Beslenme ve Diyetetik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | BES301 | ||||||||
Ders İsmi: | Yetişkin Hastalarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. Simge KAYAK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilerin yetişkin bireylerde karşılaşılabilecek hastalıklar hakkında bilgi sahibi olmasını ve bu hastalıklara ve bireylere özgü beslenme tedavisini, diyet planlama ilkelerini öğrenmesini amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Yetişkinlik çağında karşılaşılan hastalıklar ve hastalıklara özgü tıbbi beslenme tedavisi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Beslenme ve Sağlık Etkileşimi, Diyet Planlama İlkeleri | Ders Notları |
2) | Beden Ağırlığı Denetimi | Ders Notları |
3) | Yeme Bozuklukları | Ders Notları |
4) | Sindirim Sistemi Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi | Ders Notları |
5) | Karaciğer,safra kesesi ve pankreas hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi | Ders Notları |
6) | Kardiyovasküler, Aterosklerotik Hastalıklarda Tıbbi Beslenme Tedavisi | Ders Notları |
7) | Diabetes Mellitus ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Ders Notları |
8) | Ara sınav | Ders Notları |
9) | Diabetes Mellitus ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Ders Notları |
10) | Karbonhidrat Sayımı | Ders Notları |
11) | Kemik ve eklem hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi | Ders Notları |
12) | Enteral Beslenme | Ders Notları |
13) | Parenteral Beslenme | Ders Notları |
14) | Genel tekrar | Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Alphan E,(2019), Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayıncılık, Ankara Baysal A, Aksoy M, Besler T., (2011), Diyet El Kitabı, Hatiboğlu Yayınları, Ankara. |
Diğer Kaynaklar: |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
6 |
2 |
5 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir. | |||||||||||||
2) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||
3) Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır. | |||||||||||||
4) Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur. | |||||||||||||
5) Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular. | |||||||||||||
6) Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir | |||||||||||||
7) Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir. | |||||||||||||
8) Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular. | |||||||||||||
9) Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar. | |||||||||||||
10) Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur | |||||||||||||
11) Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar. | |||||||||||||
12) Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. | |||||||||||||
13) Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar. | |||||||||||||
14) Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir. | 5 |
2) | Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir. | 5 |
3) | Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır. | 4 |
4) | Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur. | 3 |
5) | Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular. | 5 |
6) | Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir | 4 |
7) | Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir. | 3 |
8) | Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular. | 5 |
9) | Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar. | 2 |
10) | Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur | 3 |
11) | Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar. | 3 |
12) | Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. | 4 |
13) | Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar. | 3 |
14) | Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir. | 4 |
Anlatım | |
Problem Çözme | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 5 | 70 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 150 |