yöntemlerini anlar
2) Mevcut değişkenleri değerlendirerek geleceğe yönelik tahminde bulunabilir
3) Değişkenler arasındaki ilişkinin şekil ve yönünü tespit edebilir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Zaman Serisi ve Talep Tahmini Nedir? PPT Belgeler, Ders Kitapları
2) Tahminin İşletmeler için Önemi PPT Belgeler, Ders Kitapları
3) Kalitatif Tahmin Yöntemleri PPT Belgeler, Ders Kitapları
4) Delphi Metodu PPT Belgeler, Ders Kitapları
5) Kantitatif Tahmin Yöntemleri PPT Belgeler, Ders Kitapları
6) Durağan Talep Yöntemleri PPT Belgeler, Ders Kitapları
7) Durağan Talep Yöntemleri PPT Belgeler, Ders Kitapları
8) Ara sınav
9) Artan ve Azalan Talep Yöntemleri PPT Belgeler, Ders Kitapları
10) Mevsimsel Talep Yöntemleri PPT Belgeler, Ders Kitapları
11) Mevsimsel Etki ve Trend İçeren Tahminler PPT Belgeler, Ders Kitapları
12) Tahmin Hatasının Ölçümü PPT Belgeler, Ders Kitapları
13) İzleme Sinyali PPT Belgeler, Ders Kitapları
14) ARIMA Modelleri PPT Belgeler, Ders Kitapları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: PPT Dosyalar
Diğer Kaynaklar: Çekerol, G. S. & Ulukan, A. (2012). Kantitatif Tahmin Yöntemleri. Nisan Yayınları.
Yenersoy, G. (2015). Üretim Planlama ve Kontrol. Papatya Yayıncılık.
Sevüktekin, M. & Nargeleçekenler, M. (2006). Ekonometrik Zaman Serisi Analizi: E-Views Uygulamalı. Nobel Akademik Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

5

2

4

6

7

Program Kazanımları
1) İşletmenin farklı alanlarıyla ilgili kavram ve teorileri kurumlarla ilintili problemleri çözmek için kullanmak.
2) İşletmenin yöneticileri olarak uygun analitik ve nicel teknikleri kullanarak kararlar almak
3) Bilgi teknolojileri uygulamalarında yaratıcılığı ve yeniliği geliştirecek stratejiler üretmek ve analiz etmek.
4) İş gereksinimlerini desteklemek için donanım ve yazılım bileşenlerinin tasarım ve uygulamalarını içeren kurumsal bilgi teknolojisi altyapısını anlayacak ve geliştirecek teknikler geliştirmek.
5) Sürekli proses iyileştirmesi amacıyla operasyonel iş süreçlerini, birlikte çalışacak bilgi teknolojileri bileşenlerini de belirleyecek şekilde tanımlamak ve belgelemek.
6) Bilgi teknolojileri uygulamalarında yaratıcılığı ve yeniliği geliştirecek stratejiler üretmek ve analiz etmek.
7) İş çevresinde gerekli olan takım çalışması ve liderlik becerilerini göstermek.
8) Bilgi teknolojileri ile ilgili işletme problemleriyle uğraşırken etik ve çevresel meseleler konusunda farkındalık göstermek.
9) İşletme ile ilgili problemleri değerlendirmeye ve çözmeye yarayacak gerekli kaynakların nasıl elde edileceğine dair araştırma becerilerine sahip olmak.
10) Mevcut ve çeşitli çevrelere yenilikçi ve yaratıcı biçimde çözümler uygulamak.
11) İşletme ve yönetim alanındaki yeni gelişmeleri takip etmek için yabancı bir dil kullanmak ve dünyanın her yanından meslektaşlarla iletişim kurmak
12) Bilgi ve iletişim teknolojilerini yönetim alanında ileri bilgisayar programları ile kullanmak.
13) Bilgilendirici, efektif ve ilgi çekici sunumlar hazırlamak ve sunmak
14) Girişimcilik projeleri de dâhil olmak üzere her türlü proje için kaliteli dokümantasyon üretebilmek ve bu dokümanları sunmak

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşletmenin farklı alanlarıyla ilgili kavram ve teorileri kurumlarla ilintili problemleri çözmek için kullanmak. 4
2) İşletmenin yöneticileri olarak uygun analitik ve nicel teknikleri kullanarak kararlar almak 4
3) Bilgi teknolojileri uygulamalarında yaratıcılığı ve yeniliği geliştirecek stratejiler üretmek ve analiz etmek. 2
4) İş gereksinimlerini desteklemek için donanım ve yazılım bileşenlerinin tasarım ve uygulamalarını içeren kurumsal bilgi teknolojisi altyapısını anlayacak ve geliştirecek teknikler geliştirmek. 2
5) Sürekli proses iyileştirmesi amacıyla operasyonel iş süreçlerini, birlikte çalışacak bilgi teknolojileri bileşenlerini de belirleyecek şekilde tanımlamak ve belgelemek. 3
6) Bilgi teknolojileri uygulamalarında yaratıcılığı ve yeniliği geliştirecek stratejiler üretmek ve analiz etmek. 2
7) İş çevresinde gerekli olan takım çalışması ve liderlik becerilerini göstermek. 2
8) Bilgi teknolojileri ile ilgili işletme problemleriyle uğraşırken etik ve çevresel meseleler konusunda farkındalık göstermek. 2
9) İşletme ile ilgili problemleri değerlendirmeye ve çözmeye yarayacak gerekli kaynakların nasıl elde edileceğine dair araştırma becerilerine sahip olmak. 3
10) Mevcut ve çeşitli çevrelere yenilikçi ve yaratıcı biçimde çözümler uygulamak. 2
11) İşletme ve yönetim alanındaki yeni gelişmeleri takip etmek için yabancı bir dil kullanmak ve dünyanın her yanından meslektaşlarla iletişim kurmak 1
12) Bilgi ve iletişim teknolojilerini yönetim alanında ileri bilgisayar programları ile kullanmak. 1
13) Bilgilendirici, efektif ve ilgi çekici sunumlar hazırlamak ve sunmak 2
14) Girişimcilik projeleri de dâhil olmak üzere her türlü proje için kaliteli dokümantasyon üretebilmek ve bu dokümanları sunmak 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 98
Ödevler 2 6
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 150