Aşçılık | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | ASC104 | ||||||||
Ders İsmi: | Hijyen ve Sanitasyon | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Gizem Kandemir Altunel | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Güvenli gıda üretimi için gerekli hijyen-sanitasyon koşullarını öğretmek, gıda işletmelerinin fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kriterler açısından uygunluğunu sağlayacak yetkinlikte öğrenci yetiştirmek |
Dersin İçeriği: | Gıda endüstrisinde sanitasyon, mikroorganizmalar ile sanitasyonun ilişkisi, temizlik ve temizleme maddeleri, dezenfeksiyon ve dezenfektanlar, sanitasyon ekipmanları ve sistemleri, sanitasyon uygulamalarında dikkat edilmesi gereken noktalar, CIP sistemi, gıda işletmelerinde personel hijyeni, gıda güvenliği sistemleri ve hijyen-sanitasyon uygulamalarındaki önemi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İşletmede hijyen ve sanitasyonun önemi | DERS NOTLARI |
2) | Sağlık ve hastalık kavramları | DERS NOTLARI |
3) | Kişisel hijyen ve Temizlik Kuralları | DERS NOTLARI |
4) | Hijyenik işletme tasarımı | DERS NOTLARI |
5) | Gıda işletmelerinde çalışan Personel hijyeni | DERS NOTLARI |
6) | Kişisel Temizlik Kuralları, İşletmelerde Tuvaletler ve El Yıkama Alanları | DERS NOTLARI |
7) | Periyodik Sağlık Kontrolleri | DERS NOTLARI |
8) | Ara Sınav | DERS NOTLARI |
9) | Hastalık oluşturan iç ve dış faktörler | DERS NOTLARI |
10) | İşletme Giriş ve Çıkışları Temizlik Malzemeleri | DERS NOTLARI |
11) | Organizmanın genetik ve fizyolojik direnci | DERS NOTLARI |
12) | Temizlik Malzemeleri, Gıda İşletmelerinde Temizlik ve Dezenfeksiyon | DERS NOTLARI |
13) | Enfeksiyon kaynakları,portör muayeneleri ve mikroorganizmaların vücuda giriş ve çıkış yollar | DERS NOTLARI |
14) | Gıda işletmelerinde Temizlik ve dezenfeksiyon | DERS NOTLARI |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları (Her dersin sonrasında ders notları öğrencilerle paylaşılacaktır.) / Lecture notes (Lecture notes will be shared with students after each lesson.) |
Diğer Kaynaklar: | Anonymous, 1993. Gıda Sanayinde Mikrobiyoloji ve Uygulamaları. TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Gıda ve Soğutma Teknolojileri Bölümü Yayın No:124, Gebze/ Kocaeli. Bulduk, S. 2003. Gıda ve Personel Hijyeni, Detay Yayıncılık, 173 sayfa. Cemeroğlu, B. 1992. Meyve ve Sebze İşleme Endüstrisinde Temel Analiz Metodları. Biltav Üniversite Kitapları Serisi No:02-2. Kayaardı, S. 2010. Gıda Hijyeni ve Sanitasyonu. Siday Yayıncılık, 4. Baskı, 278 sayfa. Mahmutoğlu, T. 2007, Gıda Endüstrisinde Güvenli Gıda Üretmek, ODTÜ Yayıncılık, 312 sayfa. Saldamlı, İ. ve Saldamlı, E. 2000. Gıda Endüstrisi Makineleri. Reyhan Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. Topal, Ş. 1996. Gıda Güvenliği ve Kalite Yönetim Sistemleri. Tübitak Marmara Araştırma Merkezi Gıda ve Soğutma Teknolojileri Bölümü, Gebze/ Kocaeli. Topal, Ş. 2001. Gıda Endüstrisinde Risk Yönetimi Sistemi: HACCP ve Uygulamaları. Taç Ofset Matbaacılık, İstanbul / Anonymous, 1993. Gıda Sanayinde Mikrobiyoloji ve Uygulamaları. TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Gıda ve Soğutma Teknolojileri Bölümü Yayın No:124, Gebze/ Kocaeli. Bulduk, S. 2003. Gıda ve Personel Hijyeni, Detay Yayıncılık, 173 sayfa. Cemeroğlu, B. 1992. Meyve ve Sebze İşleme Endüstrisinde Temel Analiz Metodları. Biltav Üniversite Kitapları Serisi No:02-2. Kayaardı, S. 2010. Gıda Hijyeni ve Sanitasyonu. Siday Yayıncılık, 4. Baskı, 278 sayfa. Mahmutoğlu, T. 2007, Gıda Endüstrisinde Güvenli Gıda Üretmek, ODTÜ Yayıncılık, 312 sayfa. Saldamlı, İ. ve Saldamlı, E. 2000. Gıda Endüstrisi Makineleri. Reyhan Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. Topal, Ş. 1996. Gıda Güvenliği ve Kalite Yönetim Sistemleri. Tübitak Marmara Araştırma Merkezi Gıda ve Soğutma Teknolojileri Bölümü, Gebze/ Kocaeli. Topal, Ş. 2001. Gıda Endüstrisinde Risk Yönetimi Sistemi: HACCP ve Uygulamaları. Taç Ofset Matbaacılık, İstanbul |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Sorumluluklarına duyarlı, alanında profesyonel ve mesleğini etik kurallara uyun gerçekleştirir. | ||||||
2) Mesleğin temel esaslarını teknoloji ile birleştirerek, özel ihtisas gerektiren cihazları mutfaklarda etkili uygulama becerisi kazanır. | ||||||
3) Etik değerleri bilirgerektiğinde etik ilkeleri gözeterek çözüm önerileri oluşturur ve uygular. | ||||||
4) Aşçılığın temel kavramlarını anlar ve mutfak uygulama becerisi kazanır. | ||||||
5) Temel bilgileri mesleki terminolojiyi kullanarak analiz eder. | ||||||
6) Aşçılıkta spesifik konular hakkında donanım kazanır. | ||||||
7) Meslek hayatında gerektiğinde ilgili kişi ve /veya kurumları bilgilendirebilme, düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı, sözlü olarak aktarabilme yeteneği sunar |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorumluluklarına duyarlı, alanında profesyonel ve mesleğini etik kurallara uyun gerçekleştirir. | 3 |
2) | Mesleğin temel esaslarını teknoloji ile birleştirerek, özel ihtisas gerektiren cihazları mutfaklarda etkili uygulama becerisi kazanır. | 2 |
3) | Etik değerleri bilirgerektiğinde etik ilkeleri gözeterek çözüm önerileri oluşturur ve uygular. | 1 |
4) | Aşçılığın temel kavramlarını anlar ve mutfak uygulama becerisi kazanır. | 1 |
5) | Temel bilgileri mesleki terminolojiyi kullanarak analiz eder. | 1 |
6) | Aşçılıkta spesifik konular hakkında donanım kazanır. | 2 |
7) | Meslek hayatında gerektiğinde ilgili kişi ve /veya kurumları bilgilendirebilme, düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı, sözlü olarak aktarabilme yeteneği sunar | 1 |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 60 |