HMS301 Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliğiİstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HMS301
Ders İsmi: Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
6 16 14 16
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ayşe Nur FİLİK
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bireyin, ailenin ve toplumun bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlığı etkileyen olumsuz durumların düzeltilmesi için temel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde öğrenciye üreme sistemi, gebeliğin oluşumu, doğum öncesi ve sonrası dönemler ile kadın sağlığı ve hastalıklarına ilişkin temel bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Kadın Sağlığına Giriş Üreme Sisteminin Anatomisi, Üreme Sisteminin Fizyolojisi, Gebeliğin Oluşumu ve Fetusun Fizyolojisi, Gebelikte Annenin Fizyolojisi, Gebelikte Anneyi Değerlendirme, Gebelikte Beslenme, Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi, Ebeveynliğe Hazırlanma ve Doğum Öncesi Bakım, Riskli Gebelikler, İlk trimester ve son trimester kanamaları, Gebelikte Hipertansif Durumlar Gebelik ve Kalp Hastalıkları, Gebelik ve Diyabetüs Mellitüs, Gebelik ve Kan hastalıkları, Gebelik ve Enfeksiyon Hastalıkları, Ağrı Doğum Eylemi Doğum Eyleminde İzlem ve Bakım, Doğum Sonu Dönem Normal Yenidoğanın Fizyolojisi ve Bakımı Yenidoğanın Beslenmesi, Riskli Doğum Eylemi Doğum Sonu Riskli Durumlar, Kadın Hayatının Evreleri Üreme Sistemi Enfeksiyonları, Üreme Siklusu Anomalileri, Üreme organlarının Yapısal ve Fonksiyonel Bozuklukları, İyi Huylu Jinekolojik Değişimler Jinekolojik Kanserler Jinekolojide Tanı ve Tedavi Yöntemlerini kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Annenin, fetüsün ve yenidoğan sağlığının normal ve normalden saptığı durumları değerlendirebilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığını korumak ve geliştirmek için gerekli bilgi ve becerileri kazandırabilme.
2) Kadın-doğum sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında edinilen bilgileri uygulamaya geçirebilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenenin üremeye ilişkin kendi kişisel gereksinimlerini tanıma ve sorunlarını çözebilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Doğum, Kadın sağlığı ve Hastalıkları hemşireliğinin rolünü ve önemini kavrama, Öğrenenin üremeye ilişkin kendi kişisel gereksinimlerini tanıma ve sorunlarını çözebilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Her türlü uygulama ortamında kadının sağlık sorunlarının çözümlenmesinde eğitim ve danışmanlık yapma yetisini geliştirebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kadın Sağlığına Giriş, Üreme Sisteminin Anatomisi Ders Notu
2) Üreme Sisteminin Fizyolojisi, Gebeliğin Oluşumu ve Fetusun Fizyolojisi Ders Notu
3) Gebelikte Annenin Fizyolojisi, Gebelikte Anneyi Değerlendirme, Gebelikte Beslenme Ders Notu
4) Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi, Ebeveynliğe Hazırlanma ve Doğum Öncesi Bakım Ders Notu
5) Riskli Gebelikler, İlk trimester ve son trimester kanamaları Ders Notu
6) Gebelikte Hipertansif Durumlar, Gebelik ve Kalp Hastalıkları, Gebelik ve Diyabetüs Mellitüs Ders Notu
7) Gebelik ve Kan hastalıkları, Gebelik ve Enfeksiyon Hastalıkları, Ağrı Ders Notu
8) Ara sınav -
9) Doğum Eylemi, Doğum Eyleminde İzlem ve Bakım Ders Notu
10) Doğum Sonu Dönem, Normal Yenidoğanın Fizyolojisi ve Bakımı, Yenidoğanın Beslenmesi Ders Notu
11) Riskli Doğum Eylemi, Doğum Sonu Riskli Durumlar, aile planlaması Ders Notu
12) Kadın Hayatının Evreleri, Üreme Sistemi Enfeksiyonları, Üreme Siklusu Anomalileri, Üreme organlarının Yapısal ve Fonksiyonel Bozuklukları Ders Notu
13) İyi Huylu Jinekolojik Değişimler, Jinekolojik Kanserler Jinekolojide Tanı ve Tedavi Ders Notu
14) Genel Tekrar Ders Notu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara 2015.
Diğer Kaynaklar: 1.Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara 2015.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar.
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler.
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır.
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır.
6) Takım çalışmasını benimser.
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır.
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır.
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar.
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler.
12) Eğitim etkinliklerini yürütür.
13) Bilimsel araştırmalara katılır.
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, sürdürülmesi, tedavi ve bakımı, yeniden kazandırılması uygulamalarını kanıta dayalı yapar. 4
2) Hümanistik ve bütüncü hemşirelik yaklaşımını sergiler. 3
3) Eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 2
4) Hemşirelik bilimi ile biyolojik, sosyal ve davranış bilimlerinden edindiği bilgileri kullanır. 5
5) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere bağlı kalır. 3
6) Takım çalışmasını benimser. 5
7) Etkili iletişim becerilerini kullanır. 3
8) Sağlıkta kalite standartları doğrultusunda çalışır. 4
9) Rol modeli olur ve değişim öncülüğü yapar. 5
10) Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 5
11) Liderlik özellikleri ve yönetim becerileri sergiler. 3
12) Eğitim etkinliklerini yürütür. 4
13) Bilimsel araştırmalara katılır. 5
14) Toplum sağlığını etkileyen konulara duyarlılık gösterir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 84
Uygulama 14 224
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 168
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 478