ILT233 Tipografi 1İstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar İletişim ve TasarımıÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İletişim ve Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ILT233
Ders İsmi: Tipografi 1
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Su SEZER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tipografinin temellerini öğretmeyi ve öğrencilerin bu alanda yetkinlik kazanmalarını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders, öğrencilere tipografinin temel prensiplerini tanıtarak görsel iletişim ve tasarımdaki rolünü inceler. Öğrenciler; tipografik anatomi, yazı tipi sınıflandırması, hiyerarşi ve hem dijital hem de basılı medyada tipografinin kullanımı hakkında kapsamlı bir anlayış kazanacaklardır. Uygulamalı alıştırmalar ve projeler aracılığıyla öğrenciler, mesajları etkili bir şekilde ileten görsel olarak ilgi çekici tasarımlar yaratma becerilerini geliştireceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler tipografinin tarihsel gelişimi, temel kavramları ve kullanılan terimlerle ilgili bilgi sahibi olurlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler, farklı yazı tiplerini tasarım bağlamında nasıl seçeceklerini ve kullanacaklarını öğrenirler.
2) Öğrenciler, tipografik hiyerarşi oluşturarak bilgi akışını yönlendiren etkili tasarımlar yapmayı öğrenirler.
3) Öğrenciler, tipografinin metin ve görsellerle nasıl dengeleneceğini, kompozisyonel uyumun nasıl sağlanacağını öğrenirler.
4) Öğrenciler, tipografinin dijital ve basılı medya üzerindeki uygulamalarını deneyimlerler.
5) Öğrenciler, tipografinin okunabilirlik ve anlaşılabilirlik açısından nasıl optimize edileceğini öğrenirler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Harflerin yapısal özelliklerini tanır ve tipografi tasarımında bu bilgiyi nasıl kullanacaklarını öğrenirler.
2) Tipografinin duygu ve anlam yaratmada nasıl kullanıldığını kavrarlar ve estetik olarak etkileyici kompozisyonlar oluşturmayı öğrenirler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tipografiye Giriş Amaç: Tipografinin temellerini anlamak. Konular: Tipografinin tarihi, temel kavramlar (font, yazı tipi, harf), yazı karakteri türleri. • Etkinlik: Yazı karakterleri ve bunların örnekleri üzerine grup tartışması. • Ödev: Tipografi hakkında bir blog yazısı okuyup özetleme. Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri, Namık Kemal Sarıkavak
2) Yazı Tipleri ve Sınıflandırma Amaç: Yazı tiplerini sınıflandırmayı öğrenmek. • Konular: Serif ve sans-serif yazı tipleri, yazı karakteri aileleri. • Etkinlik: Çeşitli yazı tiplerini inceleyip sınıflandırma çalışması. • Ödev: Yazı tipleri ve sınıflandırma ile ilgili bir araştırma raporu hazırlama. Temel Tipografi: Geometrik, Optik, Organik Formlar - Nilüfer Yeşilyurt
3) Harf Anatomisi Amaç: Harflerin anatomisini öğrenmek. • Konular: Harf anatomisi, x-yüksekliği, gövde, açıklıklar. • Etkinlik: Harf anatomisi posterleri oluşturma. • Ödev: Çeşitli harflerin anatomilerini inceleyip rapor hazırlama. Tipografinin Temelleri - Paul Harris, Gavin Ambrose
4) Tipografik Terminoloji Amaç: Tipografik terimleri öğrenmek. • Konular: Ligatürler, puntolar, satır aralıkları. • Etkinlik: Terimleri tanıma ve örneklerle çalışma. • Ödev: Terminolojiyi kapsayan bir kelime kartları seti hazırlama.
5) Okunabilirlik ve Tasarım Amaç: Tipografinin okunabilirliğe etkisini anlamak. • Konular: Okunabilirlik, satır uzunluğu, hizalama. • Etkinlik: Okunabilirliği test eden tasarım örnekleri hazırlama. • Ödev: Okunabilirlik üzerine bir makale okuyup özetleme.
6) Yazı Tipi Seçimi Amaç: Uygun yazı tipi seçimini öğrenmek. • Konular: Yazı tipi seçimi, kontekst, mesaj iletimi. • Etkinlik: Farklı projeler için yazı tipi seçimi simülasyonu. • Ödev: Belirlenen bir tema için uygun yazı tipleri önerisi hazırlama.
7) Vize Sınavı
8) İyi ve Kötü Tipografi Amaç: İyi ve kötü tipografi örneklerini incelemek. • Konular: İyi ve kötü tipografinin tanımları ve örnekleri. • Etkinlik: İyi ve kötü tipografi örneklerini analiz etme. • Ödev: İyi ve kötü tipografi örneklerini içeren bir sunum hazırlama.
9) Dijital Tipografi Amaç: Dijital ortamda tipografi uygulamaları. • Konular: Web tipografisi, ekran ve baskı farkları. • Etkinlik: Dijital ortamlarda tipografi kullanımı. • Ödev: Web sayfası tasarımı örneği üzerinde çalışmak.
10) Renk ve Tipografi Amaç: Tipografi ve renk uyumunu öğrenmek. • Konular: Renk teorisi, renk tipografisi. • Etkinlik: Tipografi ve renk eşleştirme çalışması. • Ödev: Renkli tipografi örnekleri oluşturma.
11) Tipografik Hiyerarşi Amaç: Tipografik hiyerarşi kurallarını öğrenmek. • Konular: Başlıklar, alt başlıklar, metin düzeni. • Etkinlik: Tipografik hiyerarşi içeren sayfa düzeni oluşturma. • Ödev: Hiyerarşi kurallarını içeren bir makale yazma.
12) Tipografik Tasarım Projesi Amaç: Tipografik tasarım becerilerini uygulamak. • Konular: Proje planlama, tasarım süreci. • Etkinlik: Kapsamlı bir tipografik proje üzerinde çalışmak. • Ödev: Projenin taslak sunumunu hazırlama.
13) Proje Gözden Geçirme ve Düzenleme Amaç: Projeleri gözden geçirip düzenlemeler yapmak. • Konular: Gözden geçirme teknikleri, eleştirel analiz. • Etkinlik: Projeleri gözden geçirip geri bildirimde bulunma. • Ödev: Geri bildirimlere göre projeyi revize etme.
14) Proje Sunumu ve Değerlendirme Amaç: Projeleri sunma ve değerlendirme. • Konular: Sunum teknikleri, geri bildirim. • Etkinlik: Projelerin sunulması ve değerlendirilmesi. • Ödev: Son projeyi teslim etme ve ders değerlendirme Anketi doldurma.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Görsel İletişim ve Grafik Tasarımda Çağdaş Tipografinin Temelleri,

Namık Kemal Sarıkavak
Diğer Kaynaklar: İletişim ve Tipografi - Gültekin Erdal

Temel Tipografi: Geometrik, Optik, Organik Formlar - Nilüfer Yeşilyurt

Görsel Tipografi Sözlüğü - Paul Harris, Gavin Ambrose

Grafik Tasarımda Tipografi: Grafik Tasarım Temelleri Dizisi: 05 - Paul Harris, Gavin Ambrose

Tam Benim Tipim: Bir Font Kitabı - Simon Garfield

Modern Sanat ve Yeni Tipografi - Emre Becer

Tipografinin Temelleri - Paul Harris, Gavin Ambrose

Tipografi Fikirler Kitabı: 40 Ustadan İlhamlar - Steven Heller, Gail Anderson

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

7

8

4

6

Program Kazanımları
1) İletişim ve tasarım alanının tarihsel gelişimi konusunda bilgi kazandırma.
2) İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisine sahip olma.
3) Görsel iletişime yönelik kavramsal tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme.
4) İletişim Tasarımı alanındaki karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için gerekli mesleki ve teknik uygulamalar kullanma konusunda girişimci, yaratıcı ve yenilikçi beceriler gösterebilme.
5) İletişim alanındaki mesleki gelişmeler, yenilikler ve alana ilişkin sözlü, yazılı ve dijital iletişim araçları adına bilgi kazandırma.
6) İletişim ve tasarım alanıyla bağlantılı olan disiplilerarası alanlarda bilgi sahibi olma
7) İletişim ve tasarım araçları ve yöntemlerine ilişkin bilgi sahibi olma
8) İletişim ve tasarım alanına dair edinilen bilgiler dahilinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri etkileşimli bütünlük içinde kullanabilme
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, yorumlayabilme, tasarlayabilme yeteneğine sahip olma
10) İletişim Tasarımı alanındaki bir çalışmanın proje döngüsünü tamamlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerin iletişim sorun ve gereksinimleri dahilinde yaratıcı yöntemler bularak çözümleyebilme,
11) Geleneksel ve yeni medya ortamlarında görsel ve içerik çalışmaları yürütebilme, geliştirebilme ve yönetebilme
12) Tasarımda değişen estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme ve bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırma
13) Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirme
14) Küresel ve yerel görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim ve tasarım alanının tarihsel gelişimi konusunda bilgi kazandırma.
2) İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisine sahip olma.
3) Görsel iletişime yönelik kavramsal tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme.
4) İletişim Tasarımı alanındaki karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için gerekli mesleki ve teknik uygulamalar kullanma konusunda girişimci, yaratıcı ve yenilikçi beceriler gösterebilme.
5) İletişim alanındaki mesleki gelişmeler, yenilikler ve alana ilişkin sözlü, yazılı ve dijital iletişim araçları adına bilgi kazandırma.
6) İletişim ve tasarım alanıyla bağlantılı olan disiplilerarası alanlarda bilgi sahibi olma
7) İletişim ve tasarım araçları ve yöntemlerine ilişkin bilgi sahibi olma
8) İletişim ve tasarım alanına dair edinilen bilgiler dahilinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri etkileşimli bütünlük içinde kullanabilme
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, yorumlayabilme, tasarlayabilme yeteneğine sahip olma
10) İletişim Tasarımı alanındaki bir çalışmanın proje döngüsünü tamamlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerin iletişim sorun ve gereksinimleri dahilinde yaratıcı yöntemler bularak çözümleyebilme,
11) Geleneksel ve yeni medya ortamlarında görsel ve içerik çalışmaları yürütebilme, geliştirebilme ve yönetebilme
12) Tasarımda değişen estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme ve bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırma
13) Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirme
14) Küresel ve yerel görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 10 4 40
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 172