Beslenme ve Diyetetik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | BES107 | ||||||||
Ders İsmi: | Tıbbi Biyoloji ve Genetik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | |||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. Simge KAYAK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Tıbbi Biyoloji ve Genetikteki temel kuralları, canlı kimyası, biyolojik moleküller, yapıları ve fonksiyonları, hücre yapısı ve organelleri, bu organeller ile ilgili hastalıklar, kök hücre biyolojisini öğretmek. DNA replikasyonu, transkripsiyon ve RNA işlenmesi, translasyon ve posttranslasyonel modifikasyonlar, DNA mutasyonları ve tamir mekanizmalarını kavratmak. Hücre bölünmesi ve kontrolü, kanser genetiği, insanlarda mendel kalıtımı, mendel kurallarına uymayan kalıtım biçimleri, hücresel enerji ve metabolizma, mitokondrial genom, mitokondrial hastalıklar, kromozom anomalileri, sitogenetik, moleküler genetik, insan genetiği, genetik hastalıklar ve çeşitliliği, bakteri ve virüs viral genetiği, immunogenetik, DNA teknolojileri hakkında bilgi vermek ve bütün bu bilgilerin kullanabilir hale gelmesine gelmesini sağlamak. |
Dersin İçeriği: | Canlı kimyası, biyolojik moleküllerin yapı ve fonksiyonları, hücre yapısı, organelleri ve ilişkili hastalıklar, kök hücre biyolojisi, hücrelerarası iletişim, hücre döngüsü ve kontrolü, kanser genetiği, insanlarda mendel kalıtımı, mendel kurallarına uymayan kalıtım biçimleri, moleküler genetik, santral dogma ve moleküler mekanizmaları, DNA mutasyonları ve tamir mekanizmaları, kromozom anomalileri, sitogenetik, hücresel enerji ve metabolizma, mitokondrial genom, mitokondrial hastalıklar, prokaryot ve insan genomu, viral genetik, DNA teknolojisi ve uygulamaları ve immunogenetiği konu alır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tıbbi biyoloji ve Genetiğe Giriş | Ders Notları |
2) | Hücre yapısı ve Hücre çeşitleri | Ders Notları |
3) | Hücre iskeleti, membranı ve sitoplazma | Ders Notları |
4) | Organeller | Ders Notları |
5) | Extrasellüler matrix | Ders Notları |
6) | Hücre döngüsü ve kontrolü mitoz ve mayoz bölünme | Ders Notları |
7) | Nukleus ve Kromozom yapısı | Ders Notları |
8) | Hücre sinyali ve hücrelerarası iletişim | Ders Notları |
9) | Nükleik Asitler ve DNA paketlenmesi | Ders Notları |
10) | DNA tamir mekanizması RNA yapısı ve Protein sentezi | Ders Notları |
11) | Mutasyon, DNA replikasyonu ve rekombinasyonu | Ders Notları |
12) | Mutasyon, DNA replikasyonu ve rekombinasyonu | Mutation DNA replication and recombination |
13) | Yapısal ve sayısal kromozom anomalileri, Kök Hücre | Ders Notları |
14) | Hücre Yaşlanması Genetik hastalıklar | Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Biyoloji Neil A. Campbell and Jane A. Reece Çeviri Editörleri: Prof. Dr. Ertunç Gündüz, Prof. Dr. Ali Demirsoy, İsmail Türkan. 2008, Palme Yayıncılık. Tıbbi Biyoloji ve Genetik Editör: Prof. Dr. Halil Kasap. 2. Baskı. Akademisyen Yayınevi. Moleküler Hücre Biyolojisi Harvey Lodish, Arnold Berk, Chris A. Kaiser, Monty Krieger, Matthew P. Scott, Anthony Bretscher, Hidde Ploegh, Paul Matsudaira Çeviri Editörü: Prof. Dr. Hikmet Geçkil, Prof. Dr. Murat Özmen, Prof. Dr. Özfer Yeşilada 2011, Palme Yayıncılık. Tıbbi Hücre Biyolojisi Editor Steven R. Goodman Çeviri Uzm. Dr. Rasim Özgür Rosti. Nobel Tıp Kitapevi Eğitimcinin Ders Notları |
Diğer Kaynaklar: | İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş Eldra Pearl Solomon Çeviri: Doç. Dr. Levent Ertuğrul 2011, Akademi Basın ve Yayıncılık. Genetik Kavramlar William S. Klug, Michael R. Cummings Çeviri editörü: Prof. Dr. Cihan Öner 2007, Palme Yayıncılık. Brock Mikroorganizmaların Biyolojisi Michael T. Madigan, John M. Martinko Çeviri Editörü: Prof. Dr. Cumhur Çökmüş 2010, Palme Yayıncılık. Medikal Viroloji White O. David, Fenner J. Frank. Çeviri Editörü: Mehmet Ziya Doymaz 2000, Nobel Yayıncılık. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
2 |
3 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir. | |||||||||||||
2) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||
3) Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır. | |||||||||||||
4) Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur. | |||||||||||||
5) Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular. | |||||||||||||
6) Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir | |||||||||||||
7) Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir. | |||||||||||||
8) Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular. | |||||||||||||
9) Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar. | |||||||||||||
10) Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur | |||||||||||||
11) Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar. | |||||||||||||
12) Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. | |||||||||||||
13) Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar. | |||||||||||||
14) Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir. | 4 |
2) | Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 |
3) | Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır. | 4 |
4) | Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur. | 2 |
5) | Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular. | 3 |
6) | Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir | 3 |
7) | Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir. | 3 |
8) | Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular. | 3 |
9) | Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar. | 2 |
10) | Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur | 2 |
11) | Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar. | 2 |
12) | Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. | 5 |
13) | Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar. | 2 |
14) | Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir. | 1 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 4 | 14 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 120 |