BES107 Tıbbi Biyoloji ve Genetikİstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve DiyetetikÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES107
Ders İsmi: Tıbbi Biyoloji ve Genetik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Simge KAYAK
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tıbbi Biyoloji ve Genetikteki temel kuralları, canlı kimyası, biyolojik moleküller, yapıları ve fonksiyonları, hücre yapısı ve organelleri, bu organeller ile ilgili hastalıklar, kök hücre biyolojisini öğretmek. DNA replikasyonu, transkripsiyon ve RNA işlenmesi, translasyon ve posttranslasyonel modifikasyonlar, DNA mutasyonları ve tamir mekanizmalarını kavratmak. Hücre bölünmesi ve kontrolü, kanser genetiği, insanlarda mendel kalıtımı, mendel kurallarına uymayan kalıtım biçimleri, hücresel enerji ve metabolizma, mitokondrial genom, mitokondrial hastalıklar, kromozom anomalileri, sitogenetik, moleküler genetik, insan genetiği, genetik hastalıklar ve çeşitliliği, bakteri ve virüs viral genetiği, immunogenetik, DNA teknolojileri hakkında bilgi vermek ve bütün bu bilgilerin kullanabilir hale gelmesine gelmesini sağlamak.
Dersin İçeriği: Canlı kimyası, biyolojik moleküllerin yapı ve fonksiyonları, hücre yapısı, organelleri ve ilişkili hastalıklar, kök hücre biyolojisi, hücrelerarası iletişim, hücre döngüsü ve kontrolü, kanser genetiği, insanlarda mendel kalıtımı, mendel kurallarına uymayan kalıtım biçimleri, moleküler genetik, santral dogma ve moleküler mekanizmaları, DNA mutasyonları ve tamir mekanizmaları, kromozom anomalileri, sitogenetik, hücresel enerji ve metabolizma, mitokondrial genom, mitokondrial hastalıklar, prokaryot ve insan genomu, viral genetik, DNA teknolojisi ve uygulamaları ve immunogenetiği konu alır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel tıp kavramlarını bilir ve ilişkilendirir
2) Kök hücreler ve uygulamalarını bilir
3) Kanser ve moleküler mekanizmalarını ilişkilendirir
4) İnsanlarda mendel genetiği bilir ve durum ilişkisi kurabilir.
5) Mendel kurallarına uymayan kalıtım biçimlerini bilir, ilgili hastalıkların moleküler mekanizmalarını ilişkilendirir.
6) Kromozomal hastalıkları tanır ve oluşum mekanizmasını açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Biyolojik moleküllerin kullanılma potansiyelini bilir ve konu ile ilgili günceli takip edebilir
2) Hücrelerin yapı, çeşitlerini ve organellerini bilir. Organellerle ile ilgili hastalıkları tanır ve oluşum mekanizmalarıyla ilişkilendirir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tıbbi biyoloji ve Genetiğe Giriş Ders Notları
2) Hücre yapısı ve Hücre çeşitleri Ders Notları
3) Hücre iskeleti, membranı ve sitoplazma Ders Notları
4) Organeller Ders Notları
5) Extrasellüler matrix Ders Notları
6) Hücre döngüsü ve kontrolü mitoz ve mayoz bölünme Ders Notları
7) Nukleus ve Kromozom yapısı Ders Notları
8) Hücre sinyali ve hücrelerarası iletişim Ders Notları
9) Nükleik Asitler ve DNA paketlenmesi Ders Notları
10) DNA tamir mekanizması RNA yapısı ve Protein sentezi Ders Notları
11) Mutasyon, DNA replikasyonu ve rekombinasyonu Ders Notları
12) Mutasyon, DNA replikasyonu ve rekombinasyonu Mutation DNA replication and recombination
13) Yapısal ve sayısal kromozom anomalileri, Kök Hücre Ders Notları
14) Hücre Yaşlanması Genetik hastalıklar Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Biyoloji
Neil A. Campbell and Jane A. Reece Çeviri Editörleri: Prof. Dr.
Ertunç Gündüz, Prof. Dr. Ali Demirsoy, İsmail Türkan. 2008,
Palme Yayıncılık.
Tıbbi Biyoloji ve Genetik
Editör: Prof. Dr. Halil Kasap. 2. Baskı. Akademisyen Yayınevi.
Moleküler Hücre Biyolojisi
Harvey Lodish, Arnold Berk, Chris A. Kaiser, Monty Krieger,
Matthew P. Scott, Anthony Bretscher, Hidde Ploegh, Paul
Matsudaira Çeviri Editörü: Prof. Dr. Hikmet Geçkil, Prof. Dr.
Murat Özmen, Prof. Dr. Özfer Yeşilada 2011, Palme Yayıncılık.
Tıbbi Hücre Biyolojisi
Editor Steven R. Goodman Çeviri Uzm. Dr. Rasim Özgür Rosti.
Nobel Tıp Kitapevi
Eğitimcinin Ders Notları
Diğer Kaynaklar: İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş
Eldra Pearl Solomon Çeviri: Doç. Dr. Levent Ertuğrul 2011,
Akademi Basın ve Yayıncılık.
Genetik Kavramlar
William S. Klug, Michael R. Cummings Çeviri editörü: Prof. Dr.
Cihan Öner 2007, Palme Yayıncılık.
Brock Mikroorganizmaların Biyolojisi
Michael T. Madigan, John M. Martinko Çeviri Editörü: Prof. Dr.
Cumhur Çökmüş 2010, Palme Yayıncılık.
Medikal Viroloji
White O. David, Fenner J. Frank. Çeviri Editörü: Mehmet Ziya
Doymaz 2000, Nobel Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

5

6

7

8

2

3

Program Kazanımları
1) Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir.
2) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
3) Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır.
4) Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur.
5) Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular.
6) Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir
7) Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir.
8) Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular.
9) Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar.
10) Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur
11) Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar.
12) Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser.
13) Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar.
14) Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir. 4
2) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir. 3
3) Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır. 4
4) Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur. 2
5) Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular. 3
6) Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir 3
7) Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir. 3
8) Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular. 3
9) Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar. 2
10) Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur 2
11) Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar. 2
12) Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. 5
13) Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar. 2
14) Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 4 14 56
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 120