Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI107 | ||||||||
Ders İsmi: | Psikoloji Tarihi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. Mehmet Akif Elen | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders kapsamında psikolojinin gelişim tarihinin ve ekollere göre tarihsel çalışmaların öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Psikolojinin tarihi süreç içerisindeki gelişimini ve ortaya çıkan kuramsal yönelimlerini içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve Psikoloji tarihi çalışmaları | Slayt, Ders Kitabı |
2) | Psikoloji Üzerindeki Felsefi ve Fizyolojik Etkiler | Slayt, Ders Kitabı |
3) | Yapısalcılık | Slayt, Ders Kitabı |
4) | İşlevcilik (wundt) | Slayt, Ders Kitabı |
5) | İşlevselcilik (J. Dewey, W. James) | Slayt, Ders Kitabı |
6) | Davranışçı Kuram (Pavlov, Thorndike) | Slayt, Ders Kitabı |
7) | Davranışçı kuram II (Watson, Skinner, Hull, Rotter) | Slayt, Ders Kitabı |
8) | Psikanaliz ve Kişilik Kuramları (freud) | Slayt, Ders Kitabı |
9) | Kişilik Kuramları (Erikson) | Slayt, Ders Kitabı |
10) | Gestalt Psikoloji | Slayt, Ders Kitabı |
11) | Varoluşçu Hümanistik Psikoloji | Slayt, Ders Kitabı |
12) | Bilişsel Psikoloji Kuramı | Slayt, Ders Kitabı |
13) | Postmodern Yaklaşımlar | Slayt, Ders Kitabı |
14) | Genel tekrar ve değerlendrime | Slayt, Ders Kitabı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları, kitap ve kitap bölümleri, makaleler ile eğitici videolar |
Diğer Kaynaklar: | Aydın, A. (2000). Düşünce Tarihi ve İnsan Doğası, Alfa Yayın Dağıtım, İstanbul. Fancher, R. E. (1990). Ruhbilimin Öncüleri. Çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınları, İstanbul. Gökberk, M. (1999). Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 11. Basım, İstanbul. Magee, B. (2010). Felsefenin Öyküsü. Çev. Bahadır Sina Şener, Dost Kitabevi, Ankara. Ntv Yayınları Cep Kitapları: “Zihin ve Beyin” & “Psikoloji” Parlak, H. (2015). Psikolojide Temel Düşünürler. Sentez Yayın Dağıtım, İstanbul Psikoloji Kitabı. Alfa Yayınları, 2. Basım-2014, İstanbul. Schultz, D. P. & Schultz, S. E. (2007) Modern Psikoloji Tarihi. Çeviren Yasemin Alay, Kaknüs Yayınları, İstanbul. Tanrıdağ, O. (2017). Beyin Kültürü Tarihi: İnsan Beyninin 4 Milyon Yıllık Hikâyesi, Boyut Yayınları, İstanbul. Yıldırım, C. (2003). Bilimin Öncüleri. TÜBİTAK Yayınları, Popüler Bilim Kitapları, Ankara. Yıldırım, C. (2001). Bilim Tarihi. Remzi Kitabevi, 7. Basım, İstanbul. Yıldırım, C. (1997). Bilimsel Düşünme Yöntemi. Bilgi Yayınevi, Ankara. Yıldırım, C. (1998). Bilim Felsefesi. Remzi Kitabevi, 8. Baskı, İstanbul. Zangwill, O. L. (2009). Modern Psikolojinin Gelişimi. Çev. Yılmaz Özakpınar, Ötüken Yayınevi, İstanbul. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir. | ||||||||||||||||||
2) Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
3) Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir. | ||||||||||||||||||
4) Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
5) Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||
6) Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir. | ||||||||||||||||||
7) Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir. | ||||||||||||||||||
8) Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir. | ||||||||||||||||||
9) Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||||
10) Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır. | ||||||||||||||||||
11) Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır. | ||||||||||||||||||
12) Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür. | ||||||||||||||||||
13) Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir. | ||||||||||||||||||
14) Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder. | ||||||||||||||||||
15) Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır. | ||||||||||||||||||
16) Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir. | ||||||||||||||||||
17) İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür. | ||||||||||||||||||
18) Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır. | ||||||||||||||||||
19) Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji ve alt alanlarıyla ilgili temel kavramlara ve uygulama bilgilerine yeterli düzeyde sahiptir. | 4 |
2) | Psikolojinin kuramsal yaklaşımları ve bakış açıları hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
3) | Psikolojinin tarihsel sürecini açıklayabilecek yeterli bilgi düzeyine sahiptir. | 2 |
4) | Kültürel değerlerin psikoloji üzerindeki etkilerine yönelik bilgi sahibidir. | 1 |
5) | Alanıyla ilgili etik ilkeler ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir. | 1 |
6) | Alanıyla ilgili araştırma yaparken gerekli teknolojileri kullanabilecek ve bilgiye ulaşabilecek becerilere sahiptir. | 1 |
7) | Alanıyla ilgili araştırma yapma, analiz etme ve raporlama becerilerine sahiptir. | 2 |
8) | Yaklaşımlar arası karşılaştırma yapabilme ve kültürel özelliklerin yansımalarını analiz edebilme ve alanla ilgili ölçme-değerlendirme yapabilme becerilerine sahiptir. | 3 |
9) | Mesleğinin gerektirdiği şekle uygun gözlem yapma becerisine sahiptir. | 5 |
10) | Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini sosyal sorumluluk bilinciyle kullanır. | 4 |
11) | Alanıyla ilgili iletişim teknolojilerini takip eder ve kullanır. | 4 |
12) | Akıcı bir yabancı dil yetkinliği bulunur, sosyal ve mesleki iletişimi sürdürür. | 3 |
13) | Diğer disiplinlerle alanı arasındaki bağlantıları bağdaştırabilir. | 5 |
14) | Alanıyla ilgili güncel bilgileri takip ederek gelişimini sürdürmeye devam eder. | 5 |
15) | Öğrenme yollarını bilir, bilgilerini paylaşır ve yeni fikirlere karşı açıktır. | 4 |
16) | Alanla ilgili bilgi ve uygulama becerilerini mesleki etik ilkelere bağlı olarak kullanma yetkinliğindedir. | 5 |
17) | İnsana özgü ve kültürel değerler konusunda bilinçlidir ve bu prensiplere göre yetkinliklerini sürdürür. | 5 |
18) | Alanıyla ilgili bireysel veya grup halindeki çalışmalarda gerektiğinde inisiyatif alabilecek sorumluluktadır. | 5 |
19) | Almış olduğu görevleri zamanında uygun olarak yerine getirecek sorumluluk bilincine sahiptir. | 5 |
Anlatım | |
Ders | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Sunum | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 5 | 75 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 150 |