ASC104 Hijyen ve Sanitasyonİstanbul Galata ÜniversitesiAkademik Programlar AşçılıkÖğrenciler İçin Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Aşçılık
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ASC104
Ders İsmi: Hijyen ve Sanitasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Gizem Kandemir Altunel
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Güvenli gıda üretimi için gerekli hijyen-sanitasyon koşullarını öğretmek, gıda işletmelerinin fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kriterler açısından uygunluğunu sağlayacak yetkinlikte öğrenci yetiştirmek
Dersin İçeriği: Gıda endüstrisinde sanitasyon, mikroorganizmalar ile sanitasyonun ilişkisi, temizlik ve temizleme maddeleri, dezenfeksiyon ve dezenfektanlar, sanitasyon ekipmanları ve sistemleri, sanitasyon uygulamalarında dikkat edilmesi gereken noktalar, CIP sistemi, gıda işletmelerinde personel hijyeni, gıda güvenliği sistemleri ve hijyen-sanitasyon uygulamalarındaki önemi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İşletmede hijyen ve sanitasyonun önemi
2) Hijyenik işletme tasarımı
3) Gıda ve sağlık arasındaki ilişki
4) Kişisel hijyeni sağlamak
5) İşletme temizlik ve dezenfeksiyon kurallarını uygulamak
6) Gıda kodeksi ve hijyen sanitasyon arasındaki ilişki
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İşletmede hijyen ve sanitasyonun önemi DERS NOTLARI
2) Sağlık ve hastalık kavramları DERS NOTLARI
3) Kişisel hijyen ve Temizlik Kuralları DERS NOTLARI
4) Hijyenik işletme tasarımı DERS NOTLARI
5) Gıda işletmelerinde çalışan Personel hijyeni DERS NOTLARI
6) Kişisel Temizlik Kuralları, İşletmelerde Tuvaletler ve El Yıkama Alanları DERS NOTLARI
7) Periyodik Sağlık Kontrolleri DERS NOTLARI
8) Ara Sınav DERS NOTLARI
9) Hastalık oluşturan iç ve dış faktörler DERS NOTLARI
10) İşletme Giriş ve Çıkışları Temizlik Malzemeleri DERS NOTLARI
11) Organizmanın genetik ve fizyolojik direnci DERS NOTLARI
12) Temizlik Malzemeleri, Gıda İşletmelerinde Temizlik ve Dezenfeksiyon DERS NOTLARI
13) Enfeksiyon kaynakları,portör muayeneleri ve mikroorganizmaların vücuda giriş ve çıkış yollar DERS NOTLARI
14) Gıda işletmelerinde Temizlik ve dezenfeksiyon DERS NOTLARI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları (Her dersin sonrasında ders notları öğrencilerle paylaşılacaktır.) / Lecture notes (Lecture notes will be shared with students after each lesson.)
Diğer Kaynaklar: Anonymous, 1993. Gıda Sanayinde Mikrobiyoloji ve Uygulamaları. TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Gıda ve Soğutma Teknolojileri Bölümü Yayın No:124, Gebze/ Kocaeli.
Bulduk, S. 2003. Gıda ve Personel Hijyeni, Detay Yayıncılık, 173 sayfa.
Cemeroğlu, B. 1992. Meyve ve Sebze İşleme Endüstrisinde Temel Analiz Metodları. Biltav Üniversite Kitapları Serisi No:02-2.
Kayaardı, S. 2010. Gıda Hijyeni ve Sanitasyonu. Siday Yayıncılık, 4. Baskı, 278 sayfa.
Mahmutoğlu, T. 2007, Gıda Endüstrisinde Güvenli Gıda Üretmek, ODTÜ Yayıncılık, 312 sayfa.
Saldamlı, İ. ve Saldamlı, E. 2000. Gıda Endüstrisi Makineleri. Reyhan Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara.
Topal, Ş. 1996. Gıda Güvenliği ve Kalite Yönetim Sistemleri. Tübitak Marmara Araştırma Merkezi Gıda ve Soğutma Teknolojileri Bölümü, Gebze/ Kocaeli.
Topal, Ş. 2001. Gıda Endüstrisinde Risk Yönetimi Sistemi: HACCP ve Uygulamaları. Taç Ofset Matbaacılık, İstanbul
/
Anonymous, 1993. Gıda Sanayinde Mikrobiyoloji ve Uygulamaları. TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Gıda ve Soğutma Teknolojileri Bölümü Yayın No:124, Gebze/ Kocaeli.
Bulduk, S. 2003. Gıda ve Personel Hijyeni, Detay Yayıncılık, 173 sayfa.
Cemeroğlu, B. 1992. Meyve ve Sebze İşleme Endüstrisinde Temel Analiz Metodları. Biltav Üniversite Kitapları Serisi No:02-2.
Kayaardı, S. 2010. Gıda Hijyeni ve Sanitasyonu. Siday Yayıncılık, 4. Baskı, 278 sayfa.
Mahmutoğlu, T. 2007, Gıda Endüstrisinde Güvenli Gıda Üretmek, ODTÜ Yayıncılık, 312 sayfa.
Saldamlı, İ. ve Saldamlı, E. 2000. Gıda Endüstrisi Makineleri. Reyhan Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara.
Topal, Ş. 1996. Gıda Güvenliği ve Kalite Yönetim Sistemleri. Tübitak Marmara Araştırma Merkezi Gıda ve Soğutma Teknolojileri Bölümü, Gebze/ Kocaeli.
Topal, Ş. 2001. Gıda Endüstrisinde Risk Yönetimi Sistemi: HACCP ve Uygulamaları. Taç Ofset Matbaacılık, İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Sorumluluklarına duyarlı, alanında profesyonel ve mesleğini etik kurallara uyun gerçekleştirir.
2) Mesleğin temel esaslarını teknoloji ile birleştirerek, özel ihtisas gerektiren cihazları mutfaklarda etkili uygulama becerisi kazanır.
3) Etik değerleri bilirgerektiğinde etik ilkeleri gözeterek çözüm önerileri oluşturur ve uygular.
4) Aşçılığın temel kavramlarını anlar ve mutfak uygulama becerisi kazanır.
5) Temel bilgileri mesleki terminolojiyi kullanarak analiz eder.
6) Aşçılıkta spesifik konular hakkında donanım kazanır.
7) Meslek hayatında gerektiğinde ilgili kişi ve /veya kurumları bilgilendirebilme, düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı, sözlü olarak aktarabilme yeteneği sunar

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sorumluluklarına duyarlı, alanında profesyonel ve mesleğini etik kurallara uyun gerçekleştirir. 3
2) Mesleğin temel esaslarını teknoloji ile birleştirerek, özel ihtisas gerektiren cihazları mutfaklarda etkili uygulama becerisi kazanır. 2
3) Etik değerleri bilirgerektiğinde etik ilkeleri gözeterek çözüm önerileri oluşturur ve uygular. 1
4) Aşçılığın temel kavramlarını anlar ve mutfak uygulama becerisi kazanır. 1
5) Temel bilgileri mesleki terminolojiyi kullanarak analiz eder. 1
6) Aşçılıkta spesifik konular hakkında donanım kazanır. 2
7) Meslek hayatında gerektiğinde ilgili kişi ve /veya kurumları bilgilendirebilme, düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı, sözlü olarak aktarabilme yeteneği sunar 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60