BES303 Toplu Beslenme Sistemleri Iİstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve DiyetetikÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES303
Ders İsmi: Toplu Beslenme Sistemleri I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Simge KAYAK
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin sağlıklı, hijyenik ve besin değeri yüksek besin üretimini öğrenmesi ve farklı tüketici grupları için güvenli ve ekonomik menü planlamayı, mutfakta iş güvenliğini sağlamayı ve satın
alma- depolama süreçlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği: Ev dışı beslenmenin tanımı ve sınıflandırılması, toplu beslenme sistemleri yönetim ve organizasyonu, personel yönetimi, mutfak iş kazaları ve mutfakta iş güvenliği, toplam kalite yönetimi, standart tarifeler, menü planlama, menü tipleri, mutfakta kullanılan ekipmanlar ve ekipman
seçimi, satın alma ve depolama süreçleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Güvenli, sağlıklı ve hijyenik besini tanımlayabilir.
2) Yönetim ve organizasyonu tanımlayabilir.
3) İş sağlığı ve güvenliğinin önemini tanımlayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Toplam kalite yönetimini tanımlayabilir
Alana Özgü Yetkinlik
1) Standart yemek tariflerini açıklayabilir.
2) Bireylerin veya grupların yaş, cinsiyet, fiziksel aktivite durumlarını gözeterek menü planlamayı sağlayabilir.
3) Besin üretim zincirinin ilk basamağı olan ‘satın alma ve depolama’ sürecinin nasıl gerçekleştiğini ve bu süreçte dikkat edilmesi gereken noktaları açıklayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) TOPLU BESLENME SİSTEMLERİNİN TANIMLANMASI Ders Notları
2) TOPLU BESLENME SİSTEMLERİNİN SINIFLANDIRILMASI Ders Notları
3) YÖNETİM VE ORGANİZASYON Ders Notları
4) TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ Ders Notları
5) PERSONEL YÖNETİMİ Ders Notları
6) İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ Ders Notları
7) MUTFAK PLANLAMA Ders Notları
8) ARA SINAV Ders Notları
9) STANDART YEMEK TARİFLERİ Ders Notları
10) MENÜ PLANLAMA VE FARKLI MENÜ TİPLERİ Ders Notları
11) TOPLU BESLENME SİSTEMLERİNDE KULLANILAN ARAÇ-GEREÇLER Ders Notları
12) ARAÇ-GEREÇ SEÇİMİ Ders Notları
13) SATIN ALMA VE DEPOLAMA Ders Notları
14) GENEL TEKRAR Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Besin Hijyeni Güvenliği ve HACCP, Yrd.Doç.Dr. Murat Baş, 2004, Ankara Toplu Beslenme Sistemleri, Saniye Bilici, Murat Baş, 2021, Ankara
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

5

6

7

Program Kazanımları
1) Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir.
2) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
3) Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır.
4) Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur.
5) Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular.
6) Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir
7) Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir.
8) Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular.
9) Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar.
10) Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur
11) Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar.
12) Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser.
13) Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar.
14) Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgi ve becerilere sahiptir. 5
2) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları etkin olarak kullanma bilgi ve becerisine sahiptir. 3
3) Vücudun yapısını ve vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri bilir ve beslenme-besin öğeleriyle ilişkisiyle anlamlandırır. 2
4) Türkçe ve en az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar, ulusal ve uluslararası literatürleri etkin şekilde tarayarak alanındaki bilimsel verilere hakim olur. 3
5) Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olduğu güncel ve kanıta dayalı bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin ya da toplumun beslenme durumu saptayarak sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve korunması için gerekli durumlarda uygun beslenme müdahaleleri ve/veya eğitimlerini belirler ve uygular. 4
6) Analitik düşünme, problemleri saptama, problem çözme, etik muhakeme becerilerine sahiptir 3
7) Bağımsız olarak bilimsel çalışmalar yürütür, multidisipliner çalışmalara katılarak sorumluluk alma bilinci geliştirir. 3
8) Çeşitli yaş gruplarına ve sağlık durumuna uygun tıbbi beslenme tedavisini belirler ve uygular. 2
9) Toplu beslenme sistemlerinde etkin görev alarak, üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular, çevreye duyarlılık gösterir, sürdürülebilirliğe katkı sağlar. 5
10) Görev, hak, sorumluluklarıyla ilgili yasa ve yönetmeliklere hakimdir. Mesleki etik ve ahlak kurallarına uyar. Toplum için rol model olur 2
11) Toplum ve çevre sağlığı için gerekli beslenme politikalarının geliştirilmesinde etkin rol oynar. 3
12) Sürekli kendini yeniler, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. 4
13) Besinin; besin öğelerini, bileşenlerini öğrenir ve besinlerin üretimden tüketime kadar olan sürecini kavrar. 3
14) Yaşadığı toplumun sorunlarını saptar ve çözümü için sosyal sorumluluk projeleri geliştirir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 32 32
Toplam İş Yükü 150