Diş Hekimliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DENT108 | ||||||||
Ders İsmi: | Biochemistry II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. Emre Kırmızıtaş | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Temel biyokimyasal bilgiler ışığında, biyomoleküllerin yapı, fonksiyon ve metabolizmalarına bütünleyici bir bakış açısı kazanmak. Bu bakış açısını klinik biyokimyada, hastalıkların tanı ve tedavilerinin izlenmesinde kullanma becerisini geliştirmek. |
Dersin İçeriği: | Temel biyokimyasal yapılar ve fonksiyonları, metabolizma ve klinik biyokimya konularını kapsamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Lipidlerin yapı ve fonksiyonları, lipid sindirimi | - |
2) | Yağ asitleri, trigliseritler, keton cisimleri sentezi ve yıkım süreçlerinin mekanizmaları. | - |
3) | Kolesterol ve safra asitleri metabolizması, lipoproteinler nelerdir? Ateroskleroz gelişiminin incelenmesi. | - |
4) | Porfirinler, hem sentezi ve metabolizması, sarılıklar | - |
5) | Nükleotidler, yapısı, metabolizmaları, nükleik asit yapısı | - |
6) | Gen nedir? DNA ve RNA yapısı, transkripsiyon ve translasyon mekanizmaları | - |
7) | DNA hasarı, mutasyonlar, PCR, rekombinant DNA, DNA fingerprinting ve CRISPR teknolojileri | - |
8) | Hormon kavramı, hormon etki mekanizmaları, hipotalamus ve ön hipofiz hormonları | - |
9) | Arka hipofiz hormonları, pankreas ve GİS hormonları | - |
10) | Tiroid, böbreküstü bezi ve cinsiyet hormonları | - |
11) | Vitamin nedir? Suda ve yağda çözünen vitaminlerin incelenmesi | - |
12) | Bioelementler, makro ve mikro elementler ve metabolizmaları | - |
13) | Klinik Biyokimya1: Diyabet ve diş hekimliği, insülin direnci ve lipitlerin klinikte kullanımı, çeşitli vakaların analizi | - |
14) | Klinik biyokimya 2: Proteinlerin klinik biyokimyada kullanım, böbrek ve karaciğer bozukluklarının incelenmesi, vaka analizleri | - |
Ders Notları / Kitaplar: | - |
Diğer Kaynaklar: | Tıbbi Biyokimya Editör: Prof. Dr. Figen Gürdöl Harper’in Resimli Biyokimyası Rodwell, Bender, Botham, Kennelly Lippincott Biyokimya D. Ferrier |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir, meslek yaşamı boyunca, diş hekimliği ile ilgili bilimsel yayınları takip eder ve mesleki pratiğine uygular. | ||||||||||
2) Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır. | ||||||||||
3) Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve bu bilgileri sentez ederek mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||||||
4) Diş hekimliği alanı ile ilgili çalışmalarda proje üretir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir. | ||||||||||
5) Diş hekimliği bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, bu uygulamalar sırasında öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir. | ||||||||||
6) Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur. | ||||||||||
7) Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||||||
8) Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta ile iyi iletişim kurar, toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta için en uygun tedaviyi önerir, etik ve kanuni sorumluluklarını göz önünde bulundurarak uygun tedaviyi gerçekleştirir, bu tedavilerle ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır. | ||||||||||
9) Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar. | ||||||||||
10) Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında öğrendiği bu çağdaş bilgileri kullanır. | ||||||||||
11) Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir, meslek yaşamı boyunca, diş hekimliği ile ilgili bilimsel yayınları takip eder ve mesleki pratiğine uygular. | 4 |
2) | Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır. | 1 |
3) | Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, sağlık alanındaki tüm disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz eder ve bu bilgileri sentez ederek mesleki uygulamalarında kullanır. | 3 |
4) | Diş hekimliği alanı ile ilgili çalışmalarda proje üretir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir. | 3 |
5) | Diş hekimliği bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, bu uygulamalar sırasında öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir. | |
6) | Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur. | 1 |
7) | Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
8) | Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta ile iyi iletişim kurar, toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta için en uygun tedaviyi önerir, etik ve kanuni sorumluluklarını göz önünde bulundurarak uygun tedaviyi gerçekleştirir, bu tedavilerle ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır. | |
9) | Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar. | 1 |
10) | Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında öğrendiği bu çağdaş bilgileri kullanır. | 1 |
11) | Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır. | 3 |
Anlatım | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 60 |